Hyppää pääsisältöön

Uutinen Julkaistu 7.3.2023 08.45

Uusi monialainen sote-yksikkö kokoaa yhteen sosiaalihuollon neuvonnan, ohjauksen ja palvelutarpeen arvioinnin – pilotit käynnistyivät maaliskuussa kahdella alueella

Avainsanat:

Varsinais-Suomen hyvinvointialueelle perustetaan uusi monialainen sote-yksikkö, jossa annetaan asiakasohjausta. Tehtävänä on yhdessä asiakkaan kanssa löytää ratkaisuja asiakkaan tilanteeseen ja tarvittaessa ohjata asiakas oikeaan palveluun.

Neljä naisoletettua istuu puisen pöydän äärellä. He katsovat toisiinsa ja näyttävät siltä, että keskustelevat. Pöydällä on auki oleva kannettava ja kukka.

Vasemmalta oikealle: Johanna Lehtola, Jenni Kiviluoto, Rebecca Sjöholm ja Iida Varemäki.

Monialainen sote-yksikkö tarjoaa sosiaalihuollon neuvontaa ja ohjausta, sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutarpeen ja hoidon tarpeen arviointia sekä tarpeen mukaan matalan kynnyksen terveydenhuollon palvelua.

– Uusi yksikkö tulee jakautumaan alueellisiin tiimeihin. Tällä varmistamme, että palvelut ovat lähellä asiakkaita ja yhteistyökumppaneita. Lisäksi tiivis yhteistyö paikallisten monialaisten palveluiden kanssa mahdollistuu, asiakasohjauksen palvelujohtaja Jenni Kiviluoto Varsinais-Suomen hyvinvointialueelta kertoo.

Monialaisen sote-yksikön valmistelu alkoi syksyllä 2022, kun Varsinais-Suomen hyvinvointialue ja Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hanke aloittivat sosiaalihuollon asiakasohjauksen ja palvelutarpeen arviointien järjestämisen suunnittelun. Osana kehittämistä alkoi joulukuussa 2022 Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeessa erillinen projekti, jonka tavoitteena on tukea ja käynnistää alueelliset monialaiset sosiaali- ja terveyshuollon neuvontaa, ohjausta ja palvelutarpeen arviointia tekevät yksiköt.

– Alueelliset tiimit käynnistyvät, kun henkilöstö saadaan kasattua ja toiminta aloitusvalmiuteen. Pilottitiimit ovat aloittaneet nyt maaliskuun alussa kahdella alueella. Toinen Salon ja Someron alueella ja toinen alueella, johon kuuluvat Uusikaupunki, Vehmaa, Taivassalo, Kustavi, Laitila, Pyhäranta, Masku, Nousiainen ja Mynämäki, projektipäällikkö Rebecca Sjöholm kertoo.

Tiimit palvelevat lapsiperheitä sekä alle 65-vuotiaita aikuisia. Yli 65-vuotiaiden osalta palvelun tarve kartoitetaan ikääntyneiden asiakasohjauksessa tai gerontologisen sosiaalityön yksikössä.

Yksikön kutsumanimeksi valikoitui Asiakasohjaus Soihtu

Uudelle monialaiselle sote-yksikölle järjestettiin nimiäänestys Varsinais-Suomen hyvinvointialueen sosiaalisessa mediassa. Yleisö sai äänestää suosikkiaan Facebookissa ja Instagramissa. Suomenkielisistä ehdotuksista Loisto ja Soihtu saivat eniten ääniä. Ruotsinkielisistä nimivaihtoehdoista ääniä sai myös nimiehdotus Färja, jonka vastine Lossi ei kuitenkaan yltänyt suomen kielellä yleisön suosikiksi.

Raati päätti äänestyksen jälkeen, että yksikön kutsumanimeksi tulee Soihtu, ruotsiksi Fackla. Nimeen päätettiin yhdistää myös palvelua kuvaileva sana asiakasohjaus. Yksikkö tullaan jatkossa tuntemaan nimestä ja sloganista Asiakasohjaus Soihtu – ohjaa oikeaan palveluun. Ruotsiksi vastine on Kundhandledningen Fackla – vägleder till rätta tjänster.

– Asiakasohjaus Soihtu kuvaa mielestämme positiivisessa valossa sitä, miten ohjaamme asiakkaitamme eteenpäin ja autamme heitä niissä elämäntilanteissa, joissa he tarvitsevat tukea. Kaksikielisenä hyvinvointialueena meille oli myös itsestään selvää, että sekä nimi että slogan ovat kahdella kielellä. Olemme tyytyväisiä lopputulokseen ja siihen, miten se kuvailee sitä, mitä haluamme yksikkömme toiminnalla viestittää, pohtii sosiaali- ja vammaispalveluiden asiakasohjauspäällikkönä alkuvuodesta aloittanut Johanna Lehtola.

Uudistuksella halutaan helpottaa yhteydenottoja

Varsinais-Suomen hyvinvointialueen toimijoille ja yhteistyökumppaneille uudistus tulee näkymään muun muassa yhteydenoton helppoutena. Alueellisille tiimeille tulee jokaiselle oma palvelunumero, jonka kautta saa niin sosiaalihuoltoa koskevaa neuvontaa, ohjausta kuin konsultaatiotakin.

Pilottialueilla yhtenäiset palvelunumerot on jo otettu käyttöön.

  • Salo-Somero numero on p. 044 778 3121.
  • Toisen tiimin numero on p. 040 663 7001.

Ikääntyneiden palvelujen osalta yhteyttä voi ottaa Varsinais-Suomen ikääntyneiden keskitettyihin asiakasohjausnumeroihin.

  • Ikääntyneiden asiakasohjaus suomeksi, p. 02 262 6164 (arkisin klo 9-15).
  • Ikääntyneiden asiakasohjaus ruotsiksi, p. 02 262 6174 (arkisin klo 9-12).