Vårdgarantin inom primärvården och mun- och tandvården
Vårdgarantin avser rätten att få icke-brådskande hälso- och sjukvård inom en viss tid. Bestämmelser om maximala väntetider som gäller i hela landet finns i hälso- och sjukvårdslagen.
Den skärpta vårdgarantin omfattar stadier då sjukdomen förvärras samt nya problem med hälsan. Vårdgarantin omfattar både fysiska och psykiska hälsoproblem.
En kund som kontaktar hälso- och sjukvården ska få kontakt med verksamhetsenheten under samma vardag.
Bedömningen av vårdbehovet ska göras under samma vardag som kunden kontaktar hälso- och sjukvården. Vårdbehovet ska bedömas genom en individuell bedömning av kundens behov av undersökningar eller vård och av hur brådskande behovet är. Därutöver bedöms vilka yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården som ska ge den vård eller utföra de undersökningar som kunden behöver.
Maximitiden för icke-brådskande hälso- och sjukvård från 1.1.2025:
- Personer yngre än 23 år: det gäller en maximitid på 14 dygn för att bli undersökt eller få vård vid sjukdom eller skada.
- Personer 23 år och äldre: det gäller en maximitid på tre månader gäller.
Tidsfristen gäller ordnandet av den första vårdhändelsen.
Vård kan erbjudas på olika sätt, t.ex. genom vägledning och rådgivning under bedömningen av vårdbehovet eller på en när- eller distansmottagning. Personalen som ger vård kan vara en läkare eller t.ex. en fysioterapeut eller sjukskötare.
Inom mun- och tandvården ska bedömningen av vårdbehovet göras under samma vardag som kunden kontaktar hälso- och sjukvården.
Maximitiden för icke-brådskande hälso- och sjukvård från 1.1.2025:
- Personer yngre än 23 år: det gäller en maximitid på tre månader.
- Personer 23 år och äldre: det gäller en maximitid på en månad.
Om en hälsocentralstandläkare bedömer att en kund behöver vård hos en specialtandläkare på grundnivå får väntetiden vara högst tre månader.
Mottagningsbesök i enlighet med vårdplaner eller till exempel för utlåtanden måste ordnas inom en skälig tid, senast inom tre månader. Tjänster som främjar hälsa och välbefinnande, såsom hälsorådgivning, hälsoundersökningar och screening, omfattas inte av vårdgarantin.
Icke-brådskande vård tillhandahålls vid social- och hälsocentralerna för personer som bor i välfärdsområdet. Första hjälpen och brådskande vård måste finnas tillgänglig omedelbart, oavsett var patienten bor. Social- och hälsocentralerna och sjukhusen har jourmottagning för brådskande vård.
Vad omfattas inte av vårdgarantin?
Allt omfattas inte av vårdgarantin, till exempel vård enligt en vårdplan för kronisk sjukdom. I dessa fall kommer man överens om vårdtiderna i den individuella vårdplanen.
Maximitiden gäller inte
- vård enligt en vård- eller rehabiliteringsplan
- primärvårdsmottagningar hos specialistläkare inom andra medicinska specialiteter än allmänmedicin
- vård som ges med det enda syftet att kunna ge ett intyg eller ett utlåtande inom hälso- och sjukvården
- tjänster som främjar hälsa och välbefinnande, som till exempel hälsorådgivning, hälsoundersökningar och andra förebyggande hälsovårdstjänster.
Även dessa tjänster ska dock ordnas inom en skälig tid: senast inom tre månader eller inom den tid som anges i vård- eller rehabiliteringsplanen.
Maximitiden på fyra månader inom mun- och hälsovården tillämpas inte i följande fall:
- Individuella undersöknings- eller vårdintervall har bestämts för patienten. Undersökningen eller vården ordnas i enlighet med vårdplanen, om det inte vid bedömningen av vårdbehovet framkommer något som avviker från detta.
- Regelbundna hälsoundersökningar vid rådgivningarna och inom skol- och studerandehälsovården ordnas enligt den lagstiftning som gäller dem.
Kommer invånare i Egentliga Finland att få vård inom de lagstadgade tidsfristerna?
För vätetider till Varhas primär- och munhälsovård, se länken nedan.
Vad kan jag göra om jag inte får vård inom den lagstadgade tidsfristen?
Den som bor i Egentliga Finland kan lämna respons på hur vårdgarantin uppnåtts via Varhas kanal för kundrespons: varha.fi/respons eller genom att kontakta verksamhetsstället direkt. Som kund har du också rätt att framställa en anmärkning om bristande vård eller tillgången till vård.
Mer information om kundens och patientens rättigheter: Klientens och patientens rättigheter.
Mer information om vårdgarantin hittar du på Social- och hälsovårdsministeriets webbplats.