Dags att tycka till om Varhas svenskspråkiga service
Nyckelord:Som ett tvåspråkigt välfärdsområde erbjuder Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) tjänster på finska och svenska. För att få veta om och hur bra Varha lyckats i uppgiften att ge vård och service på svenska, samlar Varha in kundernas åsikter genom en kundenkät. Enkäten är öppen till och med 31.1.2025.

För andra året i rad vill Varha höra kundernas åsikter om den svenskspråkiga servicen inom social- och hälsovården samt räddningsväsendet i Egentliga Finlands välfärdsområde. En motsvarande enkät genomfördes i början av år 2024, och den här gången hoppas Varha nå ännu fler som anlitat dess tjänster under det gångna året, för att få veta bland annat om man fått vård och service på svenska.
– Kundernas respons är avgörande för att vi ska kunna fortsätta utveckla våra tjänster. Som ett tvåspråkigt välfärdsområde vill vi säkerställa att våra svenskspråkiga tjänster möter invånarnas behov och förväntningar, säger direktör för tvåspråkig service Karin Simola.
– Det är viktigt att vi får en tydlig bild av om vi lyckats ge vård och service på svenska och hur våra svenskspråkiga tjänster upplevs av kunderna, så att vi kan fortsätta förbättra dem, säger planerare Nina Taxell-Ahlbäck vid tvåspråkig service.
Inom Varha har man nyligen också påbörjat implementeringen av språkprogrammet som är en central del i det här arbetet.
– Resultaten från enkäten kommer också att finnas till hands för våra språkambassadörer då de arbetar med åtgärdsplaner som stärker Varhas språkliga kompetens, tillägger koordinator Bettina Aaltonen vid tvåspråkig service.
De som inte kan fylla i enkäten på webben får hjälp att svara via Fråga Annika-tjänsten. Tjänsten är öppen måndag till fredag kl. 8–16 under enkätens öppettid fram till den 31 januari och nås på telefonnummer 040 749 3187 eller via e-post på [email protected].