Hoppa till huvudinnehåll

Rättelse av registeruppgifter

Öppettider och kontaktuppgifter

Du har rätt att få inexakta och felaktiga uppgifter som gäller dig rättade. Om du anser att dina uppgifter bör rättas kan du antingen meddela registratorskontoret i Egentliga Finlands välfärdsområde eller skicka din begäran elektroniskt.

  • genom att fylla i och skicka blanketten ”Begäran om rättelse av egna uppgifter”
  • med en fritt formulerad skriftlig begäran där du ska specificera och motivera vilka uppgifter du vill att ska rättas till, vad du anser vara rätt information och på vilket sätt du ber att rättelsen görs. Den text som ska ersättas, avlägsnas eller kompletteras ska beskrivas ordagrant.
  • genom att skicka ovanstående begäran elektroniskt via Suomi.fi

Om en patient kräver att anteckningarna i journalhandlingarna ändras gör man en bedömning om det finns grunder för att rätta, komplettera eller avlägsna dem och om uppgifterna behövs med tanke på vården. Motiverade slutsatser gällande vård som getts av en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården ändras inte, även om patienten själv skulle vara av annan åsikt. En sådan anteckning anses inte heller vara felaktig som motsvarar den uppfattning som rådde vid tidpunkten för anteckningen, även om diagnosen senare visar sig vara felaktigt antecknad.

Om vi inte godtar begäran om rättelse fattar vi ett skriftligt beslut i ärendet där vi meddelar grunderna för vägran.