Hyppää pääsisältöön

Uutinen Julkaistu 23.1.2024 08.00

Kannanotto: Uniapnean laserhoidoista tulisi luopua

Avainsanat:

Olemme huolestuneina havainneet virheellistä ja Käypä hoito -suosituksen vastaista informaatiota kuluttajille suunnatussa markkinoinnissa koskien uneen liittyviä hengityshäiriöitä.

Kaksi vaaleanviolettia sydäntä tummanvioletilla pohjalla.

Pehmeään suulaen laserhoitoja markkinoidaan kaikille kuorsauksesta kärsiville, sekä lievästä ja keskivaikeasta uniapneasta kärsiville. Hoitopäätös luvataan tehdä asiakkaan toiveen mukaisesti. Korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkärin arvioon asiakas ohjataan vain, jos kyseessä on uusi oire.

Markkinointi on harhaanjohtavaa monella tavalla.

Uniapnea- ja kuorsauspotilaan diagnostiikkaan kuuluu vähintään yöpolygrafia eli suppea unitutkimus. Se selvittää unihäiriön vaikeuden ja laadun sekä asentoriippuvuuden. Potilaalta on tutkittava myös kliininen status. Siihen kuuluvat arviot nenän rakenteesta ja tukkoisuudesta, nielun rakenteesta, suulaesta ja purennasta.

Oireiden taustalla olevat mahdolliset muut syyt on myös selvitettävä. Samoin on arvioitava vireystila ja ajokyky.

Hoitomuodon valinnassa tulee huomioida, että kirurgisen hoidon teho vähenee painon noustessa.

Pehmeän suulaen lämpövaikutukseen perustuvien menetelmien, kuten radiotaajuus- ja laserhoitojen, teho uniapneassa on rajallinen. Hengityskatkojen määrä ei vähene eikä potilaiden itse arvioima vireystila parane. Kuorsausaika ei yleensä lyhene.

Pienellä osalla potilaista kuorsausoire voi lievittyä, mutta uneen liittyvät hengityshäiriöt jäävät ennalleen.

Potilas jää tällöin herkästi ilman asianmukaista uniapnean hoitoa. Riski korostuu, jos edeltäviä tutkimuksia ei ole tehty eikä hoitoa ole valittu potilaalle yksilöllisesti.

Unenaikaisten hengityshäiriöiden operatiivinen hoito kannattaa keskittää siihen perehtyneille korva-, -nenä ja -kurkkulääkäreille sekä suu- ja leukakirurgeille. Potilaat tulee hoitaa kokonaisvaltaisesti, ja hoitoprosessi tulee ymmärtää. Virheellinen kuluttajamarkkinointi on mielestämme epäeettistä ja voi vaarantaa potilaiden terveyden.

Jaakko Piitulainen

LT, kliininen opettaja, korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkäri

Tyks Korva-, nenä- ja kurkkutaudit ja Turun yliopisto

Eeva Löfgren