Hälsostationerna i Pargas och skärgården kommer att övergå till en arbetsmetod där man lämnar ett återuppringningsbud för icke-brådskande ärenden
Nyckelord:Från och med måndagen den 5.5. 2025 kommer hälsostationerna i Pargas och skärgården att övergå till en arbetsmetod där man lämnar ett återuppringningsbud för icke-brådskande ärenden. Tidigare har det också varit möjligt att vänta på sin tur i telefonkön, men denna arbetsmetod kommer att avskaffas.

I Pargas och skärgården går vi över till en egen teammodell, och med återuppringningsbuden får vi samtalen korrekt riktade till rätt team. Denna arbetsmetod har redan använts under en längre tid i stora delar av Varhas olika kommunområden.
Enligt vårdgarantilagen ska man svara på icke-brådskande kontakter samma dygn. Sjukskötaren ringer tillbaka till patienten så snart som möjligt. För icke-brådskande ärenden rekommenderas det också att använda Varha-applikationens chatt för Sjukdom och hälsovård. I chatten kan man diskutera sina hälsoproblem med en sjukskötare både på svenska och finska. Man kan också använda tjänsten Omaolo.fi.
Vid brådskande ärenden kan man antingen vänta i telefonkön eller lämna en brådskande återuppringningsbegäran.
Vid nödsituationer ska man ringa nödnumret 112.