Ammattilaiselle
Murupolku
- Etusivu
- Meille töihin
- Varhan uratarinat
-
Johtava koulupsykologi Suvin uratarina
Johtava koulupsykologi Suvin uratarina
Suvi Kaila toimii johtavana koulupsykologina ja koulupsykologien lähiesihenkilönä Naantalin, Raision ja Ruskon alueella. Osan työajastaan hän tekee myös asiakastyötä esiopetus- ja alakouluikäisten lasten parissa.
Suvi valmistui psykologian maisteriksi vuonna 2012. Valmistumisensa jälkeen hän aloitti uransa neuvola- ja terveyskeskuspsykologina, jolloin hänen työnkuvaansa kuuluivat alle kouluikäisten lasten kehitysarvioinnit sekä tapaamiset vanhempien kanssa muun muassa vanhempien mielenterveyteen liittyvissä asioissa. Viimeisen kymmenen vuoden ajan Suvi on työskennellyt koulupsykologina, tukien lapsia aina esiopetuksesta yhdeksänteen luokkaan saakka.
Arjen tukena ja vahvuuksien löytämistä
Opiskeluaikana koulupsykologin työtä kuvailtiin usein haastavaksi ja vastuulliseksi, mikä ei tehnyt siitä erityisen houkuttelevaa uravaihtoehtoa. Suvia tämä ei kuitenkaan pelottanut, sillä hän on aina halunnut haastaa itseään ja astua mukavuusalueensa ulkopuolelle. Hän teki opintoihinsa kuuluvan viiden kuukauden psykologiharjoittelun opiskeluhuollossa ja perheneuvolassa.
Valmistumisen jälkeen oivalsin, että koulupsykologina pääsen paraatipaikalle osaksi lasten ja nuorten arkea. Sitä tärkeätä arkea, jossa he viettävät suurimman osan päivästä.
Psykologin työssä palkitsevinta on nähdä, miten pienetkin teot ja oikeaan aikaan annettu tuki voivat vaikuttaa merkittävästi lapsen, nuoren ja heidän perheidensä elämään.
Pystyn itse vaikuttamaan siihen, että kohtaan oppilaan ja hänen vanhempansa mahdollisimman uteliain mielin, lempeästi ja ilman, että kuvittelisin tietäväni asiat heitä paremmin. Ideaalitilanteessa saan oman työni tekemällä selvitettyä, mistä kyseiset pulmat mahdollisesti johtuvat ja mitä asioille voitaisiin tehdä. Koulupsykologina haluan nostaa aina esiin oppilaan ja perheen vahvuudet. Ajattelen, että se mihin keskitymme, vahvistuu.
Kehittämistä, ohjaamista ja mentorointia
Suvin työpäivät ovat monipuolisia, ja hän kokee työn imua siitä, että voi hyödyntää osaamistaan monin eri tavoin – yksilötyössä, yhteisöllisessä työssä sekä erilaisissa työryhmissä.
Suvi osallistuu oppilastapaamisten ohella erilaisiin kehittämishankkeisiin. Tällä hetkellä hän on mukana luomassa uutta lasten ja nuorten keskittymisen pulmiin liittyvää palvelupolkua yhdessä muiden ammattilaisten kanssa. Lisäksi Suvi toimii psykologiharjoittelijoiden ohjaajana, tarjoten tukea työn sisällön, psykologisten menetelmien ja niiden tulkinnan osalta. Hän on harjoittelijoiden tukena myös oppilastapaamisissa, jolloin he pääsevät käytännössä tutustumaan koulupsykologin työhön.
Suvin työpäivät koostuvat monipuolisista selvittely- ja valmistelutehtävistä sekä viestimisestä yhteistyötahoille. Hän toimii myös tärkeänä mentorina työuransa alussa oleville koulupsykologeille tarjoten heille tilaisuuden keskustella ammattiin liittyvistä aiheista tasavertaisina kollegoina. Lisäksi Suvi ohjaa heitä käytännön asioissa, kuten psykologisten tutkimustulosten kirjaamisessa lausuntoon ja asiakastilanteiden suunnittelussa.
Koulupsykologit kuuluvat useisiin työyhteisöihin samanaikaisesti. He ovat osa sekä kouluyhteisöä että omaa ammatillista yhteisöään. Koska koulupsykologit työskentelevät pääasiassa eri kouluilla, on tärkeää, että heillä on mahdollisuus saada kollegiaalista tukea myös kasvotusten. Työyhteisössä on arvokasta, että on lupa kysyä ja ihmetellä asioita yhdessä.
Tiimissämme pyritään suhtautumaan asioihin positiivisella asenteella ja ratkaisukeskeisesti. Erilaisia mielipiteitä kunnioitetaan ja pyrimme saamaan kaikki mukaan yhteiseen keskusteluun. Huumori on vahva osa työpäiviämme. Meillä on mielestäni timanttinen, lämminhenkinen ja ammattitaitoinen koulupsykologiporukka!
Hyvä työpäivä koostuu hyvin aikataulutetusta kalenterista, suunnitelmallisesta ja onnistuneesta yhteistyöstä niin asiakkaiden kuin eri ammattilaisten kesken. Ja siitä, että asiat etenevät pienin askelin eteenpäin kohti tavoitetta.
Suvin supervoima on ehdottomasti ulospäinsuuntautuneisuus, luovuus ja joustavuus
Opin koko ajan lisää asiakastyössä, kun eteeni tulee uudenlaisia ilmiöitä, jotka eivät vielä 10 vuotta sitten näkyneet vastaanottotyössä oppilaiden ja perheiden kanssa. Tässä työssä asiat pitää uskaltaa sanoa ääneen ja asioita tuoda esiin positiivisen kautta. Jokaisessa meissä ja arjessamme on myös niitä hyviä asioita, vaikka toisinaan vaikeuksia tulisikin eteen.
Hän haluaa osaltaan kehittää toimivampia tapoja tehdä koulupsykologin työtä. Joustavuutensa avulla hän pystyy nopeasti vaihtamaan suunnitelmaa kulloisenkin tarpeen mukaan ja mukautumaan sen hetkiseen tilanteeseen.
Asia, jota työkaverit eivät tiedä sinusta?
Yläkoulun ajan minulla ja parhailla ystävilläni oli bändi nimeltä Tibia eli sääriluu. Soitin bändissä suurimman osan ajasta bassoa, toisinaan koskettimia tai sitten lauloin. Bänditreenejä ja esiintymisiä muistelemme vielä vuosienkin jälkeen lämmöllä. Apulanta oli silloin yksi bändeistä, jota fanitin.
Kiinnostaisiko sinua työ psykologina Varhassa? Tutustu psykologin työhön perhekeskuksessa ja liity #hyvintekijöiden joukkoon!