Hyppää pääsisältöön

Asiakas- ja potilasturvallisuus

Asiakas- ja potilasturvallisuus tarkoittaa, että asiakas-/potilas saa oikean hoidon tai palvelun oikeaan aikaan ja josta ei aiheudu hänelle ehkäistävissä olevaa haittaa. Asiakas- ja potilasturvallisuus on osa hoidon ja palvelujen laatua, joka sisältää hoidon turvallisuuden, lääkitysturvallisuuden, laiteturvallisuuden ja infektioiden torjunnan.

Vaikka kaikki tekisivät parhaansa, ei hoito aina toteudu toivotulla tavalla. Jos hoidossasi tapahtui vaaratilanne tai teimme mielestäsi virheen, ilmoita siitä välittömästi sinua hoitavalle henkilöille asiasta. Keskustelu on usein paras ja nopein tapa selvittää asia.

Voit myös nettilomakkeella ilmoittaa vaaratilanteesta. Voit tehdä ilmoituksen itse tai joku läheisesi voi tehdä ilmoituksen puolestasi. Ilmoitukset käsittelee ilmoitusta koskevan yksikön asiakas-/potilasturvallisuudesta vastaava henkilö.

Tee ilmoitus vaaratilanteesta

Kansallinen asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus koordinoi asiakas- ja potilasturvallisuuden edistämistä Suomessa. Varha toimii tiiviissä yhteistyössä keskuksen kanssa. Keskuksen sivuilta löytyy ohjeita asiakkaille ja potilaille.

Ohjeita asiakkaille ja potilaille (asiakasjapotilasturvallisuuskeskus.fi)