Hyppää pääsisältöön

Ammattilaiselle

Sairaanhoitaja Anniinan uratarina

Anniina Peltola on koulutukseltaan sairaanhoitaja YAMK ja työskentelee tällä hetkellä asiakasvastaavana Maskun sosiaalitoimessa, Mynämäen terveyskeskuksessa.

Henkilö seisoo käytävällä. Han katsoo kameraan ja hymyilee.

Moniammatillinen yhteistyö avaa silmiä asiakkaan kokonaisvaltaisessa hoidossa

Anniina päätyi hoitoalalle, sillä ala on aina kiinnostanut häntä. Lukion jälkeen hän opiskeli ensin lähihoitajaksi, mutta jatkoi valmistumisen jälkeen opiskelua suoraan sairaanhoitajaksi.

Anniina on työskennellyt niin vanhainkodissa, päivystyksessä kuin asiantuntijahoitajanakin. Työtehtäviin on kuulunut perushoidon lisäksi haavan hoidot, astmahoitajan sekä unihoitajan tehtävät, rokotukset, terveystarkastukset, armeijatarkastukset ja paljon muuta. Erikoisaloja on niin laajalti, että jokainen varmasti löytää oman paikkansa.

Supervoimaa kysyttäessä Anniina vastaa: – Kaadun ja aina nousen ylös.

Asiakkaan palautteesta tulee tunne, että työllä on merkitys 

Tällä hetkellä Anniina työskentelee asiakasvastaavana Henkilökohtaisen asiakasohjauspalvelun tuotannollisessa pilotoinnissa, jota tehdään yhteistyössä Varsinais-Suomen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeen kanssa.

Tämänhetkinen työtehtävä poikkeaa täysin hänen aikaisemmista työtehtävistään. Osa-aikaisena työparina työssä toimii aikuissosiaalityöntekijä. Työn tarkoituksena on järjestää asiakkaalle oikea-aikaiset palvelut oikeaan paikkaan ja kartoittaa asiakkaan kokonaistilanne aikaa käyttäen niin, että asiakas tulee kuulluksi ja nähdyksi. Työtä tehdään moniammatillisesti jokaisen ammattitaitoa hyödyntäen. Tiiviissä yhteistyössä mukana ovat lääkärit, hoitajat, sosiaalipuoli, mielenterveys- ja päihdepuoli sekä työllisyyspalvelut. Kolmannen sektorin palveluilla on myös iso rooli asiakkaan hoidossa.

– Työni on tällä hetkellä ihan superia, koska työtä saa tehdä moniammatillisesti, asiakaslähtöisesti ja kokonaisvaltaisesti. Asiakas on tärkein palautteen antaja. Heidän palautteestansa tulee tunne, että työlläni on merkitys. Myös tiivis yhteistyö sosiaalipuolen kanssa on avannut ihan uudella tavalla silmiä asiakkaan kokonaisvaltaisesta hoidosta. Sosiaalitoimen kanssa tehtävä yhteistyö ja yhteisvastaanotot nopeuttavat huomattavasti asiakkaan asioiden hoitoa ja kokonaisuuden hallintaa. Tapaamisella kaikilla on ajantasainen tieto asiakkaan kokonaistilanteesta. Vastaanotolla pystyn varamaan asiakkaalle lääkäriajan esimerkiksi B-lausuntoa varten, eikä sosiaalipuolen tarvitse alkaa niitä yhdessä asiakkaan kanssa varaamaan. Myös asiakkaan terveystiedot ja suunnitelmat ovat ajantasaiset kaikilla, eivätkä jää asiakkaan muistin varaan, kertoo Anniina innostuneena.

Hanketyö Anniinalla päättyy näillä näkymin lokakuussa 2023. Hän pohtii, että tulee olemaan vaikea kuvitella paluuta entiseen tapaan toimia, ilman sosiaalipuolen yhteistyötä.

Asiakaslähtöinen työtapa on hyvän työyhteisön perusta 

Työyhteisössään Anniina arvostaa erityisesti asiakaslähtöistä työtapaa. Hänestä on myös hienoa, miten kollegat kohtelevat toinen toisiaan; arvostaen, kuunnellen ja tarvittaessa auttaen sekä neuvoen. Hyvä työpäivä hänellä koostuu onnistuneista kohtaamisista, oivalluksista, edistyksistä ja hymyistä.

Lopuksi Anniina paljastaa vielä asian, mitä moni työkaverikaan ei hänestä tiedä.

– Salaisuus... Pelkään pimeää ja olen oikeasti oikea arkajalka, herkkä hepokatti, hän naurahtaa.