Hoppa till huvudinnehåll

Nyhet Publicerad 9.5.2023 12.58

Svara på enkäten och påverka tjänsterna i Egentliga Finlands välfärdsområde

Nyckelord:

Egentliga Finlands välfärdsområde organiserar en enkät som hänför sig till utarbetandet av servicestrategin. Enkäten är öppen för alla och den riktas till invånare på området.

Ilmakuva Turun kauppatorista.

Servicestrategin är en plan för ordnande av social- och hälsotjänsterna i Egentliga Finlands välfärdsområde. I den bestäms välfärdsområdets målsättningar på lång sikt för hur tjänsterna skulle produceras bäst.

- Eftersom det är fråga om riktlinjer som omfattande påverkar välfärdsområdets verksamhet, är det viktigt att höra en så omfattande grupp invånare och aktörer på området som möjligt innan servicestrategin utarbetas, framhäver strategidirektör i välfärdsområdet Leena Setälä.

Enkäten on servicestrategin öppnas tisdagen 9.5.2023 och man kan svara på den ända fram till 22.5. Man kan svara på enkäten antigen på finska eller på svenska.

Servicestrategin blir färdig under hösten

Det fattas politiska beslut om servicestrategin i oktober, varefter börjar man behandla hur omfattande själva servicenätet är. Svaren på enkäten påverkar hur tjänsterna utformas i välfärdsområdet.

Strategiarbetet inleddes med en kartläggning av utgångsläget för tjänsterna i Egentliga Finland och genom ett omfattande arbete i arbetsgrupper. Man koncentrerar sig på sju servicehelheter, i vilka det föreligger det mest brådskande behovet av utveckling, i den första servicestrategin för Varha.

Våra valda tyngdpunkter är

  • familjecentertjänster
  • barnskydd och socialt arbete med barnfamiljer
  • tjänster för äldre som ges hem till kunden
  • serviceboende med heldygnsomsorg och gemenskapsboende
  • mentalvårdsarbete och alkohol- och drogarbete
  • social- och hälsocentraltjänster
  • bäddavdelningstjänster på basnivå

Enkäten on servicestrategin