Hoppa till huvudinnehåll

Nyhet Publicerad 23.1.2023 15.24

Kundhandledningen för äldre hjälper per telefon och på nätet

Nyckelord:

Kundhandledningsnumren för Egentliga Finlands tjänster för äldre har redan kontaktats över tusen gånger i januari.

Händerna skriver på mobiltelefonens skärm.

Man kan få information om vilka tjänster Egentliga Finlands välfärdsområde erbjuder äldre till exempel genom att ringa det centraliserade kundhandledningsnumret för äldre.

Allt fler äldre och deras anhöriga har hittat kundhandledningsnumren till tjänsterna för äldre i Egentliga Finland. Det har skett en ökning i antalet samtal till numren under årets första veckor.

– Det totala antalet handledningssamtal som gäller äldre har ökat med cirka 30 procent från början av året. Frågorna gäller samma saker som före årsskiftet. Det har till exempel kommit frågor om att få tjänster hem, om hemmets säkerhet och hjälpmedel samt om boende, berättar Eira Helin som är chef för kundhandledning för tjänster för äldre.

Under tidsperioden 1-22 januari togs det totalt 1006 gånger kontakt med de centraliserade kundhandledningsnumren för tjänster för äldre och kundhandledningschatten på webbplatsen Kundrådgivning.fi. Det svenskspråkiga numret ringdes 26 gånger och det finskspråkiga 890 gånger. Därtill kom det 56 begäranden om retursamtal och 34 kontaktförfrågningar via chatten.

– Det är glädjande att så många hittat de centraliserade kundhandledningsnumren. Man kan ringa numren när man behöver information om vilka tjänster Egentliga Finlands välfärdsområde erbjuder äldre, eller om man funderar på om man själv eller en anhörig småningom borde få tjänster för äldre. I synnerhet för nya kunder är kundhandledningsnumren en bra kanal för att få information om vilka tjänster som finns, sager Salla Lindegren som är kundhandledningsdirektör för tjänster för äldre.

Välfärdsområdet skapade enhetlig praxis

Enligt Lindegren förbättrar välfärdsområdets tillkomst kundhandledningens möjligheter att hjälpa eftersom regionens kommuner och städer nu har enhetliga praktiker när det gäller kriterier för beviljandet av tjänster för äldre och i kundavgifterna. Egentliga Finland har redan i några år haft ett centraliserat kundhandledningsnummer för tjänster för äldre, och största delen av kommunerna och städerna har varit med i det. Nu gäller samma nummer för hela välfärdsområdet och det finns inte längre skillnader mellan kommunerna.

Kundhandledningsnumren för tjänster för äldre har fungerat bra under början av året, med undantag för en kort störning den 3 januari. Problemet berodde på en teknisk störning i DNA:s telefontjänst och situationen åtgärdades inom några timmar.

Man kan kontakta Egentliga Finlands tjänster för äldre också på webbplatsen Kundrådgivning.fi. En begäran om att bli kontaktad kan lämnas in på sajten också utanför kundhandledningsnumrens betjäningstider.

– Kontaktblanketten och kundhandledningschatten på webbplatsen är alldeles lika bra kanaler som telefonnumren. Via dem får man rådgivning och hjälp precis lika bra, säger Salla Lindegren.

Kundhandledningskanaler för tjänster för äldre i Egentliga Finland:

Svenskspråkig kundhandledningstelefon, tfn 02 262 6174 (telefonen betjänar vardagar kl 9-12)

Finskspråkig kundhandledningstelefon, tfn 02 262 6164 (telefonen betjänar vardagar kl 9-15)

Webbplatsen Kundrådgivning.fi