Hoppa till huvudinnehåll

Nyhet Publicerad 27.12.2023 16.07

Varhas Instagram-kanal fick beröm i ProComs tävling Oma Media

Nyckelord:

Egentliga Finlands välfärdsområdes Instagram-kanal @VarhaHyvinvointi deltog i ProComs tävling Oma Media i slutet av 2023. ProCom är en organisation för kommunikationsproffs. Varha vann inget pris den här gången, men vi fick en analys av innehållet i vår Instagram-kanal, samt av vad vi lyckats med och vad vid kan förbättra. Varhas Instagram var den enda sociala mediekanalen som deltog i tävlingen.

En skärmdump från Varhas Instagramkonto.

Du hittar Varha på Instagram @VarhaHyvinvointi.

Enligt analysen är öppenhet en av de främsta styrkorna hos Varhas Instagramkonto. ”Ert konto har fått en ansenlig mängd följare och ni har på ett modigt sätt valt det som en av era metoder och kanaler för att kommunicera och förmedla en positiv arbetsgivarbild (rekrytering).”

Reels-videorna som personalen gör själva med en glimt i ögat hör enligt utvärderingen till det bästa innehållet. Innehåll som t.ex. presenterar terapeutiska eller medicinska metoder och verktyg upplevdes också som intressant.

Analysen berömmer särskilt kanalens planmässighet. ‌”Det är bra att Instagramkontot har framförhållning gällande temadagar, såsom Svenska Dagen. Att ni lovar publicera inlägg på kontot längs med hela veckan och svara på frågor tyder också på god service samt engagemang. Ett annat bra exempel är den internationella ergoterapidagen. Att publicera inlägg på temadagar kan leda till fler gillningar.”

Responsen analyseras vid klinikerna för sociala medier

Som utvecklingsförslag för kanalen föreslogs bland annat bilder med Varhas personal. Juryn föreslog också att kanalens innehållskoncept skulle utvecklas ytterligare. Förbättringsförslagen kommer att diskuteras mer ingående på some-klinikerna tillsammans med dem som uppdaterar Varhas Instagramkonto. 

– Kanalens bärande kraft är utan vidare de personliga och autentiska arbetstagarna vid Varha som berättar om sitt mångsidiga arbete. Vår personal engagerar sig på ett beundransvärt och fördomsfritt sätt när det gäller att producera innehåll till Instagram. Vi är glada över att också Oma Media uppmärksammade det här, säger Eeva Hämäläinen, kommunikationsplanerare och ansvarig för Varhas sociala medier.

Utrikesministeriets tidning vann tävlingen

Utrikesministeriets tidning Kehitys-Utveckling vann tävlingen Oma Media 2023. Det var andra gången tidningen vann tävlingen, förra gången var 2021. Enligt juryn är formatet för tidningen Kehitys-Utveckling noggrant genomtänkt och konceptet är mångsidigt. Tidningen är trovärdig och av hög kvalitet. Tidningens layout gör läsandet till en upplevelse.

Juryn bestod av följande personer: Raine Tiessalo, Samlingspartiets kommunikations- och kontaktchef, Petri Salmela, AD och en av tre grundande delägare vid Dog Design, byrå för grafisk planering, Kaisa Alapartanen, kommunikationskonsult, Heidi Korva, kommunikationsstrateg, konsult och utbildare, Juhani Pajunen, grundare av Finlands största podcast-produktionsbolag Suomen Podcastmedia, Juhani Pajunen, expert på hållbar utveckling och ansvar, Riikka Rantakari, ledande expert vid Milton, Pekka Piippo, grafisk planerare.