Sosiaali- sekä mielenterveys- ja päihdepalvelut tiivistävät yhteistyötään - asiakas nopeammin palveluihin
Avainsanat:Varhan asiakasohjaus Soihtu sekä perustason mielenterveys- ja päihdepalvelut ovat tiivistäneet yhteistyötään toukokuun 2025 alusta lähtien koko Varhan alueella. Asiakas saa laaja-alaisen arvion tilanteestaan ja haasteiden perusteella hänet ohjataan oikeaan palveluun tai ohjattuun omahoitoon.

Tiivistelmä
- Asiakas- ja palveluohjaus Soihtu vastaanottaa ja arvioi sosiaalihuoltolain mukaiset ilmoitukset ja yhteydenotot koko Varhan alueella, ehkäisten raskaiden palveluiden tarvetta.
- Salon pilotissa mielenterveys- ja päihdepalveluiden sairaanhoitaja on työskennellyt asiakasohjaus Soihdussa 18–65-vuotiaiden parissa, ja positiivisten kokemusten myötä malli on laajentunut koko Varhan alueelle toukokuun alussa 2025.
- Vuonna 2024 vastaanotettiin 9067 sosiaalihuoltolain mukaista ilmoitusta alle 65-vuotiaista, kasvua 40 % edelliseen vuoteen, ja yhteistyö parantaa ongelmien ratkaisemista.
(Luotu tekoälyn avulla)
Salon pilotista koko alueen palveluksi toukokuussa 2025
Asiakas- ja palveluohjaus Soihtu vastaanottaa ja arvioi uusien asiakkaiden sosiaalihuoltolain mukaiset ilmoitukset ja yhteydenotot koko Varhan alueella ja ehkäisee raskaiden palveluiden tarvetta. Perustason mielenterveys- ja päihdepalvelut taas ennaltaehkäisevät mielenterveyteen liittyviä haasteita sekä arvioivat ja hoitavat mielenterveys- ja päihdeongelmia. Yhteistyöstä on jo hyviä kokemuksia.
Salossa on keväästä 2023 lähtien pilotoitu mallia, jossa mielenterveys- ja päihdepalveluiden sairaanhoitaja on työskennellyt asiakasohjaus Soihdussa 18–65-vuotiaiden parissa.
– Olemme arvioineet tiiviissä yhteistyössä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden sekä hoidon tarvetta. Kokemukset pilotoinnista ovat olleet positiivisia sekä asiakkaan että työntekijöiden näkökulmasta, Soihdun asiakasohjauspäällikkö Johanna Lehtola kertoo.
Asiakkaille tiivis yhteistyö asiakasohjaus Soihdun sekä mielenterveys- ja päihdepalveluiden välillä tarkoittaa entistä laaja-alaisempana arviointina sekä nopeampaa väylää sekä sosiaalihuoltoon että mielenterveys- ja päihdepalveluihin. Sote-työparimallin kautta päästään nopeasti pureutumaan yhdessä asiakkaan kanssa tilanteeseen monialaisesti sekä ratkaisemaan ongelmien juurisyitä.
– Työntekijöiden näkökulmasta yhteistyöllä saavutetaan entistä sujuvampi palveluprosessi, kun tilannetta päästään heti pohtimaan yhdessä asiakkaan kanssa moniammatillisesti, mielenterveys- ja päihdepalvelujen päällikkö Minna Mild avaa.
Jos taustalla on mielenterveys- ja päihdeongelmia, Soihdun sairaanhoitaja voi hoidontarpeen arvion jälkeen ohjata asiakkaan suoraan häntä parhaiten auttavan palvelun pariin tai toteuttaa itse lyhytkestoisia hoitointerventioita kuten esim. ohjattua omahoitoa.
Asiakasohjaus Soihdun ja mielenterveys- ja päihdepalveluiden sote-työparityöskentelyn malli on laajentunut toukokuun alussa koko Varhan alueelle. Mielenterveys- ja päihdepalveluiden sairaanhoitajat työskentelevät yhteistyössä Soihdun kanssa toukokuusta syyskuuhun asteittain asiakasohjaus Soihdun Turun, Uudenkaupungin, Liedon, Loimaan, Raision, Paraisten, Kemiön ja Kaarinan alueella. Käytännössä näiden toimipisteiden jalkautuva toiminta kattaa kaikki Varhan alueen kunnat.
Huoli-ilmoitusten määrät kasvussa
Vuonna 2024 alle 65-vuotiaista vastaanotettiin yhteensä 9067 sosiaalihuoltolain mukaista ilmoitusta tai yhteydenottoa. Määrässä on kasvua edelliseen vuoteen 40 prosenttia.
Työikäisten huoli-ilmoitusten taustalla on yleisesti taloudellisia haasteita, asunnottomuutta tai sen uhkaa, huolta henkilön pärjäämisestä ja lähisuhdeväkivaltaan liittyviä ongelmia. Joskus esim. taloudellisten haasteiden taustalla saattaa olla päihteisiin tai mielenterveyteen liittyviä haasteita tai vaikkapa peliriippuvuutta. Yhteistyöllä pystytään vastaamaan näihinkin ongelmiin aiempaa paremmin.
Asiakasohjaus Soihtu: