Under våren tas ett nytt klientinformationssystem i bruk inom Varhas socialtjänster
Nyckelord:Införandet av Varhas nya klientinformationssystem för socialvården fortsätter den 8 april, då anställda inom socialt arbete för arbetsföra, gerontologiskt socialt arbete, barnskydd och socialtjänster för barnfamiljer över hela Varha övergår till att använda det nya systemet.

Inom socialtjänsterna i Åbo-området samt inom alla funktionshinderserviceenheter, kund- och servicehandledning för äldre, kuratorstjänster inom elevvården, barnskyddsanstalter, eftervård inom barnskyddet och familjerättsliga tjänster samt enheten för ekonomiskt socialt arbete inom Varha, togs det nya klientinformationssystemet i bruk redan i början av mars.
Förändringen i klientinformationssystemet kan märkas som en fördröjning i bland annat beredningen av servicebeslut och beslut om ekonomiskt stöd.
− Övergången till ett gemensamt klientinformationssystem har i stort sett gått bra med tanke på dess omfattning. Förändringen berör tiotusentals kunder och flera tiotals olika enheter inom socialvården runt om i Varha. Med det nya systemet måste en del anställda lära sig helt nya arbetsmetoder, berättar projektledare Jenni Tolonen.
Senast i slutet av maj 2025 har hela Varha övergått till det nya klientinformationssystemet.
Vi beklagar eventuella störningar för kunderna och tackar för förståelsen.
Klientinformationssystemet Lifecare Socialvård tas i bruk i Varha under våren 2025. Genom att harmonisera klient- och patientinformationssystemen underlättas informationsflödet och arbetet inom social- och hälsovårdstjänsterna i Varha-regionen. Enhetliga klient- och patientinformationssystem möjliggör effektivare kundhantering. Dessutom får medborgare som använder social- och hälsovårdstjänster en bättre och enklare upplevelse.