Hoppa till huvudinnehåll

Pressmeddelande Publicerad 14.5.2025 09.44

Varha testar en mer omfattande önsketaxitjänst från juni 2025

Nyckelord:

I mars–april genomförde Varha en enkät om önsketaxin bland de kunder som får stöd för rörligheten, det vill säga omfattas av färdtjänster och resor för uträttande av ärenden enligt lagen om funktionshinderservice och socialvårdslagen. 715 svar inkom och 92 procent av respondenterna önskade att tjänsten utvidgas. På basis av svaren kommer ett pilotförsök att inledas i juni 2025, och då kommer rätten till önsketaxi att utvidgas så att den gäller dygnet runt. Syftet är bland annat att utreda förändringar i användningen av tjänsten under försöket.

Henkilö harmaassa t-paidassa ja farkuissa istuu pyörätuolissa. Taustalla näkyy valkoinen tilataksi.

En bredare nyttjanderätt förbättrar möjligheterna till rörlighet och ökar säkerheten

Stödet för rörligheten gäller färdtjänster och resor för uträttande av ärenden enligt lagen om funktionshinderservice och socialvårdslagen samt till dem hörande ledsagartjänster, färdtjänster för krigsinvalider och frontveteraner samt till vissa delar färdtjänster för studie- och arbetsresor.

För närvarande är rätten till önsketaxi i samband med användning av tjänster begränsad till en viss tid (mån.–fre. kl. 2106, veckoslut och söckenhelger). Dessutom kan önsketaxi användas om personen ska vara framme ett visst klockslag vid en järnvägsstation, flygplats, hamn eller busstation eller om personen har en köpt biljett till något evenemang.

Enkäten visade att respondenterna önskar att nyttjanderätten till önsketaxin utökas så att den blir mer flexibel och heltäckande, tar hänsyn till användarens individuella behov och är oberoende av klockslag.

Även äldrerådet och rådet för personer med funktionsnedsättning stöder en utvidgning av nyttjanderätten till önsketaxi så att användningen inte är beroende av tid eller situation. Äldre personer och personer med funktionsnedsättning eller synskada lyfter särskilt fram den känsla av trygghet som en önsketaxi ger och betydelsen av en bekant chaufför.

Åtta procent av respondenterna ansåg att den nuvarande nyttjanderätten är tillräcklig och att den räcker för deras behov. En del upplevde också att det nuvarande systemet fungerar och att ändringar skulle kunna försämra tjänstens kvalitet.

Eventuella förändringar i användningen av tjänsten följs upp under försöket

Kundernas synpunkter och önskemål ska tas i beaktande.

-Tack till alla som svarade på enkäten. Enligt svaren är önsketaxin tydligt en viktig tjänst som bland annat gör det möjligt att leva ett självständigt liv och uppleva delaktighet. Respondenterna uttryckte också sin tydliga åsikt om vikten av en bekant chaufför som man på ett flexibelt sätt kan komma överens om resor med, säger välfärdsområdesdirektör Tarmo Martikainen.

På basis av svaren kommer Varha att inleda ett pilotförsök den 1 juni, och då kommer rätten till önsketaxi att utvidgas så att den gäller dygnet runt, varmed kunderna kan utnyttja de skjutsar som ingår i tjänsten utan tids- och användningsbegränsning.

Den som använder en önsketaxi kan komma överens om tidtabellen direkt med en lokal chaufför och använda just den chauffören för resan, förutsatt att chauffören deltar i den tjänst som tillhandahålls enligt Taxidatas avtal. Efter att kunden och chauffören kommit överens om skjutsen beställer kunden den från taxicentralen. De kunder som omfattas av tjänsten får information per post om ändringarna i önsketaxitjänsten.

Dessutom kommer Varha att bedöma hur användningen av tjänsten förändras under försöket jämfört med situationen innan och hur till exempel kostnaderna utvecklas. Användarupplevelserna följs upp med en enkät i slutet av granskningsperioden i december.

Enkäten om önsketaxin kunde besvaras elektroniskt bland annat via ett Webropol-formulär på Varhas webbplats 24.3–13.4. Enkäten kunde också besvaras till pappers.

Mer information: Ändringar i beställningen av resor för uträttande av ärenden och fritidsresor enligt lagen om funktionshinderservice och socialvårdslagen