Hoppa till huvudinnehåll

Nyhet Publicerad 8.4.2025 10.42

Under våren tas ett nytt klientinformationssystem i bruk inom Varhas socialtjänster

Nyckelord:

Införandet av Varhas nya klientinformationssystem för socialvården fortsätter den 8 april, då anställda inom socialt arbete för arbetsföra, gerontologiskt socialt arbete, barnskydd och socialtjänster för barnfamiljer över hela Varha övergår till att använda det nya systemet.

Den vita bokstaven ”i” för info mot en lila bakgrund.

Inom socialtjänsterna i Åbo-området samt inom alla funktionshinderserviceenheter, kund- och servicehandledning för äldre, kuratorstjänster inom elevvården, barnskyddsanstalter, eftervård inom barnskyddet och familjerättsliga tjänster samt enheten för ekonomiskt socialt arbete inom Varha, togs det nya klientinformationssystemet i bruk redan i början av mars.

Förändringen i klientinformationssystemet kan märkas som en fördröjning i bland annat beredningen av servicebeslut och beslut om ekonomiskt stöd.

− Övergången till ett gemensamt klientinformationssystem har i stort sett gått bra med tanke på dess omfattning. Förändringen berör tiotusentals kunder och flera tiotals olika enheter inom socialvården runt om i Varha. Med det nya systemet måste en del anställda lära sig helt nya arbetsmetoder, berättar projektledare Jenni Tolonen.

Senast i slutet av maj 2025 har hela Varha övergått till det nya klientinformationssystemet.

Vi beklagar eventuella störningar för kunderna och tackar för förståelsen.

 

Klientinformationssystemet Lifecare Socialvård tas i bruk i Varha under våren 2025. Genom att harmonisera klient- och patientinformationssystemen underlättas informationsflödet och arbetet inom social- och hälsovårdstjänsterna i Varha-regionen. Enhetliga klient- och patientinformationssystem möjliggör effektivare kundhantering. Dessutom får medborgare som använder social- och hälsovårdstjänster en bättre och enklare upplevelse.