Hyppää pääsisältöön

Uutinen Julkaistu 12.1.2023 13.59

Kuvapuheluilla intensiivinen yhteys asiakkaaseen

Avainsanat:

Videopuhelut ovat olleet osa Turun kotihoidon asiakkaiden palveluvalikoimaa muutaman vuoden ajan. Yhä useampi ottaa palvelun käyttöön ja lähijohtaja Kaisa Viitamäen mukaan palaute on ollut erittäin hyvää.

Ikääntynyt nainen istuu kannettavan tietokoneen edessä ja tekee hartiajumppaa.

Turkulainen Toini Lindqvist osallistuu kuvapuhelun kautta muun muassa tuolijumppaan.

Lemminkäisenkadulla Turussa sijaitsevassa toimistossa virtuaalisen kotihoidon Christa Kukkula istahtaa tietokoneen äärelle, asettaa luurit korvilleen ja ottaa yhteyden asiakkaaseen.

Turkulainen Toini Lindqvist tietää jo odottaa sovitun aikataulun mukaista soittoa. Tablettilaitteen ruudulle ilmestyvät hoitajien kasvot ovat ehtineet tulla tutuksi, sillä hän on ollut virtuaalisen kotihoidon asiakas jo kolme vuotta. Toinin mukaan kuvapuheluun on helppo vastata koskettamalla sormella laitteen näyttöä.

- Hoitaja soittaa joka aamu ja katsomme yhdessä lääkkeiden ottamisen, Toini kertoo.

Hoitosoittoja, aivo- ja tuolijumppaa sekä lukupiiriä

Puheensorina kuuluu toimiston suljettujen ovien takaa. Virtuaalisen kotihoidon 20 työntekijää tekevät töitä kahdessa vuorossa kaikkina viikonpäivinä. Reilun kolmen toimintavuoden jälkeen jo yli 170 Turun noin 2200 kotihoidon asiakkaasta käyttää palvelua.

Videopuhelun aikana huolehditaan asiakkaan palvelu- ja hoitosuunnitelman mukaisista tarpeista etäyhteyden avulla ennalta sovittuina aikoina. Virtuaalinen kotihoito on osa muuta kotihoidon palvelua.

- Virtuaalisen kotihoidon laitteen avulla voidaan tukea asiakkaiden sosiaalisia suhteita ja vahvistaa aktiivisuutta sekä toimintakykyä. Lisäksi saadaan lisäturvaa asiakkaan toimintakyvyn muutostilanteisiin, voidaan seurata terveydentilaa ja ohjeistaa päivittäisissä toimissa esimerkiksi muistuttaa ruokailusta tai järjestää etäryhmätoimintaa, kertoo lähijohtaja Kaisa Viitamäki.

Tietokoneen näytöllä näkyy videopuhelu useiden eri ihmisten kanssa. Näytön äärellä istuvalla henkilöllä on Trivial Pursuit -kysymyskortit käsissään.
Pirjo kysyy Trivial Pursuitin kysymyksiä aivojumppaan osallistuvilta.

Virikkeellistä etäryhmätoimintaa järjestetään maksimissaan 10 henkilön ryhmille. Asiakas voi osallistua esimerkiksi virtuaaliseen tuoli- ja aivojumppaan, bingoon sekä lukuhetkiin. Myös vapaaehtoiset, kuten seurakunta, oppilaitokset ja järjestöt ovat järjestämässä toimintaa.

Asiakas voi laitteen avulla pitää yhteyttä myös läheisiinsä, jotka voivat ottaa omista laitteistaan kuvapuheluyhteyden virtuaalisen kotihoidon laitteeseen. Mahdollisuus on otettu innolla käyttöön.

- Olemme saaneet erittäin hyvää palautetta, ja asiakasmäärä on kasvanut tasaisesti, Kaisa Viitamäki toteaa.

Laitteen käyttöön tutustutaan aina huolella asiakkaan kanssa. Jos todetaan, että virtuaalinen kotihoito ei sovellu asiakkaalle, palvelu toteutetaan peruskotihoidon käynteinä.

Virtuaalinen kotihoidon asiakas saa kotiinsa tablettilaitteen ja käyttötukea. Palvelu tuotetaan VideoVisit® Home -järjestelmällä. Virtuaalinen kotihoito otettiin osaksi Turun kotihoidon asiakkaiden palveluvalikoimaa vuonna 2019. Palvelua ohjaa asiakkaan hoito- ja palvelusuunnitelma.