Alueellisessa apuvälinekeskuksessa osallistetaan kohderyhmää – asiakasraati auttaa kehittämään palveluita
Avainsanat:Tyksin alueellisessa apuvälinekeskuksessa hyödynnetään asiakasraatia palveluiden kehittämisessä. Raatiin kuuluu henkilöitä, joilla on keskenään erilaisia ja eritasoisia toimintarajoitteita ja apuvälineiden tarvetta sairaudesta tai vammasta johtuen. Asiakasraatitoiminta lisää Varhan asiakkaiden ja kohderyhmien osallisuutta.

Apuvälinekeskuksen asiakasraadin ensimmäinen tapaaminen oli 11.6.
– Tämä oli enemmän kuin olisin osannut toivoa. Saimme koottua todella monipuolisen joukon erilaisten vammaisryhmien edustajista, apuvälinepalvelupäällikkö Mariann Kylmäniemi iloitsee.
Asiakasraadin jäsenet löytyivät pääasiallisesti Varhan vammaisneuvoston kautta. Raadissa on henkilöitä, joilla on fyysisen toimintakyvyn rajoitteita, mutta myös näkö- ja kuulovaikeuksia. Heillä on pitkää kokemusta lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineistä. Lisäksi heillä on sekä hyviä että huonoja kokemuksia apuvälineiden saatavuudesta ja soveltuvuudesta.
Tavoitteena on hyödyntää asiakkaiden omakohtaista asiantuntijuutta apuvälinekeskuksen palveluiden kehittämisessä.
– Meillä on menossa apuvälinepalvelujen kehittämishanke, jonka tavoitteena on muokata ja yhtenäistää toimintamalleja koko Varhan alueella, Kylmäniemi sanoo.
Asiakasraati tuo asiakkaan näkökulman toimintojen kehittämiseen
Toisin kuin palautejärjestelmät, asiakasraati mahdollistaa dialogin asiakkaiden kanssa. Samalla asiakasraatitoiminta lisää kohderyhmien osallisuutta. Lietolaiselle Nina Merikannolle se on tärkeä arvo.
– On hienoa, että meitä asiakkaita otetaan mukaan toiminnan kehittämiseen ja että tällainen raati perustettiin.
Merikanto on sairastanut kohta 30 vuotta MS-tautia, mikä on vienyt häneltä kävelykyvyn. Ilman liikkumisen ja autoilun apuvälineitä hän olisi kotinsa vanki. Merikannolle esteettömyys on sydämen asia.
– Kaikkialla katson ensimmäisenä, miten esteettömyys on huomioitu, hän kertoo.
Merikanto on ollut pyörätuolissa jo lähes 20 vuotta, mutta sitä edelsi vaihe, jolloin hänellä oli ensin polvituki, sitten kävelykeppi ja kyynärsauvat. Kotona hänellä on monenlaisia apuvälineitä tarttumapihdeistä suihkupyörätuoliin.
Asiakasraadissa Merikanto toivoo voivansa lisätä tietoisuutta erityisesti autoilun apuvälineistä, joista hänen mielestään puhutaan liian vähän. Merikanto on eläkkeellä, mutta tekee edelleen vähän töitä. Ilman pyörätuolille soveltuvaa autoa ja apuvälineitä se ei onnistuisi.
Oikein valittuna apuvälineet ylläpitävät ja edistävät toimintakykyä, itsenäisyyttä ja kuntoutumista.
Merikanto tekee hyvin aktiivisesti vaikuttamistyötä. Hän oli kuluneella kaudella mukana Varhan vammaisneuvostossa ja hän on myös Varhan kokemusasiantuntija. Lisäksi hän on ollut kotikuntansa Liedon esteettömyystyöryhmässä ja vanhus- ja vammaisneuvostossa. Hän on myös kokemustoimija Lounais-Suomen neuroyhdistyksessä. Merikannolle on kertynyt paljon näkemystä, jota hän nyt hyödyntää Varhan apuvälineasiakkaiden hyväksi.
–Hienoa, että asiakasraadissa on huomioitu apuvälineitä käyttävien erilaisuus, hän kiittelee.