Störningsmeddelanden
På denna sida kan du hitta alla kända störningar i Varhas tjänster.
Pågående avbrott och störningar
Åbo hälsostationers telefon för bedömning av vårdbehovet och rådgivning är tillfälligt överbelastad. Brådskande samtal hanteras samma dag, men alla icke-brådskande återuppringningsförfrågningar kanske inte hinner besvaras under samma dagen.
Vi rekommenderar att du bokar influensa- och coronavaccinationstid via Varha-applikationen.
Varha kommer att införa ett nytt klientinformationssystem inom socialtjänster för arbetsföra, gerontologiskt socialt arbete, barnskydd och socialtjänster för barnfamiljer den 8 april.
Förändringen i klientinformationssystemet kan märkas som en fördröjning i bland annat beredningen av servicebeslut och beslut om ekonomiskt stöd.
Vi beklagar eventuella störningar för kunderna och tackar för förståelsen.
Klientinformationssystemet Lifecare Socialvård tas i bruk i Varha under våren 2025. Genom att harmonisera klient- och patientinformationssystemen underlättas informationsflödet och arbetet inom social- och hälsovårdstjänsterna i Varha-regionen. Enhetliga klient- och patientinformationssystem möjliggör effektivare kundhantering. Dessutom får medborgare som använder social- och hälsovårdstjänster en bättre och enklare upplevelse.
Avslutade avbrott och störningar
Underhållsåtgärder utförs i Varha-applikationen idag, fredagen den 12 september kl. 13.30–14.15. Tjänsterna i Varha-applikationen är inte tillgängliga under denna tid.
Vi beklagar eventuella olägenheter som avbrottet kan orsaka.
Åbo hälsostationers telefon för bedömning av vårdbehovet och rådgivning är överbelastad på grund av en tillfällig personalbrist.
Brådskande samtal hanteras samma dag, men alla icke-brådskande återuppringningsförfrågningar kanske inte hinner besvaras under samma dagen.
På grund av ett tekniskt fel fungerar Varha-appens chattjänster för närvarande inte på mobila enheter. Du kan dock använda tjänsten via webben på adressen digi.varha.fi/sv.
Nagus hälsostation är undantagsvis stängd torsdagen den 24.8.
Bedömning av vårdbehovet betjänar: 02 454 5200
Mera information:
Det pågår ett driftfel i telefonväxeln hos Varha och ÅUCS.
Direktnumren till jouren, avdelningarna och andra verksamhetsställen fungerar som vanligt.
Vi beklagar de olägenheter som felet orsakar.
Åbo hälsostationers telefon för bedömning av vårdbehovet och rådgivning är överbelastad på grund av en tillfällig personalbrist.
Brådskande samtal hanteras samma dag, men alla icke-brådskande återuppringningsförfrågningar kanske inte hinner besvaras under samma dagen.
Vid hälsocentralerna i Salo och Somero tas Varhas gemensamma patientdatasystem i bruk den 28.4.2025. Förändringen kommer tillfälligt att sakta ner verksamheten under perioden mars till maj och tillgången till icke-brådskande vård kommer tillfälligt att vara sämre än normalt. Därför kan det också ta längre tid än vanligt att svara på återuppringningsförfrågningar. Särskilt vid icke-brådskande ärenden kan det förekomma förseningar i återuppringningen.
Förnyelsen av patientdatasystemet kan också orsaka tillfälliga avbrott i tjänsterna, om vilka information ges separat på enhetens egna webbplatser.
Vi rekommenderar att icke-brådskande tidsbokningsärenden hanteras först i början av maj om möjligt. Vid icke-brådskande ärenden kan du också kontakta oss via Varha-appen i chatten "Sjukdom och hälsovård" eller via tjänsten Omaolo.
Vid nödsituationer, ring 112. Vid brådskande situationer, kontakta jouren på nummer 116 117 eller lämna en återuppringningsförfrågan (välj brådskande kontaktförfrågan).
Dessutom rekommenderas det att förnya recepten i god tid före bytet av patientdatasystemet via tjänsten omakanta.fi. Svar på laboratorieresultat och röntgenbilder finns också tillgängliga i Omakanta.
Vi beklagar eventuella störningar för kunderna och tackar för förståelsen!
Patientdatasystemet Pegasos-Omni360 tas i bruk i Varha område för område från och med hösten 2024. Målet är att ett enhetligt patientdatasystem ska vara i bruk i Varha under år 2025.
Genom att enhetliggöra kund- och patientdatasystemen underlättas informationsflödet och arbetet inom social- och hälsovårdstjänsterna i Varha. Enhetliga kund- och patientdatasystem möjliggör en effektivare kundstyrning. Dessutom får medborgarna som använder social- och hälsovårdstjänsterna en bättre och enklare upplevelse.
Varhas kundbetjäning inom mun- och tandvården är överbelastad.
Det finns ett problem i vårt patientdatasystem som avsevärt fördröjer kundbetjäning.
Vi strävar efter att åtgärda överbelastningen så snabbt som möjligt. Om ditt ärende inte är brådskande ber vi dig att kontakta oss senare.
Vi ber om ursäkt för olägenheten och tackar för förståelsen.
Varhas kundbetjäning inom mun- och tandvården i Åbo, Pargas och Kimitoön är överbelastad.
Vi strävar efter att åtgärda överbelastningen så snabbt som möjligt. Om ditt ärende inte är brådskande ber vi dig att kontakta oss senare.
Vi ber om ursäkt för olägenheten och tackar för förståelsen.
Telefonservicen för rådgivningstjänsterna vid Åbo familjecenter är överbelastad på grund av en tillfällig personalbrist. Brådskande ärenden hanteras samma dag, men alla icke-brådskande begäran om återuppringning hinner nödvändigtvis inte besvaras under samma dag.
Om du har varit i kontakt med någon av rådgivningarna i Åbo och lämnat en begäran om återuppringning, vänligen vänta på att bli kontaktad.