Länkstig
- Hem
- Digitala tjänster
-
Varha-applikationen
Varha-applikationen
Med Varha-applikationen kan du använda Varhas tjänster digitalt.
Varha-applikationen är nu lanserad och med den kan du använda tjänster i Egentliga Finlands välfärdsområde digitalt. Appen ger tillgång till social- och hälsovårdstjänster som kräver stark autentisering.
Lanseringen sker stegvis inom olika tjänster i Varha 2024–2026.
För närvarande ger appen åtkomst till
Med hjälp av Varha-applikationen kan du
- kontakta vårdpersonalen för att uträtta ärenden via chatten
- boka tid till våra tjänster
- ansluta dig till en distansmottagning som har bokats för dig
Kommande tjänster:
- skicka icke-brådskande meddelanden till vårdpersonalen
- granska dina uppgifter och fylla i olika formulär.
Appen fungerar både på telefonen och datorn.
Så här använder du Varha-applikationen
- Ladda ner appen till din smarttelefon eller surfplatta från App Store eller Google Play-butiken.
- Varha-applikationen kan också användas på datorn på digi.varha.fi.
- Inloggning till tjänsten kräver stark autentisering antingen med personliga bankkoder eller mobilcertifikat.
- Om du har bokat tid för en distanskonsultation kan du ansluta till distanskonsultationen direkt från Varha-appens startsida när du har loggat in med en stark autentisering.
Vanliga frågor om Varha-applikationen
Alla kunder i Egentliga Finlands välfärdsområde.
Med appen kan du använda olika tjänster i Varha på ett datasäkert sätt med hjälp av stark autentisering. Du kan till exempel ta kontakt via chatten, gå på videomottagning, boka tider, granska dina uppgifter och fylla i blanketter.
Varha-applikationen fungerar både i smarttelefoner och på datorn.
Målet är att invånarna i Egentliga Finland under 2024–2026 stegvis ska få tillgång till tjänsterna i appen. Tjänsterna införs i etapper, en helhet i taget. I oktober 2024 öppnas chatten för mun- och tandvården och för socialservicen.
Efter det ska mentalvårds- och missbrukartjänster, social- och hälsocentraler samt tjänster för barn, unga och familjer införas i appen.
Du kan använda tjänster i Varha-applikationen för en annan persons del om du har fullmakt för det. Personen kan ge dig fullmakt att uträtta sina ärenden på: suomi.fi/fullmakter
När du har fått fullmakt kan du uträtta ärenden för en annan persons del. Då ska du först identifiera dig själv i appen. Efter det går du till menyn uppe till höger för att välja att du uträttar ärenden för en annan. Tjänsten kontrollerar din rätt att uträtta ärenden i befolkningsdataregistret. Du kan uträtta ärenden för ett barn under 12 år om du är barnets officiella vårdnadshavare.
Personalen får information via Varha-applikationen om att du uträttar ärenden för en annan persons del. De dokumenterar uppgifterna om kontakten i personens kund- och patientuppgifter.