Införande av enhetliga klient- och patientdatasystem har underlättat informationsflödet inom Varha
Nyckelord:I Egentliga Finlands välfärdsområde har nya klient- och patientdatasystem tagits i bruk stegvis inom socialvården, primärvården och även inom mun- och tandvården. Enhetliga system förbättrar patientsäkerheten, vårdkvaliteten och serviceanvändarnas rättsskydd.

Klientdatasystemet Lifecare Sosiaalihuolto, patientdatasystemet Pegasos Omni360 och mun- och tandvårdens datasystem Winhit har införts stegvis i Varha från och med augusti–september 2024. Utgångsläget var att Varha använde 17 patientdatasystem inom primärvården, 14 datasystem inom mun- och tandvården och 9 klientdatasystem inom socialvården som överfördes från kommuner och andra organisationer.
– För kunderna innebär det enhetliga systemet mer jämlika tjänster och bättre kundhandledning. Kundens uppgifter är inte längre splittrade mellan flera olika system, till exempel om hen flyttar från en kommun inom Varha till en annan, säger programledare Jukka Annunen.
Uppdaterad och välfungerande helhetsbild för de yrkesutbildade
Gemensamma system för hela välfärdsområdet har möjliggjort enhetliga arbetssätt och dokumentationsrutiner inom olika tjänster. Informationsdelning på välfärdsområdesnivå underlättar de yrkesutbildades beslutsfattande, säkerställer kontinuiteten i patientens vård mellan enheter och förbättrar patientsäkerheten.
Kundservicen är smidigare och snabbare när all information som behövs för ärenden och vård finns samlad på ett ställe. En gemensam läkemedelslista och patientjournal gör det möjligt att utnyttja dokumentationen i olika enheter inom Varha. Med det nya klientdatasystemet kan man vid behov också se alla klientrelationer och klientuppgifter inom området. Det underlättar även vikarieringen både vid planerad och vid plötslig frånvaro. Det blir också lättare för personalen att i framtiden byta arbetsställe utan att behöva lära sig ett nytt system. De gemensamma tidsbokningskalendrarna för hela Varha underlättar också samarbetet med andra orter.
Införandet av det nya systemet har också ökat diskussionen om dokumentationsrutiner i enheterna. På längre sikt bidrar det till att praxisen förenhetligas. I framtiden kommer kunderna vid sidan av hälso- och sjukvårdsuppgifter även att få tillgång till socialvårdsuppgifter via tjänsten MittKanta. Detta planeras ske från början av 2026.