Murupolku Etusivu Ajankohtaista Asiakas- ja palveluohjaus Soihdun toiminta vahvistuu Varhassa kaksikielisellä tiimillä Uutinen - Julkaistu 18.9.2023 10.04 Asiakas- ja palveluohjaus Soihdun toiminta vahvistuu Varhassa kaksikielisellä tiimillä Avainsanat: Sosiaali- ja terveyspalvelut Viestintä Viime keväänä aloitetun monialainen asiakas- ja palveluohjaus Soihtu-yksikön toiminta laajenee. Uusi kaksikielinen tiimi aloittaa toimintansa 18.9. Tiimi palvelee aluksi Kemiönsaaren ja Paraisten asukkaita. Myöhemmin syksyllä kaksikielinen tiimi tulee palvelemaan myös muita Varhan ruotsinkielisiä asiakkaita. Kuvassa asiakasohjausjohtaja Jenni Kiviluoto (vas.), projektipäällikkö Rebecca Sjöholm ja asiakasohjauspäällikkö Johanna Lehtola. Vajaa puoli vuotta toiminut monialainen asiakas- ja palveluohjaus Soihtu tarjoaa sosiaalihuollon neuvontaa, ohjausta ja palvelutarpeen arviointia sekä lastensuojelutarpeen selvityksiä. Lisäksi Soihtu-tiimin asiakkaille on tarvittaessa tarjolla myös mielenterveys- ja päihdetyön matalan kynnyksen palveluja, hoidon tarpeen arviointia ja hoitoon ohjausta. Soihtu-tiimit palvelevat lapsiperheitä sekä alle 65-vuotiaita aikuisia. Yli 65-vuotiaiden osalta palvelun tarve kartoitetaan ikääntyneiden asiakasohjauksessa tai gerontologisen sosiaalityön yksikössä. – Yhteydenottoja on tullut reilusti ja käytössä oleviin palveluohjauksen puhelimiin tulee tällä hetkellä noin 900 puhelua kuukaudessa. Myös yhteistyökumppaneilta on tullut positiivista palautetta, sosiaali- ja vammaispalveluiden asiakasohjauspäällikkö Johanna Lehtola kertoo. Tavoitteena laajentua koko Varhan alueelle vuoden loppuun mennessä Soihtu-tiimi on toiminut kesäkuusta alkaen 21 kunnassa Varhan alueella. Ensimmäiset tiimit aloittivat toimintansa maaliskuussa 2023, seuraavat kesäkuussa ja nyt syyskuussa (18.9.2023) toimintansa käynnistää kaksikielinen tiimi, joka palvelee Kemiönsaaren ja Paraisten asukkaita. Myöhemmin syksyllä kaksikielinen tiimi tulee palvelemaan myös muita Varhan ruotsinkielisiä asiakkaita. – Tavoitteemme on, että lokakuussa 2023 Soihtu-toiminta laajenee palvelemaan kaarinalaisia, paimiolaisia ja sauvolaisia. Turun osalta toiminta käynnistyy loppuvuodesta. Työntekijät työskentelevät lähellä asiakkaita ja tapaavat asiakkaita niin toimistotiloissa kuin asiakkaiden kodeissa, projektipäällikkö Rebecca Sjöholm kertoo. Uudistuksella on helpotettu yhteydenottoa sosiaalipalveluihin Soihtu-tiimien tavoitteena on tarjota laadukasta, oikea-aikaista ja vaikuttavaa ohjausta, neuvontaa ja palvelutarpeen arviointia. Soihtu-tiimeissä pyritään siihen, että asianosaiset kontaktoidaan seitsemässä arkipäivässä ilmoituksen/yhteydenoton saapumisesta ja muutostyöskentelyä sisältävä palvelutarpeen arviointi saatetaan loppuun kolmessa kuukaudessa. – Asiakkailta on tullut positiivista palautetta siitä, että heihin on oltu yhteydessä jopa samana tai seuraavana päivänä, asiakasohjauksen palvelujohtaja Jenni Kiviluoto kertoo. Varsinais-Suomen hyvinvointialueen asukkaille, ammattilaisille ja yhteistyökumppaneille uudistus näkyy muun muassa yhteydenoton helppoutena. Tiimeillä on jokaisella oma palvelunumero, jonka kautta saa niin sosiaalihuoltoa koskevaa neuvontaa, ohjausta kuin konsultaatiotakin matalalla kynnyksellä. Skip video Embedded content cannot be displayed because cookies were declined. Change cookie settings Soihtu-tiimien numerot: Kemiönsaari, Parainen: 02 410 7304 Laitila, Uusikaupunki, Masku, Mynämäki, Nousiainen, Vehmaa, Taivassalo, Kustavi, Pyhäranta: 02 410 7301 Lieto, Loimaa, Oripää, Marttila, Koski Tl, Aura, Pöytyä: 02 410 7302 Raisio, Rusko, Naantali: 02 410 7305 Salo, Somero: 044 778 3121 Ikääntyneiden palvelujen osalta yhteyttä voi ottaa Varsinais-Suomen ikääntyneiden keskitettyihin asiakasohjausnumeroihin. Ikääntyneiden asiakasohjaus suomeksi, p. 02 262 6164 (arkisin klo 9–15). Ikääntyneiden asiakasohjaus ruotsiksi, p. 02 262 6174 (arkisin klo 9–12) Mikä asiakas- ja palveluohjaus Soihtu? Monialaisen sote-yksikön valmistelu alkoi syksyllä 2022, kun Varsinais-Suomen hyvinvointialue ja Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hanke aloittivat sosiaalihuollon asiakasohjauksen ja palvelutarpeen arviointien järjestämisen suunnittelun. Osana kehittämistä alkoi joulukuussa 2022 Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeessa erillinen projekti, jonka tavoitteena on tukea ja käynnistää alueelliset monialaiset sosiaali- ja terveyshuollon neuvontaa, ohjausta ja palvelutarpeen arviointia tekevät yksiköt. Jaa uutinen Share on Facebook (opens in a new window) Share on Twitter (opens in a new window) Share on Linkedin (opens in a new window) Tulosta sivu