eTerveyspalvelut
eTerveyspalvelut on sähköinen asiointipalvelu sinun ja terveysasemasi välillä. Palvelu on käytössä Turussa, Naantalissa, Paraisilla, Loimaalla ja Oripäässä perusterveydenhuollossa. Sähköisten terveyspalveluiden käyttö edellyttää asiakkuutta ja uuden palvelusopimuksen tekemistä. Asiakkaan tulee tehdä uusi palvelusopimus vuoden 2023 alussa, vaikka hänellä olisi ollut sopimus jo aiemmin, sillä nyt sopimusosapuolina ovat asiakas ja Varsinais-Suomen hyvinvointialue. Aiemmin sopimusosapuolina olivat asiakas ja kunta.
Sähköisen asioinnin palvelussa on havaittu häiriö (päivitetty 27.1.2023)
Häiriön seurauksena palvelun käyttäjä näkee satunnaisesti Chrome-selaimella ilmoituksen salaamattomasta yhteydestä ja ei-luotetusta varmenteesta. Virhe voi näkyä sekä ennen palveluun tunnistautumista että kirjauduttaessa ulos. Tilanteesta ei aiheudu käyttäjälle todellista tietoturvariskiä.
Selvitämme ongelmaa parhaillaan. Väliaikaisena ratkaisuna toimii jonkin muun selaimen kuin Chromen käyttäminen.
Pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa.
eTerveyspalveluissa voit:
- varata, siirtää tai perua aikoja
- viestiä turvallisesti terveydenhuollon ammattilaisten kanssa
- täyttää ja lähettää lomakkeita, esim. esitietolomakkeen ennen vastaanottoa
- asioida hoitotarvikejakelun kanssa (Turku, Parainen, Naantali)
Sähköisten asiointipalveluiden laajuus riippuu siitä, mihin sinulla on voimassa oleva asiakkuus tai mihin olet tulossa asiakkaaksi (esim. terveysasema, ehkäisyneuvola, äitiysneuvola jne.). Asiakkuuksilla tarkoitetaan toimipisteitämme/ammattilaisiamme, joiden kanssa asiakas voi asioida sähköisesti.
1.1.2023 palveluiden laajuus riippuu hoitavasta yksiköstä. Palveluita yhtenäistetään vähitellen. Lisätietoja saat omasta hoitavasta yksiköstäsi.
Voit kirjautua palveluun joko pankkitunnuksella tai mobiilivarmenteella. Palvelu on maksuton.
Kirjaudu palveluun
eTerveyspalveluissa käytössä olevat palvelut
Käytössä on ajanvarauspalvelu, viestipalvelu ja lomakepalvelu. Lisäksi voit päivittää palvelussa perus- ja asiakastietojasi.
Viestipalvelu on tarkoitettu sinun ja terveydenhuollon ammattihenkilön väliseen viestintään. Viestipalvelulla esitettyyn kysymykseen vastattaessa käytetään potilastietojärjestelmässä olevia terveystietojasi. Kysymykset tallentuvat potilastietojärjestelmään.
Viestipalvelulla voit esittää terveydenhuollon ammattihenkilöille terveydentilaasi koskevia kysymyksiä sekä vastaanottaa laboratoriovastauksia, lääkitystä tai muuta terveydentilaasi koskevaa tietoa. Pyrimme vastamaan kysymyksiisi viimeistään seitsemäntenä (7.) arkipäivänä yhteydenotostasi. Viestipalvelu ei ole käytössä vielä kaikissa yksiköissä.
Ajanvarauspalvelussa voit varata uuden ajan, perua, siirtää tai muokata ajanvarauksiasi sekä katsella ajanvaraustietojasi. Sähköiset ajanvarauspalvelumme ovat rajatut, joten jos vastaanottoaikoja ei ole saatavilla, ole yhteydessä siihen toimipisteeseen, josta haluat varata ajan. Samanaikaisesti sinulla voi olla varattuna korkeintaan kolme aikaa.
Lomakepalvelun kautta voit toimittaa tietojasi terveydenhuollon ammattilaisille. Lomakepalvelulla voit esim:
- tehdä sähköisen asioinnin sopimuksen
- lähettää hoitotarviketilauksen (Turku, Naantali, Parainen)
- vastata esitietokyselyihin
- lähettää kotimittaustuloksiasi (verensokeri, verenpaine) ammattilaiselle
Perustiedot
Perustiedot-välilehdellä näytettävät henkilötiedot tulevat terveydenhuollon potilastietojärjestelmästä. Tarvittaessa voit vaihtaa puhelinnumeron Perustiedot-sivulla. Huomioithan, että matkapuhelinkentässä voi olla vain yksi puhelinnumero. Muut yhteystietojen muutokset pyydämme ilmoittamaan terveysasemalle.
Perustietoihin lisäämäsi puhelinnumero tulee näkyviin myös potilastietojärjestelmässä. Turvakiellossa olevien henkilöiden on hyvä huomioida tämä.
Asiakkuudet
Asiakkuuksilla tarkoitetaan toimipisteitämme/ammattilaisiamme, joiden kanssa voit asioida sähköisesti. Asiakkuudet muodostuvat niistä paikoista, joissa olet asiakkaana, kuten terveysasema, äitiysneuvola, ehkäisyneuvola jne. Asiakkuuksista riippuen sähköinen asiointi voi sisältää ajanvarauksia, viestipalvelua ja lomakkeiden täyttöä.
Puolesta asiointi eTerveyspalveluissa
eTerveyspalveluiden kautta voit hoitaa myös perheesi asioita. Puolesta asiointi edellyttää sähköisen asioinnin sopimusta ja/tai Suomi.fi-valtuutusta.
Alle 12-vuotiaan lapsen huoltajalla on mahdollisuus hoitaa lapsensa terveysasioita sähköisen asioinnin kautta. Huoltajan tulee tunnistautua palveluun henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla/mobiilivarmenteella, jonka jälkeen huoltajan tulee hakea alle 12-vuotiaan puolesta asioinnin valtuutus suomi.fi-palvelun kautta (linkki palveluun näytön oikeassa yläkulmassa nimen alla: Hae valtuudet Suomi.fi-palvelusta).
Lisäksi asiointi edellyttää, että huoltaja täyttää ensimmäisellä kirjautumiskerralla sähköisen asioinnin sopimuksen lapsen puolesta eTerveyspalveluissa.
Huom! Huoltajan tulee hakea puolesta asioinnin valtuutus Suomi.fi-palvelun kautta jokaisella asiointikerralla. Sähköisen asioinnin sopimuslomakkeen löydät palvelun Lomakkeet -osiosta sekä tästä linkistä.
Kun asioit ensimmäistä kertaa alle 12-vuotiaan lapsesi puolesta, toimi seuraavasti
- Kirjaudu eTerveyspalvelut-portaaliin.
- Avaa portaalinäkymän ylälaidan valikko, jonka tunnuksena on sinun nimesi ja/tai ihmishahmo. Valitse toiminto "Hae valtuudet Suomi.fi-palvelusta". Suomi.fi-palvelu aukeaa.
- Valitse Suomi.fi-palvelussa henkilö, jonka puolesta haluat asioida ja paina painiketta "Valitse ja siirry asiointipalveluun". Suomi.fi-palvelu palauttaa sinut eTerveyspalvelut-portaaliin. eTerveyspalvelut-portaalinäkymässä lukee teksti "Asioit henkilön ETUNIMI SUKUNIMI puolesta".
- Valitse eTerveyspalvelut-portaalissa toimintovalikosta "Henkilötiedot". Tarkasta lapsesi tiedot. Lisää matkapuhelinnumero, johon haluat lapsesi asioita koskevat tekstiviestit.
- Valitse eTerveyspalvelut-portaalissa toimintovalikosta "Lomakkeet" ja "Sähköisen asioinnin sopimuslomake" ja paina painiketta "Täytä". Sähköisen asioinnin sopimuslomake avautuu. Lomakkeella otat käyttöön sähköisen asioinnin lapsellesi eTerveyspalveluissa.
- Täytä sähköisen asioinnin sopimuslomake : valitse tekstiviestit, web-viestit, ilmoitukset, voimassaoloaika ja kohta "Hyväksy palvelun käyttöehdot". Paina painiketta "Seuraava", tarkasta lomake ja paina lopuksi painiketta "Lähetä".
- Nyt voit aloittaa asioinnin alle 12-vuotiaan lapsesi puolesta eTerveyspalvelut-portaalissa.
Kun asioit jatkossa alle 12-vuotiaan lapsesi puolesta, toimi seuraavasti
- Kirjaudu eTerveyspalvelut-portaaliin.
- Avaa portaalinäkymän ylälaidan valikko, jonka tunnuksena on sinun nimesi ja/tai ihmishahmo. Valitse toiminto 'Hae valtuudet Suomi.fi-palvelusta'. Suomi.fi-palvelu aukeaa.
- Valitse Suomi.fi-palvelussa henkilö, jonka puolesta haluat asioida ja paina painiketta 'Valitse ja siirry asiointipalveluun'. Suomi.fi-palvelu palauttaa sinut eTerveyspalvelut-portaaliin. eTerveyspalvelut-portaalinäkymässä lukee teksti 'Asioit henkilön ETUNIMI SUKUNIMI puolesta'.
- Nyt voit asioida alle 12-vuotiaan lapsesi puolesta eTerveyspalvelut-portaalissa.
12–17-vuotiaan lapsen puolesta asiointi on mahdollista 18-vuoden ikään asti tai kunnes lapsi kykenee ikänsä ja kehitystasonsa puolesta päättämään omasta hoidostaan. Jos lapsi tai nuori ei halua asioida itse, hän voi antaa huoltajalleen luvan puolesta asiointiin. Puolesta asiointia varten huoltajan on tehtävä sähköisen asioinnin sopimus yhdessä 12-17-vuotiaan lapsen kanssa. Sopimus tehdään paperisella lomakkeella, joka palautetaan lasta hoitavaan terveydenhuollon yksikköön.
18-vuotta täyttänyt henkilö voi valtuuttaa toisen yli 18-vuotiaan puolesta-asioijakseen. Tuolloin henkilön on annettava valtuudet puolesta-asioijalle esimerkiksi kirjautumalla eTerveyspalveluihin ja täyttämällä Suomi.fi -valtuutustietojen hallinta -osiossa pyydetyt valtuutustiedot. Suomi.fi -valtuutustietojen hallinta löytyy portaalinäkymän oikean ylälaidan valikosta, jonka tunnuksena on henkilön nimi. Lisäksi on täytettävä sähköisen asioinnin sopimus, joka on täytettävissä eTerveyspalvelussa sähköisesti.
Jos puolesta asioitava henkilö ei itse kykene täyttämään Suomi.fi -valtuutustietoja sähköisesti, edellytetään paperisen sopimuslomakkeen täyttämistä. Lomake palautetaan puolesta asioitavan henkilön hoitavaan terveydenhuollon yksikköön. Lomakkeen palautuksen yhteydessä puolesta asioijan henkilöllisyys sekä mahdollinen valtuutus puolesta-asiointiin tarkistetaan.
Sähköisen asioinnin sopimus
Sähköisten terveyspalveluiden käyttö edellyttää uuden palvelusopimuksen tekemistä. Jos täytät lomakkeen eTerverveys-portaalissa, saat palvelut käyttöösi heti. Vuoden 2023 alussa asiakkaan tulee tehdä uusi palvelusopimus, vaikka hänellä olisi ollut sopimus jo aiemmin, sillä nyt sopimusosapuolina ovat asiakas ja Varsinais-Suomen hyvinvointialue. Aiemmin sopimusosapuolina olivat asiakas ja kunta.
Tee sopimus eTerveyspalveluissa
Sähköisen asioinnin sopimuslomakkeen löydät eTerveyspalveluportaalin Lomakkeet -osiosta.
Käytä tulostettavaa lomaketta
Voit käyttää myös tulostettavaa lomaketta. Täytetty sopimuslomake palautetaan siihen terveydenhuollon toimipisteeseen, jossa puolesta-asioitava asioi, esimerkiksi terveysasemalle.