Hoppa till huvudinnehåll

Patientdatasystemet vid hälsocentralerna i Salo och Somero byts ut den 28.4.2025

Nyckelord: -

Vid hälsocentralerna i Salo och Somero tas Varhas gemensamma patientdatasystem i bruk den 28.4.2025. Förändringen kommer tillfälligt att sakta ner verksamheten under perioden mars till maj och tillgången till icke-brådskande vård kommer tillfälligt att vara sämre än normalt. Därför kan det också ta längre tid än vanligt att svara på återuppringningsförfrågningar. Särskilt vid icke-brådskande ärenden kan det förekomma förseningar i återuppringningen.

Förnyelsen av patientdatasystemet kan också orsaka tillfälliga avbrott i tjänsterna, om vilka information ges separat på enhetens egna webbplatser.

Vi rekommenderar att icke-brådskande tidsbokningsärenden hanteras först i början av maj om möjligt. Vid icke-brådskande ärenden kan du också kontakta oss via Varha-appen i chatten "Sjukdom och hälsovård" eller via tjänsten Omaolo.

Vid nödsituationer, ring 112. Vid brådskande situationer, kontakta jouren på nummer 116 117 eller lämna en återuppringningsförfrågan (välj brådskande kontaktförfrågan).

Dessutom rekommenderas det att förnya recepten i god tid före bytet av patientdatasystemet via tjänsten omakanta.fi. Svar på laboratorieresultat och röntgenbilder finns också tillgängliga i Omakanta.

Vi beklagar eventuella störningar för kunderna och tackar för förståelsen!

Patientdatasystemet Pegasos-Omni360 tas i bruk i Varha område för område från och med hösten 2024. Målet är att ett enhetligt patientdatasystem ska vara i bruk i Varha under år 2025.

Genom att enhetliggöra kund- och patientdatasystemen underlättas informationsflödet och arbetet inom social- och hälsovårdstjänsterna i Varha. Enhetliga kund- och patientdatasystem möjliggör en effektivare kundstyrning. Dessutom får medborgarna som använder social- och hälsovårdstjänsterna en bättre och enklare upplevelse.