Murupolku Etusivu Tietoa Varhasta Asiakkaana hyvinvointialueella Sähköisen asioinnin ohjeet eTerveyspalvelut eTerveyspalvelut eTerveyspalvelut on sähköinen asiointipalvelu sinun ja terveysasemasi välillä. Palvelu on käytössä Turussa, Naantalissa, Paraisilla, Loimaalla ja Oripäässä perusterveydenhuollossa. Sähköisten terveyspalveluiden käyttö edellyttää asiakkuutta ja palvelusopimuksen tekemistä. Jos olet tehnyt sopimuksen jo aiemmin, mutta palvelu edellyttää sen tekemistä uudelleen, löydät sopimuksen Lomakkeet-osiosta nimellä Sähköisen asioinnin sopimuslomake. eTerveyspalveluissa voit: asioida hoitotarvikejakelun kanssa (Turku, Parainen, Naantali) viestiä turvallisesti terveydenhuollon ammattilaisten kanssa kiireettömissä asioissa täyttää ja lähettää lomakkeita, esim. esitietolomakkeen ennen vastaanottoa siirtää tai perua eTerveyspalveluiden kautta varattuja aikoja varata aikoja hoitajalle ja rajoitetusti myös lääkärille Sähköisten asiointipalveluiden laajuus riippuu siitä, mihin sinulla on voimassa oleva asiakkuus tai mihin olet tulossa asiakkaaksi (esim. terveysasema, ehkäisyneuvola, äitiysneuvola jne.). Asiakkuuksilla tarkoitetaan toimipisteitämme/ammattilaisiamme, joiden kanssa asiakas voi asioida sähköisesti. 1.1.2023 palveluiden laajuus riippuu hoitavasta yksiköstä. Lisätietoja saat omasta hoitavasta yksiköstäsi. Voit kirjautua palveluun joko pankkitunnuksella tai mobiilivarmenteella. Palvelu on maksuton. Kirjaudu palveluun Kirjaudu eTerveyspalveluun eTerveyspalveluissa käytössä olevat palvelut Käytössä on ajanvarauspalvelu, viestipalvelu ja lomakepalvelu. Lisäksi voit päivittää palvelussa perus- ja asiakastietojasi. Viestipalvelu Viestipalvelu on tarkoitettu sinun ja terveydenhuollon ammattihenkilön väliseen kiireettömään viestintään. Viestipalvelu ei ole käytössä vielä kaikissa yksiköissä. Emme käsittele tämän yhteydenottokanavan kautta tulleita yhteydenottoja välttämättä saman päivän aikana. Mikäli tarvitset hoidon tarpeen arviota saman päivän aikana, ota yhteyttä muuta yhteydenottokanavaa käyttäen. Esim. Turun terveysaseman asiakkaat voivat soittaa Turun terveysasemien neuvonta- ja ajanvarauspuhelimeen p. 02 266 1130. Kaikki Varhan sote-keskuspalveluiden yhteystiedot Viestipalvelulla esitettyyn kysymykseen vastattaessa käytetään potilastietojärjestelmässä olevia terveystietojasi. Viestit tallentuvat potilastietojärjestelmään. Ajanvarauspalvelut Ajanvarauspalvelussa voit varata uuden ajan, perua tai siirtää palvelun kautta tekemiäsi ajanvarauksia. Sähköiset ajanvarauspalvelumme ovat rajatut. Ajanvarauspalveluiden laajuus riippuu myös terveydenhuollon yksiköstä. Käytä muita ajanvarauskanavia, jos sopivaa aikaa ei palvelun kautta löydy. Laboratorioajan Tyks Laboratorion näytteenottopisteille voi varata sähköisesti tästä linkistä: Varaa aika verkossa. Samanaikaisesti sinulla voi olla varattuna korkeintaan kolme aikaa. Lomakepalvelu Lomakepalvelun kautta voit toimittaa tietojasi terveydenhuollon ammattilaisille. Lomakepalvelulla voit esim: tehdä sähköisen asioinnin sopimuksen lähettää hoitotarviketilauksen (Turku, Naantali, Parainen) vastata esitietokyselyihin lähettää kotimittaustuloksiasi (verensokeri, verenpaine) ammattilaiselle Henkilötiedot Perustiedot Perustiedot-välilehdellä näytettävät henkilötiedot tulevat terveydenhuollon potilastietojärjestelmästä. Tarvittaessa voit vaihtaa puhelinnumeron Perustiedot-sivulla. Huomioithan, että matkapuhelinkentässä voi olla vain yksi puhelinnumero. Muut yhteystietojen muutokset pyydämme ilmoittamaan terveysasemalle. Perustietoihin lisäämäsi puhelinnumero tulee näkyviin myös potilastietojärjestelmässä. Turvakiellossa olevien henkilöiden on hyvä huomioida tämä. Asiakkuudet Asiakkuuksilla tarkoitetaan toimipisteitämme/ammattilaisiamme, joiden kanssa voit asioida sähköisesti. Asiakkuudet muodostuvat niistä paikoista, joissa olet asiakkaana, kuten terveysasema, äitiysneuvola, ehkäisyneuvola jne. Asiakkuuksista riippuen sähköinen asiointi voi sisältää ajanvarauksia, viestipalvelua ja lomakkeiden täyttöä. Puolesta asiointi eTerveyspalveluissa eTerveyspalveluiden kautta voit hoitaa myös perheesi asioita. Puolesta asiointi edellyttää sähköisen asioinnin sopimusta ja/tai Suomi.fi-valtuutusta. Alle 12-vuotiaan puolesta asiointi Alle 12-vuotiaan lapsen huoltajalla on mahdollisuus hoitaa lapsensa terveysasioita sähköisen asioinnin kautta. Huoltajan tulee tunnistautua palveluun henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla/mobiilivarmenteella, jonka jälkeen huoltajan tulee hakea alle 12-vuotiaan puolesta asioinnin valtuutus suomi.fi-palvelun kautta (linkki palveluun näytön oikeassa yläkulmassa nimen alla: Hae valtuudet Suomi.fi-palvelusta). Lisäksi asiointi edellyttää, että huoltaja täyttää ensimmäisellä kirjautumiskerralla sähköisen asioinnin sopimuksen lapsen puolesta eTerveyspalveluissa. Huom! Huoltajan tulee hakea puolesta asioinnin valtuutus Suomi.fi-palvelun kautta jokaisella asiointikerralla. Sähköisen asioinnin sopimuslomakkeen löydät palvelun Lomakkeet -osiosta sekä tästä linkistä. Kun asioit ensimmäistä kertaa alle 12-vuotiaan lapsesi puolesta, toimi seuraavasti Kirjaudu eTerveyspalvelut-portaaliin. Avaa portaalinäkymän ylälaidan valikko, jonka tunnuksena on sinun nimesi ja/tai ihmishahmo. Valitse toiminto "Hae valtuudet Suomi.fi-palvelusta". Suomi.fi-palvelu aukeaa. Valitse Suomi.fi-palvelussa henkilö, jonka puolesta haluat asioida ja paina painiketta "Valitse ja siirry asiointipalveluun". Suomi.fi-palvelu palauttaa sinut eTerveyspalvelut-portaaliin. eTerveyspalvelut-portaalinäkymässä lukee teksti "Asioit henkilön ETUNIMI SUKUNIMI puolesta". Valitse eTerveyspalvelut-portaalissa toimintovalikosta "Henkilötiedot". Tarkasta lapsesi tiedot. Lisää matkapuhelinnumero, johon haluat lapsesi asioita koskevat tekstiviestit. Valitse eTerveyspalvelut-portaalissa toimintovalikosta "Lomakkeet" ja "Sähköisen asioinnin sopimuslomake" ja paina painiketta "Täytä". Sähköisen asioinnin sopimuslomake avautuu. Lomakkeella otat käyttöön sähköisen asioinnin lapsellesi eTerveyspalveluissa. Täytä sähköisen asioinnin sopimuslomake : valitse tekstiviestit, web-viestit, ilmoitukset, voimassaoloaika ja kohta "Hyväksy palvelun käyttöehdot". Paina painiketta "Seuraava", tarkasta lomake ja paina lopuksi painiketta "Lähetä". Nyt voit aloittaa asioinnin alle 12-vuotiaan lapsesi puolesta eTerveyspalvelut-portaalissa. Kun asioit jatkossa alle 12-vuotiaan lapsesi puolesta, toimi seuraavasti Kirjaudu eTerveyspalvelut-portaaliin. Avaa portaalinäkymän ylälaidan valikko, jonka tunnuksena on sinun nimesi ja/tai ihmishahmo. Valitse toiminto 'Hae valtuudet Suomi.fi-palvelusta'. Suomi.fi-palvelu aukeaa. Valitse Suomi.fi-palvelussa henkilö, jonka puolesta haluat asioida ja paina painiketta 'Valitse ja siirry asiointipalveluun'. Suomi.fi-palvelu palauttaa sinut eTerveyspalvelut-portaaliin. eTerveyspalvelut-portaalinäkymässä lukee teksti 'Asioit henkilön ETUNIMI SUKUNIMI puolesta'. Nyt voit asioida alle 12-vuotiaan lapsesi puolesta eTerveyspalvelut-portaalissa. 12–17-vuotiaan lapsen puolesta asiointi 12–17-vuotiaan lapsen puolesta asiointi on mahdollista 18-vuoden ikään asti tai kunnes lapsi kykenee ikänsä ja kehitystasonsa puolesta päättämään omasta hoidostaan. Jos lapsi tai nuori ei halua asioida itse, hän voi antaa huoltajalleen luvan puolesta asiointiin. Puolesta asiointia varten huoltajan on tehtävä sähköisen asioinnin sopimus yhdessä 12-17-vuotiaan lapsen kanssa. Sopimus tehdään paperisella lomakkeella, joka palautetaan lasta hoitavaan terveydenhuollon yksikköön. Sähköisen asioinnin sopimus eTerveyspalvelut.pdf (pdf 279.45 KB) (Linkki pois sivustolta, avautuu uuteen ikkunaan) 18-vuotta täyttäneen puolesta asiointi 18-vuotta täyttänyt henkilö voi valtuuttaa toisen yli 18-vuotiaan puolesta-asioijakseen. Tuolloin henkilön on annettava valtuudet puolesta-asioijalle esimerkiksi kirjautumalla eTerveyspalveluihin ja täyttämällä Suomi.fi -valtuutustietojen hallinta -osiossa pyydetyt valtuutustiedot. Suomi.fi -valtuutustietojen hallinta löytyy portaalinäkymän oikean ylälaidan valikosta, jonka tunnuksena on henkilön nimi. Lisäksi on täytettävä sähköisen asioinnin sopimus, joka on täytettävissä eTerveyspalvelussa sähköisesti. Jos puolesta asioitava henkilö ei itse kykene täyttämään Suomi.fi -valtuutustietoja sähköisesti, edellytetään paperisen sopimuslomakkeen täyttämistä. Lomake palautetaan puolesta asioitavan henkilön hoitavaan terveydenhuollon yksikköön. Lomakkeen palautuksen yhteydessä puolesta asioijan henkilöllisyys sekä mahdollinen valtuutus puolesta-asiointiin tarkistetaan. Sähköisen asioinnin sopimus eTerveyspalvelut.pdf (pdf 279.45 KB) (Linkki pois sivustolta, avautuu uuteen ikkunaan) Sähköisen asioinnin sopimus Sähköisten terveyspalveluiden käyttö edellyttää asiakkuutta ja palvelusopimuksen tekemistä. Jos olet tehnyt sopimuksen jo aiemmin, mutta palvelu edellyttää sen tekemistä uudelleen, löydät sopimuksen Lomakkeet -osiosta nimellä Sähköisen asioinnin sopimuslomake. Sähköisen asioinnin sopimus Tee sopimus eTerveyspalveluissa Sähköisen asioinnin sopimuslomakkeen löydät eTerveyspalveluportaalin Lomakkeet -osiosta. Kirjaudu eTerveyspalveluun Käytä tulostettavaa lomaketta Voit käyttää myös tulostettavaa lomaketta. Täytetty sopimuslomake palautetaan siihen terveydenhuollon toimipisteeseen, jossa puolesta-asioitava asioi, esimerkiksi terveysasemalle. Sähköisen asioinnin sopimus eTerveyspalvelut.pdf (pdf 279.45 KB) (Linkki pois sivustolta, avautuu uuteen ikkunaan) Tulosta sivu