Länkstig
- Hem
- Information om oss
- Som kund inom välfärdsområde
- Kundavgifter och kundfakturering
-
Kundfakturering och anvisningar
Kundfakturering och anvisningar
Här kan du hitta information och anvisningar om kundfakturering.
Betalning av kundavgift, betalningsplan och förlängd betalningstid
Fakturor som Egentliga Finlands välfärdsområde skickar ska betalas senast på förfallodagen och referensnumret på fakturan ska användas vid betalningen.
Vi rekommenderar att ett e-faktureringsavtal införs eftersom du med ett e-faktureringsavtal enkelt kan få alla fakturor som Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) skickar till din webbank. Identifieringsuppgiften för E-fakturaavtalet är personbeteckning.
Om du har behov av att flytta förfallodagen eller upprätta en betalningsplan, ta kontakt med kundtjänsten för fakturering vid Egentliga Finlands välfärdsområde per telefon.
tfn +358 2 313 1141 (lna/msa)
Telefontjänsten betjänar mån.–tors. kl. 9–11. Välj nummer 1 på telefonmenyn.
För att en eventuell flyttning av förfallodagen eller en betalningsplan ska kunna göras på åtgärd av Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) förutsätts att fakturan inte har hunnit förfalla till betalning och att tidigare fakturor har betalats. Om fakturan inte betalas senast på förfallodagen, överförs den till indrivningsföretaget Revire Perintä Oy. Mer information hittar du under “indrivning av fakturor ".
Om du ansöker om flyttning av förfallodagen eller om en betalningsplan för en annan myndig person ska du ha en giltig fullmakt från den som gett fullmakten. Vårdnad, fullmakt, ett beslut om intressebevakning eller en fastställd intressebevakningsfullmakt ger rätt att föra ärenden på någon annans vägnar. En friformulerad fullmakt kan utfärdas endast av en myndig person med rättshandlingsförmåga.
Vi rekommenderar att fullmakten skickas via Suomi.fi-tjänsten eller per post till Egentliga Finlands (Varha) registratorskontor.
Suomi.fi-tjänsten
Egentliga Finlands välfärdsområdes (Varha) registratorskontor
En friformulerad fullmakt skall innehålla
- tillräcklig information för identifiering av fullmaktsgivaren och fullmaktshavaren/ fullmaktshavarna
- uppgift om vilka ärenden fullmakten gäller
- uppgift om huruvida fullmaktshavaren för skötseln av ärenden får lämnas ut sekretessbelagda uppgifter om fullmaktsgivaren (tillstånd kan beviljas till exempel för lämnande av förmånsuppgifter och andra uppgifter om den ekonomiska ställningen eller uppgifter om hälsotillståndet)
- giltighetstid (tills vidare eller för viss tid)
- fullmaktsgivarens underskrift, namnförtydligande och datum.
Avgiftstak
Avgifterna för hälso- och sjukvårdstjänster har ett tak per kalenderår. År 2024 är avgiftstaket 762 euro per person.
När avgiftstaket beräknas beaktas alla avgifter som har uppstått under ett kalenderår (1.1–31.12). Avgifterna beräknas utifrån vårdperiodens tidpunkt, inte fakturans förfallodag eller betalningsdag.
Du ska själv följa upp avgiftstaket (6 a § i lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården 6 a §). Spara originalkvittona för att kunna visa upp dem vid behov.
Avgifter som tas ut för tjänster som en person under 18 år använder beaktas tillsammans med vårdnadshavarens avgifter.
När avgiftstaket är nått är de tjänster som ingår i avgiftstaket avgiftsfria för dig fram till utgången av kalenderåret. Ett undantag är den så kallade avgiften för uppehälle (högst 25,10 euro per vårddygn) som tas ut för kortvarig sluten vård.
Välfärdsområdet får samla in nödvändiga uppgifter för att följa hur kundens avgiftstak nås. Dessutom har ett välfärdsområde rätt att av offentliga eller privata serviceproducenter trots sekretessbestämmelserna få de uppgifter som är nödvändiga för att följa hur avgiftstaket nås.
I avgiftstaket medräknas avgifter för
- öppenvården vid hälsocentraler
- undersökning och vård vid polikliniken för specialiserad sjukvård
- dagkirurgi
- undersökning och vård inom mun- och tandvården (med undantag för tandtekniska kostnader)
- vårdåtgärder i mun och käkar inom den specialiserade sjukvården
- fysioterapi, neuropsykologisk rehabilitering, näringsterapi, fotvård, talterapi, ergoterapi och annan därmed jämförbar vård som förbättrar och upprätthåller funktionsförmågan som ges av en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården
- vård som ges i serie
- tillfällig hemsjukvård eller tillfällig hemsjukhusvård
- kortvarig sluten vård (67 § i hälso- och sjukvårdslagen)
- kortvarig dag- och nattvård
- kortvarig service på institution (22 § i socialvårdslagen).
I avgiftstaket medräknas inte avgifter för
- socialvårdsservice
- inkomstrelaterade avgifter
- självrisken för servicesedlar eller transporttjänster
- tillfällig hemsjukhusvård
- måltider, stöd- och säkerhetstjänster för äldre
- dagrehabilitering och kortvarig vård vid enheter för äldre
- tjänster för den vårdbehövande under närståendevårdarens lagstadgade ledighet
- intyg inom hälso- och sjukvården
- ej avbokade besök
- sjuktransporter
- rehabilitering i sluten vård som ges personer som får service med stöd av lagen angående specialomsorger om utvecklingsstörda eller lagen om service och stöd på grund av handikapp (29 § i hälso- och sjukvårdslagen).
När avgiftstaket är nått är de tjänster som ingår i avgiftstaket avgiftsfria för dig fram till utgången av kalenderåret. Ett undantag är den så kallade avgiften för uppehälle (högst 25,10 euro per vårddygn) som tas ut för kortvarig sluten vård.
Enligt klientavgiftslagen kan du ansöka om avgiftsbefrielse fram till utgången av det kalenderår som följer det år då avgiftstaket nåtts.
Gör så här:
Ring numret 02 313 1141 (välj 2 i menyn) mån.–tors. kl. 9–11.
Till ansökan bifogas originalverifikaten av sådana avgifter under kalenderåret som har uppstått utanför Egentliga Finlands välfärdsområde och som omfattas av avgiftstaket, och som du vill att ska beaktas.
Ett ansökningsformulär för avgiftsbefrielse kommer att publiceras på den här sidan i ett senare skede.
Överbetalning
Om du under kalenderåret har betalat mer än 762 euro i avgifter för tjänster som ingår i avgiftstaket, har du rätt att få tillbaka de avgifter som betalas till för högt belopp (gäller inte avgiften för uppehälle för kortvarig sluten vård).
Intyg om att avgiftstaket är nått
Intyget som berättigar till avgiftsbefrielse skickas till dig per post. På intyget står namn och personbeteckning för dig och dina barn under 18 år samt tiden för avgiftsbefrielse. Ditt intyg gäller alla dina barn under 18 år. Du ska visa upp intyget över betalningsbefrielse när du använder offentliga vårdtjänster utanför Egentliga Finlands välfärdsområde.
Anvisning för begäran om omprövning av kundavgift
Rätt att begära omprövning
Den som är missnöjd med ett beslut om kundavgift eller en faktura som gäller en kundavgift kan skriftligen begära omprövning. Egentliga Finlands välfärdsområde är den myndighet hos vilken omprövning begärs.
Om fakturan baserar sig på ett tidigare fattat separat beslut om betalningsförmågan hos kunden, kan omprövning inge begäras.
Omprövning får begäras av den som ett beslut eller en faktura avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet eller fakturan (part).
Tidsfrist för begäran om omprövning
En begäran om omprövning ska framställas inom 30 dagar från delfåendet av beslutet eller fakturan.
Begäran om omprövning ska tillställas registratorskontoret i Egentliga Finlands välfärdsområde på den sista dagen av tidsfristen före utgången av registraturens öppettid.
Kontaktuppgifter till registratorskontoret:
Registratorskontoret för Egentliga Finlands välfärdsområde
PB 52, 20521 Åbo
Besöksadress (mån.–fre. kl. 9–15.30): Kinakvarngatan 4-8, ÅUCS U-sjukhus (ingång 3A), B-delen, 4. vån, 20520 Åbo
Telefonnummer: 02 313 5913
Faxnummer: 02 313 3613
E-post: [email protected]
En part anses ha fått del av beslutet eller fakturan, om inte annat visas, sju dagar efter brevet/fakturan sändes. Ett beslut eller en faktura som har tillställts elektroniskt anses delgivet eller delgiven den tredje dagen efter att meddelandet sändes, om inte annat visas.
Dagen för delfåendet räknas inte med i tidsfristen för begäran om omprövning. Om den sista dagen av tiden för begäran om omprövning är en helgdag, självständighetsdag, första maj, julafton eller midsommarafton eller helgfri lördag får begäran om omprövning göras den första vardagen därefter.
Om en begäran om omprövning inte har gjorts inom tidsfristen, lämnas begäran om omprövning utan prövning.
Omprövningsbegärans form och innehåll
Begäran om omprövning ska framställas skriftligt. Också ett elektroniskt dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I begäran om omprövning anges:
- det beslut/den faktura i vilket/vilken omprövning begärs
- hurdan omprövning som begärs samt
- på vilken grund omprövning begärs.
I begäran om omprövning ska därtill uppges namnet på den som har begärt omprövning, personens hemkommun, postadress och telefonnummer. Om omprövningsbeslutet kan delges som ett elektroniskt meddelande, ska även e-postadress meddelas som kontaktuppgift.
Begäran om omprövning fråntar inte skyldigheten att betala dröjsmålsränta i ett sådant fall där begäran om omprövning förkastas och fakturan har lämnats obetald på grund av begäran om omprövning.
Nedsättning och efterskänkande av avgifter
Lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården (734/1992) och förordningen om klientavgifter inom social- och hälsovården (912/1992) föreskriver om kundavgifter inom social- och hälsovården.
Enligt 11 § i klientavgiftslagen ska en avgift som fastställts för socialvårdsservice och en sådan avgift för hälsovårdsservice som bestämts enligt en persons betalningsförmåga efterskänkas eller nedsättas till den del förutsättningarna för personens eller familjens försörjning eller fullgörandet av personens lagstadgade försörjningsplikt äventyras av att avgiften tas ut.
Nedsättning och efterskänkande av avgift ska prioriteras i förhållande till utkomststöd enligt lagen om utkomststöd (1412/1997).
Det välfärdsområde som tillhandahåller tjänsterna kan besluta att
- också andra avgifter än de som avses i 11 § 1 mom. i klientavgiftslagen kan efterskänkas eller nedsättas på de grunder som avses i 1 mom., eller
- avgifterna kan nedsättas eller efterskänkas, om det är befogat med beaktande av vårdsynpunkter.
Nedsättning och efterskänkande av avgifter gäller avgifter för socialvårdsservice samt hälso- och sjukvårdens inkomstrelaterade avgifter. Nedsättning och efterskänkande av avgifter gäller inte hälso- och sjukvårdens jämnstora avgifter. Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) har inte fattat beslut om att nedsätta eller efterskänka obetalda, jämnstora avgifter inom hälso- och sjukvården på den grunden att förutsättningarna för personens eller familjens försörjning eller fullgörandet av personens lagstadgade försörjningsplikt äventyras av att avgiften tas ut, inte heller med beaktande av vårdsynpunkter.
Nedsättning och efterskänkande av avgifter gäller inte servicesedelns självriskandel eftersom regleringen som gäller kund- och klientavgifter inte tillämpas på servicesedlar. Värdet på servicesedeln kan vid behov höjas i enlighet med 8 § i lagen om servicesedlar inom social- och hälsovården.
Du kan ansöka om nedsättning och efterskänkande av avgifter för socialvårdsservice samt hälso- och sjukvårdens inkomstrelaterade avgifter enligt tabellen nedan
Service | Avgiften kan nedsättas eller efterskänkas |
Regelbundna tjänster som tillhandahålls i hemmet (hemvård, hemtjänst för barnfamiljer) | Ja |
Långvarig boendeservice (långvarigt serviceboende med heldygnsomsorg, långvarig familjevård, långvarig sluten vård) | Ja |
Tillfällig service i hemmet (hemvård, hemtjänst för barnfamiljer) | Ja |
Stödtjänster (städ-, måltids- och badtjänster) | Ja |
Kortvarig boendeservice | Ja |
Kortvarig sluten vård inom socialvården (jämnstora avgifter) | Ja |
Kortvarig familjevård (jämnstora avgifter) | Ja |
Jämnstora avgifter inom hälso- och sjukvården (t.ex. för poliklinikbesök, mun- och tandvård, tillfällig hemsjukvård eller hemsjukhusvård, vård som ges i serie, såsom fysioterapi) | Nej |
Kortvarig sluten vård inom hälso- och sjukvården | Nej |
Varha ska informera kunden om eventuell nedsättning och efterskänkande av kundavgiften. Informationen ska ges före den första servicehändelsen eller i samband med den. Om det här inte är möjligt kan informationen också ges senast när avgiften tas ut. Informationen måste ges på ett sådant sätt att kunden förstår vad den innebär. Kunden ska också få namn och kontaktuppgifter till den person eller avdelning som kan ge mer information.
Mer information:
Varhas enhet för kundavgifter: tfn 02 313 1141 (mån.–tors. kl. 9–11, linje 2 eller 3).
Kunden själv eller kundens vårdnadshavare, ombud eller intressebevakare ska ansöka om nedsättning och efterskänkande av en kundavgift. Ansökan kan vara fritt formulerad eller göras med nedanstående blankett, som kan skrivas ut. Blanketten fås också av personalen på den vårdande enheten eller av enheten för kundavgifter.
Ansökan om nedsättning och efterskänkande av kundavgifter
Ansökan om nedsättning och efterskänkande av kundavgifter (pdf 334.11 KB) (Öppnas i nytt fönster, länkar till en annan webbplats)Det ska framgå av ansökan för vilken period eller från när nedsättning eller efterskänkande söks, på vilka grunder (inkomster/utgifter) samt vilken tjänst ansökan avser. I ansökan ska också motiveras hur kundavgiften äventyrar kundens eller familjens försörjning eller fullgörandet av kundens försörjningsplikt.
Till ansökan bifogas följande bilagor för den sökande och den sökandes make/maka/sambo:
- det senaste fastställda beskattningsbeslutet (om det inte redan har lämnats in för inkomstutredning)
- förhandsifylld skattedeklaration för innevarande år, inklusive specifikationer (om den inte redan har lämnats in för inkomstutredning)
- kvitton på de inkomster och avgifter som hänför sig till ansökan
- Kontoutdrag med transaktioner för alla bankkonton från de tre månader som föregår inlämningsdatumet för ansökan.
- eventuellt beslut om utkomststöd
- kopia av betalningsprogrammet för den som är i skuldsanering
- andra utredningar och dokument som hänför sig till ansökan.
Fyll i ansökningsformuläret så noggrant som möjligt, underteckna det och bifoga alla nödvändiga bilagor. Om ansökan är ofullständig fördröjs handläggningen av ärendet. Vi kan också vara tvungna att returnera ansökan eller ge ett negativt beslut.
Kunden och dennes lagliga företrädare ska till myndigheten lämna alla de uppgifter som myndigheten behöver för att bedöma behovet av att nedsätta eller efterskänka avgiften (§ 20 i lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000).
Beslut om att nedsätta eller efterskänka avgiften fattas av personalen på enheten för kundavgifter, i enlighet med Varhas delegationsbeslut. Bedömningen om att nedsätta eller efterskänka avgiften görs individuellt utifrån en granskning av kundens och familjens totala ekonomi.
Om det fattas ett beslut om att det är nödvändigt att nedsätta eller efterskänka avgiften, kan det i regel göras från början av ansökningsmånaden eller, från fall till fall, högst sex (6) månader retroaktivt. Beslutet om att nedsätta avgiften kan gälla en gång, en viss tid eller tillsvidare (men högst 12 månader), beroende på kundens helhetssituation.
Meddela enheten för kundavgifter om din, kundens eller familjens servicebehov förändras eller om det sker förändringar i familjens totala ekonomi under beslutets giltighetstid. Varha har rätt att återkräva kundavgifter retroaktivt om avgiftsbeslutet grundar sig på felaktiga uppgifter som getts av kunden eller dennes ombud. Avgiften rättas retroaktivt för högst ett år (10 j § i klientavgiftslagen).
Kunden får ett skriftligt beslut på ansökan om nedsättning eller efterskänkande av avgiften (även om beslutet är negativt). Anvisningar om begäran om omprövning bifogas alltid beslutet.
Beslutet att nedsätta eller efterskänka kundavgiften grundar sig alltid på en beräkning av kundens betalningsförmåga.
Nettoinkomster som beaktas i beräkningen:
- löne-, företagar- och pensionsinkomst
- förmåner som betalas av FPA eller försäkringsbolag (t.ex. sjukdagpenning, föräldraförmåner, arbetslöshetsförmåner, bostadsbidrag, vårdbidrag)
- kapitalinkomster
- ränte- och utdelningsintäkter
- barnbidrag och pensioner för alla barn i familjen
- underhållsstöd/underhållsbidrag för alla barn i familjen
- stöd för närståendevård.
Utgifter som beaktas i beräkningen:
Till ansökan om nedsättning eller efterskänkande av kundavgift ska kvitton på utgifter bifogas.
- hyra/vederlag
- uppvärmningskostnader (t.ex. el- eller oljeuppvärmning)
- fastighetsskatt
- vattenavgifter
- eventuella andra obligatoriska fastighetsavgifter (t.ex. sotning, sophämtning, vägavgift)
- ränta på bostadslån
- ränta på studielån
- ränta på inköp av bil, om ekonomiskt stöd har beviljats för anskaffning av en bil enligt handikappservicelagen
- avgifter för stödtjänster och dagverksamhet i anslutning till kundens hemvård (transportkostnader för måltidsservice och uträttande av ärenden, samt badservice och trygghetstelefon)
- avgift för privat trygghetstelefon (t.ex. månadshyra) som inte hör till kundens hemvård
- underhållsbidrag
- utmätning:
- Utsökningsverkets utsökningsbeslut samt en sammanställning av gäldenärens utsökningsärenden ska bifogas. I bilagan ska framgå det belopp som utmäts och från vilken inkomst det utmäts, samt datum för när utsökningen börjar och avslutas. Om ett slutdatum för utsökningen inte har fastställts är kunden eller dennes ombud skyldiga att utan dröjsmål meddela slutdatumet till Varhas enhet för kundavgifter så fort det har fastställts.
- skuldsanering för en privatperson:
- En kopia av tingsrättens beslut bifogas, samt en betalningsplan om beloppets storlek inte framgår av beslutet.
- hemförsäkring (s.k. grundläggande hemförsäkring) för bostad som där kunden bor
- eventuell annan obligatorisk försäkring för fastighet där kunden bor
- receptläkemedel för långvarig behandling (minst tre månader) om läkemedelskostnaderna inte beaktats när kundavgiften fastställdes:
- Recept och kvitton på läkemedel för långvarig behandling bifogas. Läkemedelskostnader beaktas endast upp till årssjälvrisken, dvs. takbeloppet.
Utgifter som inte beaktas i beräkningen:
- receptfria läkemedel
- hälso- och sjukvårdsutgifter (avgiftstak)
- massage och liknande tjänster
- kostnader för kläder eller vårdartiklar för särskilda behov, som ersätts enligt en annan lagstiftning eller som inte är nödvändiga för behandling av ett hälsotillstånd eller en sjukdom.
- utgifter för hobbyer/fritidsaktiviteter
- försäkringspremier (förutom obligatorisk fastighetsförsäkring samt hemförsäkring för bostaden där kunden bor)
- Konsumtions- eller flexkredit
- finansieringsvederlag
- bostads- och studielån, ränta på bostads- och studielån
- arvsskatt
- rättegångskostnader
- självriskandelen för transporttjänster
- övriga utgifter för skötsel av hemmet
- renoveringskostnader för ägarbostad, samt andra eventuella kostnader som hänför sig till underhåll av egendomen
- självvalda eller obligatoriska servicepaket vid privat serviceboende.
Övrigt som kunden ska meddela och handläggaren beakta: eventuella andra, redan beviljade, nedsättningar av social- och hälsovårdsavgifter; avgiftstak för den period som ansökan gäller; eventuellt beviljat utkomststöd. Kunden ska själv känna till och följa upp avgiftstaket för social- och hälsovårdsavgifter, samt vid behov ansöka om att få egenvårdsartiklar.
Kunden ska ansöka om nödvändiga förmåner (avser inte utkomststöd) från Folkpensionsanstalten innan hen ansöker om nedsättning eller efterskänkande av kundavgiften (eller ansöka om förmånerna så snart som möjligt efteråt).
Om kunden bor tillsammans med sin make/maka/sambo, beaktas hens inkomster och utgifter när kundens betalningsförmåga bedöms, eller när man bedömer huruvida förutsättningarna för personens eller familjens försörjning eller fullgörandet av personens lagstadgade försörjningsplikt äventyras av att avgiften tas ut.
Om kunden bor på en annan adress än sin make/maka (den ena bor t.ex. hemma och den andra på serviceboende med långvarig sluten vård) anses de ha separata hushåll. I ett sådant fall beaktas inte makens/makans inkomster och utgifter vid beräkningen av nedsättning eller efterskänkande av kundavgiften.
När den sökandes betalningsförmåga beräknas är principen den att utgifterna dras av från inkomsterna och därefter bedöms huruvida förutsättningarna för personens eller familjens försörjning eller fullgörandet av personens lagstadgade försörjningsplikt äventyras på grund av kundavgiften.
Det belopp som kunden har till sitt förfogande (disponibla medel) fastställs enligt tabellen nedan (beloppen indexjusteras årligen). Den sökande måste ha kvar utkomststödets grunddel (587,71 euro för en ensamstående person 2024) eller minimibeloppet för personligt bruk vid långvarigt, effektiverat serviceboende (182 euro 2024) eller minimibeloppet för personligt bruk vid långvarig institutionsvård (122 euro 2024), beroende på kundens permanenta bosättning och tjänsten. I klientavgiftslagen föreskrivs hur klientavgifterna fastställs för tjänsterna i fråga.
Om resultatet av beräkningen blir negativt, sänks avgiften med det negativa beloppet.
Om resultatet av beräkningen blir positivt, finns det ingen grund för avgiftsnedsättning.
Kundavgift | Disponibla medel/månad |
Serviceboende med heldygnsomsorg | 182 € |
Långvarig familjevård | 182 € |
Långvarig institutionsvård | 122 € |
Serviceboende |
I beräkningen för en kund som bor hemma beaktas utkomststödets grunddel, med vilken kunden ska täcka sina utgifter för livsmedel, personlig hygien, rengöring av hemmet, icke-receptbelagda läkemedel och vårdartiklar från apoteket, mindre hälso- och sjukvårdsavgifter, rekreation och hobby, driftskostnader för telefon, inköp och underhåll av kläder, användning av lokaltrafik, hyra för bilplats, tidningsprenumerationer samt andra utgifter som hänför sig till det dagliga uppehållet, t.ex. bränslekostnader. (7 a § i lagen om utkomststöd). Om kunden har en make/maka eller minderåriga barn, beaktas en egen grunddel för varje familjemedlem, enligt de belopp som FPA årligen fastställer för olika familjestorlekar.
När det gäller långvarigt serviceboende med heldygnsomsorg eller långvarig familjevård ska de disponibla medlen täcka bland annat den boendes utgifter för personlig hygien, frisörtjänster, fotvård, mindre hälso- och sjukvårdsavgifter (t.ex. avgifter för läkare, hemsjukvård, fysioterapeut, sjukhus och hemsjukhus, glasögon och tandvård), butiksservice, läkemedel (till den del de dras av vid beräkningen av kundavgiften), användning av lokaltrafik, personliga tidningsprenumerationer, telefonavgifter, kläder och fritidsaktiviteter.
Om kundens under en månad använder olika tjänster, t.ex. både på sjukhus och i hemmet, beräknas de disponibla medlen utgående från kundens stadigvarande boendeplats/boendeform. I de fall där kunden har tillräckliga egna tillgångar och/eller gemensamma tillgångar med maken/makan anses tillgångarna täcka utkomststödets grunddel eller det disponibla beloppet som bestäms enligt boendeformen för kunden själv och eventuellt även för maken/makan och minderåriga barn (se 2 § 2 mom. i lagen om utkomststöd).
Om kunden får kompletterande eller förebyggande utkomststöd, beräknas avgiftsnedsättning på basis av kundens genomsnittliga utkomststöd per månad. En förutsättning är att kunden under de följande sex månaderna fortsättningsvis har de utgifter som berättigar till kompletterande eller förebyggande utkomststöd.
Förutsättningarna för personens eller familjens försörjning eller fullgörandet av personens lagstadgade försörjningsplikt anses inte äventyras om kundens disponibla medel på basis av ovan nämnda beräkningsmodell är minst det belopp som föreskrivs i lag eller som kommunen särskilt har fastställt.
Om kunden har tillfälliga betalningsproblem kan hen ringa kundfaktureringens servicenummer, tfn 02 313 1141 (mån.–tors. kl. 9–11, linje 1) för att komma överens om en betalningsplan (t.ex. förlängd betalningstid eller betalning av en förfallen faktura i delbetalningar).
Indrivning av fakturor
Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) börjar driva in fakturor stegvis från och med 27.6.2024. Varhas team för betalningsövervakning sköter övervakningen av fakturor och överföringen till indrivning. Den egentliga indrivningstjänsten har lagts ut på entreprenad till indrivningsbolaget Revire Perintä Oy.
Om fakturan inte betalas senast på förfallodagen, överförs den till indrivningsföretaget Revire Perintä Oy. Före de egentliga indrivningsåtgärderna får kunden en betalningspåminnelse av indrivningsföretaget. När fakturan har överförts till indrivningsföretaget avtalas betalningsarrangemangen direkt med indrivningsföretaget. De fakturor som skickats av Revire Perintä Oy ska betalas direkt till Revire Oy:s bankkonto med det referensnummer som anges på fakturan.
Bouppteckning ska förrättas inom tre (3) månader från dödsdagen, om inte Skatteförvaltningen har beviljat förlängd tid för bouppteckning. Ett dokument om beviljad tilläggsfrist som Skatteförvaltningen beviljat ska sändas till Egentliga Finlands välfärdsområdes (Varha) betalningsövervakning.
För bouppteckning kan dödsboets förvaltare efterfråga beloppet av den avlidnes utestående fordran från Varha. Vi rekommenderar att fullmakten skickas via Suomi.fi-tjänsten eller per post till Egentliga Finlands välfärdsområdes (Varha) registratorskontor.
Om dödsboet konstateras medellöst och kunden har obetalda räkningar till välfärdsområdet vid sin död, kan dödsboets förvaltare sända in bouppteckningsinstrumentet till Varhas registratur och begära att fakturorna makuleras på grund av att dödsboet är medellöst. Dödsboet underrättas skriftligen om eventuell makulering av räkningar.
Dödsboet kan sända bouppteckningarna direkt till Varhas registratorskontor.
Kontaktuppgifter: Egentliga Finlands välfärdsområdes (Varha) registratorskontor
Har du frågor om din faktura?
Kundservicen vid kundfaktureringen i Egentliga Finlands välfärdsområde är öppen mån.–tors. kl. 9–11. 02 313 1141. Ta fram den aktuella fakturan när du ringer till oss så kan vi betjäna dig snabbare.
Kundavgifter i Egentliga Finlands välfärdsområde
Samma kundavgifter tillämpas inom hela Egentliga Finlands välfärdsområde.