Varha kokeilee tekoälyä sosiaalipalvelujen kirjaamisen apuna
Avainsanat:Varha kehittää yhdessä Gosta Labs Oy:n kanssa sosiaalipalveluiden ammattilaisten asiakastietojen kirjaamista helpottavaa tekoälyratkaisua ensimmäisten joukossa Suomessa. Tavoitteena on ohjata ammattilaisten työaikaa osin mekaanisestakin kirjaamisesta enemmän asiakaskohtaamisiin.

Gosta Labs on kehittänyt tekoälyä hyödyntävän sanelutyökalun, joka käyttää puheen tunnistusta asiakastapaamisten kirjauksissa. Se muuntaa tapaamisessa keskustellut asiat tekstiksi ja tekee sen pohjalta kirjausluonnoksen, jossa huomioidaan jo mm. tarvittavat ja yhteisesti sovitut valtakunnalliset rakenteet.
Gosta Aide -tekoälytyökalu tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia vapauttaa työntekijöiden työaikaa tietokoneella vietetystä ajasta asiakastyöhön ja kehittää samalla sote-palveluita vielä enemmän asiakkaita palveleviksi.
– Sosiaalipalveluissa kuluu runsaasti työaikaa asiakastapaamisten tietojen kirjaamiseen asiakastietojärjestelmiin. Tekoälyn avulla ammattilaisemme voivat vapauttaa työaikaa mekaanisesta kirjaamisesta ja paperityöstä aiempaa enemmän asiakkaiden kohtaamiseen, Varhan asiakasohjausjohtaja Jenni Kiviluoto toteaa.
Vuoden kestävä pilotti on juuri käynnistynyt Varhassa siihen osallistuvien toimintojen työntekijöiden koulutuksilla.
Ammattilainen tarkistaa tekoälyllä luodun kirjausluonnoksen
Ammattilainen kertoo heti tapaamisen alussa asiakkaalle, että tekoälyä käytetään apuna tietojen kirjaamisessa. Asiakas voi aina myös kieltäytyä tapaamisen nauhoituksesta. Tällöin ammattilainen tekee kirjaukset tapaamisesta perinteisellä tavalla.
– Työkalu on tietoturvallinen. Se ei muun muassa tallenna tapaamisessa käytyä keskustelua sellaisenaan ääni- tai tekstitiedostoksi mihinkään taustalle. Työkalu tuottaa kirjausluonnoksen, jonka tiedot ammattilainen tarkistaa ja korjaa. Lopullinen kirjaus tehdään asiakkaan tietoihin asiakastietojärjestelmään kuten tavallisesti, kehittämispäällikkö Kalle Hjerppe toteaa.
Pilotissa ovat mukana Varhan sosiaalipalveluista Asiakasohjaus Soihtu, työikäisten palvelut ja lastensuojelun jälkihuolto sekä ikääntyneiden palveluista gerontologinen sosiaalityö.
Nämä palvelut valikoituivat mukaan pilottiin käytännön syistä – niissä asioivat ovat täysi-ikäisiä ja selvillä tilanteestaan laajemmin kuin esimerkiksi lastensuojelun asiakkaat.
Kyseessä on ammattilaisen kirjaamista helpottava apuväline ja siksi työntekijät ovat olleet jo ennen pilotin käynnistymistä innoissaan ja odotuksia täynnä.
Gosta Aide -työkalua pilotoidaan ja kehitetään Varhassa vuoden 2025 aikana. Alkuvaiheessa jokaisesta mukana olevasta toiminnosta osallistuu muutama kehittäjätyöntekijä – myöhemmin, kun työkalua on kehitetty yhdessä eteenpäin, se otetaan käyttöön koko palvelussa.
– Pilotin tuloksien mukaan katsotaan, miten saisimme vastaavan toimintamallin laajennettua kaikkiin soveltuviin palveluihin, sanoo sosiaalityön johtaja Soile Merilä.
Toistaiseksi tekoälyä voidaan hyödyntää kirjaamisapuna suomen kielellä. Myöhemmin se voidaan ottaa käyttöön myös ruotsinkielisiin asiakastapaamisiin. Gosta Aide puheentunnistusta on aiemmin pilotoitu Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen terveyskeskusten lääkärivastaanotoilla.