Länkstig
Kundavgifter
Kundavgifter inom social- och hälsovården i Egentliga Finlands välfärdsområde år 2025. Kundavgifterna är enhetliga i hela välfärdsområdet.
På denna sida finns
Kundavgifter 2025
Kundavgiftsguiden (pdf)
Här hittar du hela kundavgiftsguiden för Egentliga Finlands välfärdsområde i pdf-format. Kundavgifterna gäller fr.o.m. 1.1.2025.
Vill du kontrollera kundavgifterna för år 2024?
Om du har behov av att kontrollera fjolårets kundavgifter, hittar du dem för år 2024 på länken nedan.
Allmänna principer som ska följas i kundavgifterna
I bestämmandet av kundavgifter i social- och hälsovården i Egentliga Finlands välfärdsområde tilllämpas lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården (734/1992, hädanefter klientavgiftsla-gen), lagen om ändring av lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården (1201/2020 och 791/2022) och förordningen om klientavgifter inom social- och hälsovården (912/1992, hädanefter förordningen om klientavgifter).
Kundavgifterna i social- och hälsovården är i kraft från och med 1.1.2025 i de social- och hälsotjänster som Egentliga Finlands välfärdsområde organiserar. Klientavgiftslagen och förordningen om klientavgifter tillämpas även på service som välfärdsområdet organiserar som köpt tjänst.
För välfärdsområdets social- och hälsovårdstjänster kan en avgift tas ut hos den som använder servicen, om inte något annat föreskrivs genom lag. Avgiften kan tas ut enligt användarens betalnings-förmåga. Den avgift som tas ut för servicen får vara högst lika stor som kostnaderna för serviceproduktionen (Klientavgiftslagen 1 § och 2 §).
En del av avgifterna i social- och hälsovården är bundna till index. Indexjusteringarna görs vartannat år.
Avgiftsfria hälsotjänster är:
- tjänster som berör främjande av välfärd och hälsa samt tjänster som berör förebyggande av sjukdomar
- hälsorådgivning och hälsokontroller
- screeningar i enlighet med det nationella screeningprogrammet
- rådgivningstjänster
- tjänster inom elev- och studerandevård
- skolhälsovård även för dem som har fyllt 18 år
- studerandehälsovård, förutom sjukvård för personer som har fyllt 18 år
- tjänster inom primärvården:
- tjänster inom öppenvården för personer under 18 år
- besök hos mentalvård, missbrukarvård och beroendevård inom primärvården
- mottagning hos sjukskötare, hälsovårdare eller barnmorska
- rehabiliteringsrådgivning och rehabiliteringshandledning, rehabiliteringsbedömning, som innefattar följande funktioner: en bedömning utförd av en rehabiliteringshandledare gällande rehabiliteringsbehovet, ett första hemrehabiliteringbesök och bedömningar som görs i experttjänster mellan långvariga rehabiliteringar, bedömning av arbetsförmågan
- hjälpmedelstjänster och anpassningsträning
- laboratorie- och bilddiagnostiska undersökningar med remiss av en av välfärdsområ-dets läkare
- vårdartiklar som är avsedda för vård av en långvarig sjukdom
- läkarintyg eller -utlåtande som behövs:
- ett avgiftsfritt intyg eller utlåtande av primärvården i enlighet med 5 § 1 punkten underpunkt d i lagen om klientavgifter och som behövs för att kunden ska få vård eller rehabilitering, för att få läkemedelsersättning med stöd av 5 kapitlet i sjukförsäkringslagen (1224/2004) eller för att påvisa ett behov av sjukledighet så att kunden får vård eller rehabilitering
- förebyggande och behandling av smittsamma sjukdomar:
- vaccinationer som hör till det nationella vaccinationsprogrammet, allmänna frivilliga vaccinationer som statsrådet fattat beslut om samt andra vaccinationer i enlighet med lagen om smittsamma sjukdomar
- undersökning och behandling av och läkemedel som ordinerats mot en allmänfarlig smittsam sjukdom samt karantän för och isolering av den som har exponerats
- läkemedel som har ordinerats mot en smittsam sjukdom som är övervakningspliktig samt undersökning och behandling av och läkemedel som ordinerats mot HIV-infektion, schanker, gonorré och klamydiainfektion som överförs sexuellt
- specialiserad sjukvård:
- undersökning och behandling som getts av en poliklinik för en person under 18 år
- tjänster som erbjuds av stödcentraler som har grundats för offer för sexuellt våld (Europarådets konvention 53/2015). Det tas inte ut några kundavgifter av offer för sexuellt våld när en undersökning eller vårdåtgärderna hänför sig till behandling av somatiska eller psykiska problem som orsakats av sexuellt våld.
- undersökning, behandling och uppföljning som ges av mödrapolikliniker och som rik-tas till gravida som använder rusmedel. Ifall en gravid person som använder rusmedel under graviditeten behöver hälsotjänster som inte hänför sig direkt till graviditeten, tas normala kundavgifter ut för tjänsterna.
- vård som getts i en verksamhetsenhet inom psykiatrisk öppen vård förutom partiellt uppehälle som hänför sig till den
- vård och uppehälle som ges en person med andningsförlamning / en person som använder livsuppehållande respirator under vård på en institution inom hälsovården och transporter som hänför sig till vården
- undersökning och vård av en levande givare av mänskliga organ, vävnader och celler
- vård och uppehälle som ges till en person under 18 år, när det har ackumulerats över 7 vårddagar per kalenderår
- medicinsk rehabilitering som ges i serie till en person under 18 år och hyposensibiliseringsbehandling, behandling av tal- och röststörningar och strål- och cytostatikabehandling samt annan motsvarande vård liksom kontinuerlig dialysbehandling
- rådgivning som hör till medicinsk rehabilitering, undersökning genom vilken man utreder rehabiliteringsbehov och möjligheter, anpassningsträning och rehabiliteringshandledning
- hjälpmedel för medicinsk rehabilitering samt provning av dessa, behövligt förnyande och service, förutom hjälpmedelservice som ersätts med stöd av lagstiftningen
- prehospital akutvård, förutom sjuktransport som hänför sig till prehospital akutvård
- transport med ett sjuktransportfordon av en patient som har skrivits in på sjukhuset till en annan vårdanstalt eller till hemvård.
Avgiftsfri socialservice är:
- socialt arbete
- socialhandledning
- besök för bedömning av servicebehov
- social rehabilitering
- poliklinisk missbrukarvård
- familjearbete
- uppfostrings- och familjerådgivning
- övervakning av umgänge mellan barn och förälder
- stöttat umgänge och övervakade byten
- service som stadgats som uppgifter för välfärdsområdet i äktenskapslagen (234/1929), för-äldraskapslagen (775/2022), adoptionslagen (22/2012), lagen om underhåll för barn (704/1975), lagen angående vårdnad om barn och umgängesrätt (361/1983), lagen om underhållsstöd (580/2008) och lagen om vissa underhållsbidrags bindande vid levnadskostnaderna (583/2008); samt
- vård av barn och unga som avses i barnskyddslagen (683/83);
- verksamhet som stöder sysselsättning av personer med funktionsnedsättning och arbetsverksamhet för personer med funktionsnedsättning förutom transport och måltider
- handlingar som getts till personen i ärenden som berör hens socialvård.
När den nya lagen om funktionshinderservice träder i kraft 1.1.2025 ska inlämnade ansökningar behandlas så att bestämmelserna i den nya lagen följs. Ett ärende gällande begäran om omprövning som varit under behandling när den nya lagen träder i kraft behandlas färdigt så att man följer de bestämmelser som varit gällande när den nya lagen träder i kraft. Beslut som har fattats på grundval av den upphävda lagen förblir i kraft den giltighetstid som har antecknats i besluten, dock högst tre år fr.o.m. ikraftträdandet av den nya lagen. Besluten ska dock uppdateras till att motsvara den nya lagen alltid på initiativ av personen med funktionsnedsättning eller på välfärdsområdets initiativ när servicebehovet hos personen med funktionsnedsättning förutsätter det.
En kundavgift eller avgiftsfrihet gällande en tjänst som har fastställts för en person med funktionsnedsättning på grundval av de bestämmelser som gäller när den nya lagen träder i kraft gäller den giltighetstid som har antecknats i beslutet gällande avgiften eller tjänsten eller tills besluten för personen med funktionsnedsättning har uppdaterats så att de är i enlighet med lagen om funktionshinderservice eller lagen angående specialomsorger om utvecklingsstörda, dock högst tre år efter att nämnda lag har trätt i kraft.
Avgiftsfria tjänster för klienten med stöd av den nya lagen om funktionshinderservice (675/2023) fr.o.m. 1.1.2025
- Träning (lag om funktionshinderservice 7 §), men en avgift tas dock ut för uppehälle och stöd för rörligheten i anknytning till träningen
- personlig assistans (lag om funktionshinderservice 9 §)
- särskilt stöd för delaktigheten (lag om funktionshinderservice 12 §)
- krävande multiprofessionellt stöd (lag om funktionshinderservice 16 §), men en avgift tas dock ut för uppehälle
- stöd för boendet (lag om funktionshinderservice 18 §), men en avgift tas dock ut för uppehälle
- stöd för boendet för barn som ordnas hemma (lag om funktionshinderservice 19 §)
- stöd för tillgängligt boende (lag om funktionshinderservice 22 §)
- kortvarig omsorg (lag om funktionshinderservice 24 §), men en avgift tas dock ut för uppehälle
- dagverksamhet (lag om funktionshinderservice 25 §), men en avgift tas dock ut för uppehälle
- arbetsverksamhet för personer med utvecklingsstörning (lag om funktionshinderservice 27 §), men en avgift tas dock ut för uppehälle
- stöd för rörligheten (lag om funktionshinderservice 28 §). Det tas högst ut en avgift som motsvarar den avgift som gäller inom kollektivtrafiken på orten eller en annan skälig avgift som kan jämföras med den.
- Andra tjänster som avses i 34 § i lagen om funktionshinderservice och som behövs för att genomföra syftet med lagen om funktionshinderservice
- stöd i att fatta beslut (14 §), när tjänsten börjar organiseras fr.o.m. 1.1.2025
All hjälp och allt stöd som hänför sig till ovannämnda tjänster enligt lagen om funktionshinderservice är avgiftsfri. Därtill är följande avgiftsfria:
- uppehälle som hänför sig till morgon- och eftermiddagsverksamhet som ordnas som kortvarig omsorg (lag om funktionshinderservice 24 §)
- resor till dagverksamhet (lag om funktionshinderservice 25 §) och till arbetsverksamhet för personer med utvecklingsstörning (lag om funktionshinderservice 27 §) (om klienten uppfyller grunderna för beviljande av stöd för rörligheten)
- tjänster som ingår i stöd för boendet och stöd för boendet för barn som organiseras hemma
Det tas ut en avgift som motsvarar den ersättning som har erhållits för stöd för boendet och personlig assistans, om personen får ersättning för dem med stöd av någon annan lag än lagen om funktionshinderservice.
Av tjänsterna i lagen om ändring av lagen angående specialomsorger om utvecklingsstörda (676/2023) som träder i kraft 1.1.2025 är följande avgiftsfria:
specialomsorger och transport mellan verksamhetsenheter för personer som förordnats till specialomsorger oberoende av sin vilja eller till undersökningar som föregår specialomsorger oberoende av personens vilja.
Tjänster som stöder frontveteraners boende hemma grundar sig på lagen om rehabilitering av frontveteraner (1184/1988) och lagen om ändring av lagen om rehabilitering av frontveteraner (54/2019) samt förordningen om rehabilitering av frontveteraner (1348/1988). Tjänster som stöder krigsinvaliders boende hemma grundar sig på lagen om skada, ådragen i militärtjänst (404/1948).
Enligt statskontorets anvisning beviljas klienten tjänsterna (också serviceboende med hel-dygnsomsorg, service på en institution) utgående från en bedömning av servicebehovet och de är avgiftsfria för klienten.
Enligt 9 § i förordningen om klientavgifter får det inte av frontveteraner och krigsinvalider uppbäras en avgift för tandkontroll, förebyggande tandvård eller kliniskt arbete som hänför sig till protetik.
På grundval av välfärdsområdesfullmäktiges beslut 23.11.2022 § 137 uppbärs det inte någon kundavgift av frontveteraner, de som fått fronttjänsttecken (markeringen R på FPA-kortet), krigsinvalider eller minröjare med intyg från krigsarkivet för följande:
- läkarbesök inom öppenvården i primärvården
- poliklinikbesök inom den specialiserade sjukvården
- sjukskötarmottagning i den specialiserade sjukvården
- besök på brådskande mottagning och jourbesök.
Om en kund inte har en hemkommun i Finland eller om hen inte jämställs med en invånare i ett välfärdsområde på det sätt som anges i 56 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård, tas hos hen ut en avgift som är lika stor som de kostnader som hälsovårdstjänsten föranleder välfärdsområdet, om inte något annat följer av en internationell överenskommelse som är bindande för Finland eller av Europeiska unionens lagstiftning. Ovannämnda avgifter tas inte ut för vaccinationer eller för undersökningar som ges för att förebygga spridning av en allmänfarlig smittsam sjukdom enligt 44 §, 45 § 1 mom. och 47 § i lagen om smittsamma sjukdomar eller för brådskande vård som avses i 50 § i hälsovårdslagen samt för läkemedel som ordineras för behandling av en allmänfarlig smittsam sjukdom, undersökning och behandling samt läkemedel som ordinerats för behandling av en gravid person som är HIV-positiv, förutom hos personer som vistas tillfälligt i Finland och de som får ersättning för kostnader med stöd av en annan lag eller på grundval av en försäkring.
Avgiften ska justeras när
- kundens eller hens familjs inkomster har ändrats;
- kundens eller hens makes rätt till de avdrag som det stadgas om i 10 c §, 10 d § eller 10 g § har ändrats;
- familjens omständigheter har ändrats;
- avgiften visar sig vara felaktig;
- den kundplan som har utarbetats för kunden ändras så att den har en inverkan på kundavgiftens storlek;
- välfärdsområdets betalningsgrunder ändras så att det inverkar på kundavgiftens storlek. (8.7.2022/600) betalningsförmågan hos personen som använder tjänsten eller hos familjen har väsentligen ändrats.
Om beslutet gällande avgiften har grundat sig på felaktiga uppgifter som kunden eller hens företrädare har uppgett, kan avgiften korrigeras retroaktivt för högst ett års tid, när det är uppenbart att de omständigheter i familjen som ska beaktas när avgiften fastställs har ändrats.
Avgifter som fastställs efter betalningsförmågan bestäms tills vidare. Servicetagarens eller familjens betalningsförmåga anses ha förändrats väsentligt, om inkomsterna ändrats med minst 5 % och härvid fattas det ett nytt beslut. Detta gäller alla kundavgifter inom social- och hälsovården som bestäms enligt kundens betalningsförmåga. Ifall inkomsterna som meddelats som grund för vårdavgiften visar sig vara felaktiga, kan avgiften rättas för högst ett år. Kunden har en skyldighet att meddela om ändringar.
Lag om klientavgifter inom social- och hälsovården (734/1992, 2a § och 2b §):
Välfärdsområdet ska ge kunden en faktura som motsvarar avgiftsbeslutet. Av fakturan ska åtminstone följande uppgifter framgå:
- fakturans datum;
- den kund hos vilken avgiften tas ut;
- den service för vilken avgiften tas ut;
- storleken på avgiften samt avgiftsgrunden;
- den offentliga eller privata serviceproducent som tillhandahållit den service för vilken avgiften tas ut;
- namnet på och kontaktuppgifterna till den aktör av vilken kunden vid behov kan begära ytterligare upplysningar om fakturan;
- uppgifter om huruvida den avgift som tas ut beaktas i det i 6 a § avsedda avgiftstaket; om avgiften ska beaktas i avgiftstaket, ska det på fakturan dessutom finnas en uppgift om att kunden själv måste kontrollera när avgiftstaket har uppnåtts.
Till andra fakturor än fakturor med anledning av beslut som avses i 2 b § ska det fogas en anvisning om begäran om omprövning. När avgifter tas ut ska kundens integritetsskydd och personliga trygghet beaktas.
Beslut om avgift som bestäms enligt betalningsförmåga
Välfärdsområdet ska ge kunden ett beslut om en avgift som bestäms enligt dennes betalningsförmåga. Beslutet ska innehålla åtminstone följande uppgifter: (8.7.2022/600)
- den tjänsteinnehavare som har fattat beslutet och tidpunkten för beslutsfattandet;
- den kund som är direkt föremål för beslutet;
- den tjänst som beslutet gäller;
- storleken på avgiften som tas ut för tjänsten och grunderna för avgiften;
- namnet på och kontaktuppgifterna till den person av vilken kunden vid behov kan begära ytterligare upplysningar om beslutet. Till beslutet ska det fogas en anvisning om begäran om omprövning.
Kundavgifter inom social- och hälsovården nedsätts i enlighet med bestämmelserna i 11 § i lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården från och med 1.1.2023. En avgift som fastställts för socialvårdsservice och en sådan avgift för hälsovårdsservice som bestämts enligt en persons betalningsförmåga ska efterskänkas eller nedsättas till den del förutsättningarna för personens eller familjens försörjning eller förverkligandet av personens lagstadgade försörjningsplikt äventyras av att avgiften tas ut. Nedsättning och efterskänkande av avgift ska prioriteras i förhållande till utkomststöd enligt lagen om utkomststöd (1412/1997).
Kunden ska informeras om nedsättning och efterskänkande av avgift före den första servicehändelsen (kundkontakt, kundbesök eller vårdperiod som äger rum inom social- och hälsovården) eller i samband med den. Ifall det inte är möjligt att delge informationen före servicehändelsen eller i samband med den, kan den delges senare, dock senast när avgiften tas ut. Informationen ska delges så att kunden i tillräcklig grad förstår dess innehåll.
När informationen delges ska kunden få namnet på och kontaktuppgifterna till den aktör av vilken kunden vid behov kan begära ytterligare upplysningar. Informationen ska delges kunden personligen skriftligt eller muntligt. Informationen kan också delges via en elektronisk tjänst som specificerar kunden. Ifall informationen delges på annat sätt än skriftligen, ska kunden på sin begäran också delges informationen skriftligen.
Det har godkänts ett avgiftstak för vissa kundavgifter inom social- och hälsovården. Avgiftstaket är 762 euro/kalenderår. Under kalenderåret betalar kunden social- och hälsovårdsavgifter som omfat-tas av avgiftstaket bara tills avgiftstaket uppnås. De avgifter som omfattas av avgiftstaket har fastställts i 6 a § i klientavgiftslagen. Det får dock tas ut en avgift på högst 25,10 euro per dygn för uppehälle inom kortvarig vård på en institution som avses i 67 § 1 mom. i hälso- och sjukvårdslagen eller kortvarig service på en institution som avses i 22 § i socialvårdslagen hos en kund som fyllt 18 år, trots att avgiftstaket har uppnåtts.
Tjänster som omfattas av avgiftstaket:
- service inom den öppna vården i primärvården
- undersökning och vård som tillhandahålls av en poliklinik inom den specialiserade sjukvården
- dagkirurgiska ingrepp
- undersökning och vård av mun och tänder, med undantag för tandtekniska utgifter
- vårdåtgärder inom den specialiserade sjukvården som hänför sig till mun och käkar
- fysioterapi, neuropsykologisk rehabilitering, näringsterapi, fotvård, talterapi, ergoterapi och annan med dessa jämförbar behandling som förbättrar och upprätthåller funktionsförmågan och som ges av en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården
- avgifter för vård i serie, tillfällig hemsjukvård och tillfällig hemsjukhusvård
- kortvarig vård på en institution (Hälso- och sjukvårdslagen 67 §)
- kortvarig dag- och nattvård
- kortvarig service på en institution (Socialvårdslagen 22 §)
- rehabiliteringsperiod inom medicinsk rehabilitering som ges en person som får tjänster enligt lagen angående specialomsorger om utvecklingsstörda eller lagen om funktionshinderservice.
Avgifter som inte omfattas av avgiftstaket:
- socialvårdstjänster
- inkomstrelaterade avgifter
- självriskandelar för servicesedel eller färdtjänster
- tillfällig hemvård
- avgifter som tas ut av den som får närståendevård under lagstadgad ledighet för närståendevårdaren
- avgifter för intyg inom hälsovården
- avgift som tas ut för outnyttjade och icke-avbokade tjänster
- sjuktransport
- laboratorie- och bilddiagnostiska undersökningar som gjorts på remiss av en privatläkare
- fullständigt privata tjänster som inte omfattas av välfärdsområdets organiseringsansvar
- avgifter som har ersatts kunden till exempel på grundval av en arbetsolycksfallsförsäkring
- en avgift som har tagits ut av en person som inte har en hemkommun i Finland, med undantag av en avgift som har tagits ut hos en person som med stöd av Europeiska unionens lagstiftning eller en internationell överenskommelse som är bindande för Finland har rätt till hälsotjänster enligt samma förutsättningar som en person som bor i Finland eller som enligt 56 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård (612/2021) jämställs med en invånare i väl-färdsområdet. (8.7.2022/600)
Avgiften för oanvänd service är 56,70 €/gång.
Avgiften tas ut om en kund eller kundens företrädare har bokat en mottagningstid för hälsovårdsservice eller har bokat en kortvarig vårdplats eller boendeserviceplats inom social- eller hälsovården, och kunden utan godtagbart skäl och utan att ha avbokat tiden eller platsen inte har kommit till mottagningen eller enheten i fråga vid bokad tid. Avgiften kan tas ut även om själva servicen skulle vara avgiftsfri.
Avgiften tas dock ut endast om uttagandet av avgiften inte ska anses oskäligt och kunden i samband med bokningen har meddelats att den här avgiften kan komma att tas ut samt getts anvisningar om hur tiden eller platsen kan avbokas på förhand. Avgiften tas inte ut om besöket har avbokats före kl. 15 föregående dag och inte heller om det finns en godtagbar eller oundviklig orsak till att kunden inte kommit till mottagningen. Avgiften tas emellertid ut endast om uttagandet av avgiften inte ska anses oskäligt. Avgiften får inte tas ut hos kunder under 18 år. Uppgifter om uttagande av avgiften samt om avbokning av tid eller plats ska lämnas så att kunden tillräckligt väl förstår innehållet i dem.
Avgiften kan också tas ut när välfärdsområdet på initiativ av kunden eller hens företrädare har bokat en mottagningstid åt kunden (t.ex. en kallelse till en tidsbunden kontroll) och kunden har fått information om den bokade tiden.
Avgiften tas inte ut hos kunder under 18 år, vid enheter som är specialiserade på missbrukartjänster och inte heller i tjänster som är riktade till gravida som använder rusmedel.
Avgiften för långvarigt serviceboende med heldygnsomsorg, långvarig familjevård, långvarig vård på en institution, kontinuerlig regelbunden service som ges i hemmet och långvarig boendeservice, dvs. gemenskapsboende tas ut även om servicen tillfälligt avbryts på grund av en orsak som beror på klienten.
Om servicen avbryts för mer än fem dagar, ska ingen avgift tas ut för den period som överskrider fem dagar. Om servicen avbryts på grund av en orsak som beror på välfärdsområdet eller på grund av att klienten får vård på en institution, tas inte heller någon avgift ut för nämnda fem dagar.
Om avbrottet i servicen pågår hela månaden, tas det inte ut någon avgift alls.
Social- och hälsotjänster kan ges som sedvanlig ärendehantering genom besök eller som digital tjänst/elektronisk ärendehantering. Avgiftsbelagda besök genom digitala tjänster/på distans ersätter service som grundar sig på ärendehantering genom ett fysiskt besök hos social- eller hälsovården och motsvarar innehållsmässigt den traditionella vård- eller servicekontakten vid personliga besök.
Ett distansbesök som erbjuds som en digital tjänst tillhandahålls dubbelriktat via en datakommunikationsförbindelse såsom en dator, en smarttelefon eller en pekplatta. Den digitala tjänst som ersätter ett besök och för vilken en avgift tas ut är i princip interaktiv och individuellt riktad till kunden.
Ifall det inte separat i prislistan har fastställs en avgift för den service som produceras som digital tjänst, tas det för den service som producerats som digital tjänst ut en kundavgift för ett fysiskt besök enligt prislistan. Om tjänsten enligt prislistan är avgiftsfri, är den tjänst som producerats som digital tjänst likaså avgiftsfri för kunden.
Digitala/elektroniska tjänster inom hälsovården ingår i avgiftstaket på samma sätt som traditionella tjänster som baserar sig på besök.
En avgiftsbelagd digital tjänst/ett avgiftsbelagt distansbesök förutsätter alltid identifiering inom hälsovården och grundar sig på en dokumentation som görs i patientdatasystemet. En anonym hälsorådgivning eller handledning utgör inte en sådan avgiftsbelagd service som ersätter ärendehantering genom besök.
De digitala tjänster som används inom tjänster för äldre genomförs via dataterminaler eller sensor-teknologi som ingår i välfärdsområdets avtal. Välfärdsområdet överlåter dataterminalen och/eller sensorerna för användning av en klient inom hemvården för den tid som distansbesöken eller gruppverksamheten på distans som antecknats i klientens genomförandeplan pågår. Hembesök på distans och gruppverksamhet på distans ingår i kundavgiften för hemvården.
Rehabiliterande dagverksamhet kan ordnas också som gruppverksamhet på distans, varvid väl-färdsområdet överlåter en dataterminal i klientens bruk för den tid som servicen pågår. Gruppverksamhet på distans har en kundavgift per gång. De digitala tjänster som tjänster för äldre erbjuder är socialservice som inte beaktas i avgiftstaket.
Gällande familjevård, serviceboende med heldygnsomsorg och vård på en institution anses servicen vara långvarig om servicen beräknas pågå i minst tre månader från det att den inleds eller om servicen de facto har varat i minst tre månader (Lagen 7 b §).
Gällande tjänster som förs hem till kunden (hemsjukvård, hemsjukhusvård, hemservice för barnfamiljer, hemvård) är förutsättningen för långvarighet att kunden får service minst en gång i veckan och därtill att servicen beräknas pågå minst 2 månader eller att servicen de facto redan har pågått i minst 2 månader.
Anvisningar och kontaktuppgifter för kundfakturering
Vad ska jag göra om det finns behov av att skjuta upp förfallodagen eller göra upp en betalningsplan? Vad är avgiftstaket och vilka avgifter ingår i avgiftstaket? Hur ansöker jag om nedsättning eller utebliven fakturering?
