Hoppa till huvudinnehåll

Nyhet Publicerad 15.5.2025 10.02

Invånarna i Varha-området nöjdare än genomsnittet med tillgången till läkare

Nyckelord:

I Egentliga Finland är man nöjdare med tillgången till läkartjänster än i övriga delar av landet. Även kundupplevelsen och förtroendet för hälso- och sjukvården är något högre i vårt område än genomsnittet i landet. Uppgifterna framgår av THL:s undersökning Hälsosamma Finland som publicerades den 15 maj 2025.

Två ljuslila hjärtan på en mörklila bakgrund.

Mindre än en femtedel av respondenterna i Egentliga Finland anser att tillgången till läkartjänster är otillräcklig. Det finns tydliga skillnader mellan välfärdsområdena i detta avseende. I vissa områden ansåg en tredjedel av respondenterna att de fick för lite läkartjänster i förhållande till sina behov.

– Vi måste kraftigt förbättra tillgången till vård, eftersom en femtedel missnöjda är för mycket. Vårt mål är att erbjuda tjänster i rätt tid, och för att uppnå detta har vi fortfarande arbete att göra, säger välfärdsområdesdirektör Tarmo Martikainen.  

Enligt THL:s undersökning var den positiva kundupplevelsen vid det senaste mottagningsbesöket något vanligare i Egentliga Finland (70 %) än i landet i genomsnitt.  

– Den respons vi får från våra kunder i samband med servicebesöket berättar samma sak som THL:s resultat. Patienter och kunder är mycket nöjda med den hjälp de får hos oss i Egentliga Finland, säger Martikainen.  

Det betyg som kunderna ger efter ett besök hos Varha har stigit efter välfärdsområdesreformen. Det så kallade NPS-talet var 80 under januari-mars, vilket anses vara utmärkt (år 2024 var talet 78, variationsintervallet -100–100).  

I Egentliga Finland uppgav 56,8 procent av respondenterna att de har förtroende för hälsovårdstjänsterna (i hela landet 54,4 %). 41,3 procent av respondenterna uppgav att de har förtroende för socialvårdstjänsterna (i hela landet 42,0 %).

– Så lågt förtroende för välfärdsområdessystemet orsakar oro. Genom samarbete mellan välfärdsområdena och andra aktörer inom branschen hoppas vi kunna vända förtroendet till det bättre snabbt, säger Martikainen.

Läs mer i THL:s pressmeddelande.