Hyppää pääsisältöön

Uutinen Julkaistu 23.1.2023 15.12

Ikääntyneiden asiakasohjaus auttaa puhelimessa ja verkossa

Avainsanat:

Tammikuussa on tullut jo yli tuhat yhteydenottoa Varsinais-Suomen ikääntyneiden asiakasohjausnumeroihin.

Kädet näppäilevät matkapuhelimen ruutua.

Varsinais-Suomen hyvinvointialueen tarjoamista ikääntyneiden palveluista saa tietoa esimerkiksi soittamalla ikääntyneiden keskitettyihin asiakasohjausnumeroihin.

Yhä useampi ikäihminen ja omainen on löytänyt Varsinais-Suomen ikääntyneiden keskitetyt asiakasohjausnumerot. Numeroihin tulevien puhelujen lukumäärässä on havaittu nousua vuoden ensimmäisten viikkojen aikana.

– Ikääntyneiden neuvontapuhelujen yhteismäärä on noussut vuoden alusta noin 30 prosenttia. Yhteydenotoissa kysymykset ovat koskeneet samoja asioita kuin ennen vuodenvaihdetta. On esimerkiksi kysytty palveluja kotiin, kodin turvallisuudesta ja apuvälineistä sekä asumisesta, kertoo ikääntyneiden palvelujen asiakasohjauspäällikkö Eira Helin.

Ikääntyneiden keskitettyihin asiakasohjausnumeroihin sekä Asiakasneuvonta.fi-sivustolla olevaan asiakasohjauschattiin tuli 1.-22. tammikuuta yhteensä 1006 yhteydenottoa. Suomenkieliseen numeroon on soitettu 890 kertaa ja ruotsinkieliseen 26 kertaa. Loput yhteydenotot ovat takaisinsoittopyyntöjä (56) tai chattiin tulleita yhteydenottoja (34).

– On ilahduttavaa, että keskitetyt asiakasohjausnumerot on löydetty näin hyvin. Numeroihin voi soittaa silloin, kun tarvitsee tietoa Varsinais-Suomen hyvinvointialueen tarjoamista palveluista ikääntyneille tai jos alkaa mietityttämään, että olisiko itse tai omaisen pikkuhiljaa aika saada ikääntyneiden palveluja. Etenkin uusille asiakkaille asiakasohjausnumerot ovat hyvä kanava saada tietoa tarjolla olevista palveluista, sanoo ikääntyneiden palvelujen asiakasohjausjohtaja Salla Lindegren.

Hyvinvointialue synnytti yhtenäiset käytännöt

Lindegrenin mukaan hyvinvointialueen aloittaminen parantaa asiakasohjauksen mahdollisuuksia auttaa, sillä alueen kunnissa ja kaupungeissa on nyt yhtenäiset käytännöt ikääntyneiden palvelujen myöntämisperusteissa ja asiakasmaksuissa. Varsinais-Suomessa on jo muutaman vuoden ajan ollut käytössä ikääntyneiden palvelujen keskitetty asiakasohjausnumero, jossa valtaosa kunnista ja kaupungeista on ollut mukana. Nyt samat numerot kattavat koko hyvinvointialueen, eikä kuntakohtaisia eroja enää ole.

Ikääntyneiden asiakasohjausnumerot ovat alkuvuoden aikana toimineet hyvin, lukuun ottamatta lyhyttä häiriötilannetta 3. tammikuuta. Ongelman syynä oli DNA:n puhelinpalveluissa ollut tekninen häiriö, ja tilanne saatiin korjattua muutamassa tunnissa.

Varsinais-Suomen ikääntyneiden palveluihin saa yhteyden myös Asiakasneuvonta.fi-sivuston kautta. Sivustolla voi jättää yhteydenottopyynnön myös asiakasohjausnumeroiden palveluajan ulkopuolella.

– Sivustolla oleva yhteydenottolomake ja asiakasohjauschatti ovat ihan yhtä hyviä asiointikanavia. Niiden kautta saa yhtä lailla neuvontaa ja apua, Salla Lindegren sanoo.

Varsinais-Suomen ikääntyneiden asiakasohjauskanavat:

Suomenkielinen asiakasohjauspuhelin, p. 02 262 6164 (puhelin palvelee arkisin klo 9-15)

Ruotsinkielinen asiakasohjauspuhelin, p. 02 262 6174 (puhelin palvelee arkisin klo 9-12)

Verkkosivusto Asiakasneuvonta.fi