Hoppa till huvudinnehåll

Nyhet Publicerad 3.2.2025 15.00

Chatten vid social- och hälsocentralerna och ÅUCS Laboratorier nu i Varha-appen

Nyckelord:

Flera nya funktioner som ska hjälpa invånarna i Egentliga Finland har öppnats i Varha-appen, bland annat chattarna vid social- och hälsocentraler och ÅUCS Laboratorier.

Du håller i en telefon med en sjuksköterska på skärmen.

På årsnivå används Varhas tjänster av cirka 350 000 kunder. Varha har över 100 serviceenheter och cirka 18 000 anställda som kan utnyttja de digitala tjänsterna inom kundservicen. I framtiden kan olika former av digitala tjänster ingå i all kundservice, t.ex.  chatt, meddelanden, tidsbokning, distansmottagning eller digitala vårdvägar.

– Digitaliseringen är ett välkommet tillägg till våra traditionella närtjänster. Vårt mål är att Varha-appen ska erbjuda en ny typ av kundservice, där kunden i allt högre grad kan sköta sina ärenden själv, utan en yrkesperson. Vår personal får också mer information om kunden på förhand, vilket innebär att kundens ärende blir lättare och snabbare att sköta, förklarar programchef Tapio Järvenpää.

Varha-appen förväntas minska behovet av kontakt, både per telefon och på verksamhetsställena. Klient- och patientdatasystemen och Varha-appen kommer att integreras för att möjliggöra en enkel och smidig användarupplevelse för både kunder och personal.

Appen utvecklas under 2024–2026 och nya tjänster öppnas varje månad.

Följande tjänster har öppnats i Varha-appen den 29 januari:

  • Chatten för insjuknande och hälsovård
  • Laboratoriets rådgivningschatt
  • Distansmottagning, icke-brådskande meddelandetjänst och formulär med förhandsuppgifter för kunder vid diabetesmottagningen i Åbo
  • Icke-brådskande meddelandetjänst och formulär med förhandsuppgifter för kunder vid ÅUCS Fysiatri
  • Meddelandetjänst där kontakten sker på initiativ av vårdpersonalen för under 65-åriga klienter vid social- och funktionshinderservicen inom närståendevården

Under våren kommer nya tjänster för bland annat äldre och barnfamiljer att öppnas.  

Social- och hälsocentraltjänsterna tar sina första steg i Varha-appen

Chatten Insjuknande och hälsovård inom social- och hälsocentraltjänsterna, som nu öppnats i Varha-appen, är ett alternativ till att ta kontakt per telefon. Chatten inleds med att fylla i ett symtomformulär, varefter en sjukskötare bedömer vårdbehovet, ger anvisningar för fortsatt vård samt hänvisar vid behov till rätt service. Chatten är tillgänglig för alla invånare i Egentliga Finland på svenska och finska mån.–tors. kl. 8–16 och fre. kl. 8–14. Kunden identifierar sig i chatten med bankkoder eller mobilcertifikat.

 – Chatten lämpar sig bäst för enskilda symtom eller sjukdomar och den är inte avsedd för symtom som kräver jourvård. Vi önskar också att kunderna använder antingen telefon eller chatt, inte båda samtidigt, betonar Susanna Laivoranta-Nyman, direktör för universitetssocial- och hälsocentralen.

När chatten är stängd kan man bedöma sitt vårdbehov på Omaolo-tjänsten (omaolo.fi). Symtombedömningen används för att bedöma vårdbehovet utifrån kundens symtom och medicinsk, forskningsbaserad kunskap. Efter symtombedömningen förenas kunden vid behov till vårdpersonalen, beroende på hur brådskande ärendet är. Omaolo-tjänsten är öppen 24/7. I en nödsituation bör man inte vänta på att chatten öppnar, utan ringa 112.

Begäran om recepförnyelse sker fortfarande i MittKanta (kanta.fi).

Handledning och råd via chatten vid ÅUCS Laboratorier

Chatten Laboratoriets rådgivning ger för närvarande råd om bland annat förberedelser inför laboratorieundersökningar, val av lämpligt laboratorium samt tidsbokning. Chatten är öppen mån.–fre. kl. 7–14.30. Kunden identifierar sig i chatten med bankkoder eller mobilcertifikat. Chattfunktionen ska avhjälpa situationen för laboratoriernas telefonservice, som nu är överbelastad särskilt på måndagar.

Laboratorietider bokas på adressen tyks.vihta.com eller på numret 02 313 6321 (mån.–fre. kl. 7–14.30). Under våren blir det möjligt att boka tid till laboratorierna i appen och även en icke-brådskande meddelandetjänst kommer att öppnas. Fler digitala tjänster för ÅUCS-sjukhustjänster kommer att införas i appen under 2025. 
 

Mun- och tandvården öppnade snabbt sin chatt i höstas

Invånarna i Egentliga Finland har nu kunnat använda mun- och tandvårdens chatt under fyra månaders tid, och nästan 900 kunder har besökt tjänsten. Till en början fanns det egna chattar för brådskande vård, icke-brådskande vård och rådgivning. Sedan den 29 januari finns alla dessa tjänster bakom en och samma chatt. Kundernas respons på mun- och tandvårdens chatt har varit mycket positiv.

 – Med hjälp av appen får kunden väldigt snabbt kontakt med personalen inom mun- och tandvården. Det är just det som tjänsten får beröm för, att den är snabb och smidig. Den mest använda tjänsten är tidsbokningen för icke-brådskande vård, som kan göras i chatten utifrån en bedömning av vårdbehovet, säger Marina Merne-Grafström, chef för mun- och tandvården.

För närvarande är det möjligt att boka tid och bedöma vårdbehovet inom mun- och tandvården i Åbo, Nådendal, Loimaa, Pargas, Kimitoön, Gustavs, Oripää, Masku, Nousis, Virmo, Letala, Pyhäranta, Tövsala, Nystad, Vemo, Aura, Pöytis, Lundo, Marttila och Koskis. De återstående kommunerna införs stegvis under våren 2025, allteftersom det pågående arbetet med att förenhetliga kund- och patientdatasystemen framskrider.

Läs mer: Varha-applikationen | Varha