Sairaanhoitajan ammattitaidolla Asiakasohjaus Soihdussa
Avainsanat:Hyvää kansainvälistä sairaanhoitajapäivää! Pääsemme tutustumaan Asiakasohjaus Soihdussa sairaanhoitajana työskentelevään Kaisa Tapioon. Hän innostui hakeutumaan töihin sosiaalihuollon kentälle juuri siksi, että perinteisesti sairaanhoitajia siellä ei paljoa nähdä. Työtä tehdäänkin työparina sosiaalipalvelujen ammattilaisten kanssa asiakkaiden tarpeiden mukaan.

Sairaanhoitaja Kaisa Tapio
Soihdussa asiakkaan palvelutarpeen arviointi käynnistyy sosiaalihuoltolain mukaisista ilmoituksista ja yhteydenotoista.
– Arviointiprosessissa toimin sosiaalihuollon ammattilaisen työparina ja vastaan asiakkaan tilanteen arvioinnista terveydenhuollon näkökulmasta. Lisäksi osallistun tarvittaessa lapsiperheiden palvelutarpeen arviointeihin silloin, kun huoli kohdistuu vanhemman jaksamiseen tai elämäntilanteeseen. Työskentelen asiakkaiden kanssa, joilla on esimerkiksi arjen hallinnan haasteita, mielenterveyden häiriöitä, päihteiden käyttöä, neuropsykiatrisia oireita tai mahdollinen kriisitilanne, Kaisa Tapio avaa.
Kaisan työpäivä koostuu monipuolisesti asiakastapaamisista sekä sosiaalitoimistossa että kotikäynneillä. Hän tapaa asiakkaita joko yhdessä sosiaalihuollon ammattilaisen kanssa, asiakkaan omilla tukikäynneillä tai osana erilaisia verkostotapaamisia ja hoitoneuvotteluita.
Jatkossa työnkuva hieman muuttuu, kun Varhan organisaatiomuutosten myötä hän hyppää sosiaalipalveluista mielenterveys- ja päihdepalveluiden työntekijäksi.
– Tällöin sote-työparimalli tiivistyy entisestään, ja Soihdun asiakas saa entistä laaja-alaisemmin arvioita tilanteestaan sekä nopeamman väylän mielenterveys- ja päihdepalveluihin.
Mukana uuden yksikön rakentumisessa
Kaisa kertoo valmistuneensa sairaanhoitajaksi ja terveydenhoitajaksi vuonna 2015. Valmistumisen jälkeen työkokemusta on kertynyt mm. sairaanhoitajana kirurgisilla osastoilla ja kuntoutuksen parissa, tutkimushoitajana Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella, puolustusvoimissa sekä kouluterveydenhoitajana.
Hän opiskelee parhaillaan ylempää ammattikorkeakoulututkintoa digitaalisten terveyspalvelujen ja terveyden edistämisen asiantuntijaksi. Myös opinnäytetyön aihe liittyy monialaiseen yhteistyöhön.
– Soihdun työpaikkailmoitus herätti mielenkiintoni erityisesti työn ainutlaatuisuuden vuoksi. Sairaanhoitajat eivät perinteisesti ole olleet runsaslukuisina edustettuna sosiaalihuollossa, joten mahdollisuus tuoda omaa ammattitaitoani tähän ympäristöön tuntui innostavalta. Kehittämishaluisena työntekijänä minua kiehtoi myös se, että Soihtu oli hyvin hiljattain perustettu yksikkö ja halusin päästä mukaan rakentamaan uutta ja nähdä, mitä tästä syntyy.
Turun Soihtu aloitti toimintansa loppuvuodesta 2023, ja Kaisa aloitti tiimissä paria kuukautta myöhemmin.
Yhteinen asiakaslähtöinen työote
Kaisa arvostaa työyhteisössä avointa ja rehellistä vuorovaikutusta, toisten kunnioittamista ja tukemista sekä ilmapiiriä, jossa jokainen voi olla oma itsensä ja tuntea olonsa turvalliseksi.
Huumori ja yhdessä tekemisen henki ovat minulle tärkeitä – työtä saa tehdä täydellä sydämellä, mutta sen ei tarvitse olla tiukkapipoista. Meitä kaikkia yhdistää samat arvot, tiimihenki ja halu tehdä tätä työtä. Tiimillämme on oman työkokemuksensa kautta saatu erityisosaaminen, mutta kaikkia yhdistää vahva ammattitaito ja sama, asiakaslähtöinen työote.
Asiakkaiden tilanteet ovat usein haastavia, ja työssä joutuu Kaisan mukaan kantamaan eettistä kuormaa. Soihdussa tuetaan toinen toisia kollegiaalisesti, jolloin työasiat saa käsiteltyä töissä ilman että niitä tarvitsee kantaa kotiin vietäväksi.
Soihdun työikäisten tiimissä työskentelee tällä hetkellä seitsemän sosiaaliohjaajaa, kolme sosiaalityöntekijää ja yksi sairaanhoitaja. Tulevaisuudessa tiimiin saadaan lisäresurssia yhden sosiaalityöntekijän ja reilun yhden sairaanhoitajan työpanoksen verran. Lapsiperheiden puolella työskentelee kolme tiimiä, kussakin viisi sosiaalityöntekijää ja kolme sosiaaliohjaajaa. Lisäksi tiimiin kuuluu kahdeksan palveluohjaajaa sekä kolme esihenkilönä työskentelevää johtavaa sosiaalityöntekijää.
Työssä parasta on sen merkityksellisyys.
Työkavereitani olen päässyt kehumaan jo riittävästi, joten sanotaan, että parasta on työn merkityksellisyys - kun tunnen voineeni olla aidosti avuksi. Usein ei tarvita mitään suurta tai mullistavaa – jo se, että asiakas tulee kohdatuksi yksilönä, voi riittää vahvistamaan asiakkaan kokemusta siitä, että häntä on kuultu.
Kaisa kertoo supervoimansa olevan navigointi sekä vapaalla että Varhan verkostoissa.
– Harvoin tulee töissä vastaan tahoa, johon en olisi jollain tapaa ollut joskus yhteyksissä. Lisäksi osaan lähes kaikki Beatlesin biisit ulkoa, josta toistaiseksi ei ole ollut työurallani vielä hyötyä. Minulla on myös aika kuuluva nauru. Se, onko se muiden mielestä supervoima, on sitten asia erikseen, Kaisa naurahtaa lopuksi.
Lue myös: