Hyppää pääsisältöön

Uutinen Julkaistu 8.2.2023 09.55

Asiakaslaskutus alkaa vaiheittain

Osa alkuvuoden laskutuksesta siirtyy maaliskuulle

Avainsanat:

Varsinais-Suomen hyvinvointialueen asiakaslaskutus alkaa vaiheittain helmi-maaliskuussa. Osa laskutuksesta toimii jo normaalisti, mutta osassa asiakaslaskuissa on viiveitä.

Sormet tietokoneen näppäimistöllä

Laskutuksen viivästymisen syynä on se, että hyvinvointialueen aloitettua vuoden 2023 alussa palvelumaksut yhtenäistettiin ja siirryttiin paikoin uusiin asiakas- ja potilastietojärjestelmiin. Asiakaslaskutuksen yhtenäistäminen hyvinvointialueella on mittava työ, jossa yhdistetään yli 30 organisaation laskutuskäytännöt ja -järjestelmät. Tästä syystä asiakaslaskutuksen käynnistyminen vie arvioitua enemmän aikaa ja yhtenäistämisessä on ilmennyt teknisiä haasteita.

Tällä hetkellä hyvinvointialueen käyttöön ottamiin järjestelmiin tehdään päätöksiä asiakkaiden palveluista ja asiakasmaksuista. Laskut määräytyvät asiakasmaksupäätösten mukaisesti.

- Haluamme viestiä laskujen aikataulun muuttumisesta nyt heti, jotta asiakkaamme voivat ennakoida laskujen mahdollisen viivästymisen talousasioidensa suunnittelussa. Toivomme, että asiakkaat odottaisivat rauhallisesti laskuja. Yhteydenotto hyvinvointialueelle ei nopeuta laskutusta. Viivästyminen on valitettavaa ja olemme pahoillamme asiakkaille tästä aiheutuvasta vaivasta, asiakkuusjohtaja Pasi Oksanen Varsinais-Suomen hyvinvointialueelta sanoo.

Laskujen mahdollinen viivästyminen koskee asiakkaita, jotka ovat käyttäneet Varhan palveluita vuoden alusta lähtien. Osa laskutuksesta toimii jo normaalisti, kuten esimerkiksi pelastuslaitoksen sairaankuljetuksen laskut sekä merkittävä osa suun terveydenhuollon laskuista. Esimerkiksi ikääntyneiden palveluista, joiden hinnat määräytyvät lähes aina asiakkaan tulojen perusteella, ei voida kaikissa tapauksissa vielä lähettää laskuja.

- Toivomme, että viive jäisi mahdollisimman pieneksi ja teemme kovasti töitä asioiden ratkaisemiseksi. Mikäli asiakas tarvitsee järjestelyjä maksuaikataulujen tai eräpäiväjärjestelyjen suhteen, pyydämme olemaan yhteydessä laskutuksen asiakaspalveluun, talouspäällikkö Riikka Kilpi neuvoo.

Asiakkaita palvelee laskutuksen asiakaspalvelu, p. 02 313 1141 (ma-to klo 9-11).

Päivitys 14.2.2023: Varsinais-Suomen hyvinvointialueen laskutuksen asiakaspalvelun puhelimessa (p. 02 313 1141, ma-to klo 9-11) on tekninen häiriö, jonka takia puheluiden yhdistäminen kahteen alanumeroon ei onnistu. Voit yhä soittaa puhelimeen, mutta valitse nauhoitetutun tiedotteen jälkeen vaihtoehto 1 eli ”Maksukatot ja terveyspalveluiden laskutus”, vaikka asiasi koskisi muuta laskutusta.

Häiriön takia puhelut eivät yhdisty kotihoidon ja palveluasumisen laskutukseen (vaihtoehto 2) tai vammaispalveluiden tai sosiaalipalveluiden laskutukseen (vaihtoehto 3). Teknistä ongelmaa selvitellään parhaillaan. Pahoittelemme häiriöstä koituvaa haittaa.  

Lisätiedot Varhan asiakasmaksuista

varha.fi/asiakasmaksut