Hoppa till huvudinnehåll

Nyhet Publicerad 18.4.2023 13.43

Patienträttsdagen 18.4.2023

Nyckelord:

“Hur kan jag hjälpa dig?” var frågan som jag fick höra på läkarmottagningen, frågan som gav mig känslan att jag är i goda händer och mina oro tas emot med ansvar. Men, hur skulle hälso- och sjukvårdspersonalen som jobbar under väldigt stor tryck och brist av personalen orka möta patienter med värdighet och betjäna patienter med god kvalitet?

Päällekkäin asetetuilla kämmenillä punainen sydän

Till exempel en le på patienten under mottagningen, tröstande ord på rätt ställ och ett möte med äkta närvaro ges god till patienten, samt till personalen. Alla patienter har rätt till gott bemötande, det står i laget om patientens ställning och rättigheter (785/1992). 

Under den här värde debatten vill jag lyfta fram också patientens plikter. Gott bemötande borde vara ömsesidigt. Patienten har plikt att bete sig sakligt när använder social- och hälsovårdstjänster. Personalen har rätt till fysisk och psykisk immunitet. Patienten har plikt att förbinda sig till behandlingar och främja sin hälsa, samt berätta sanningsenliga saker om sin hälsa under sitt besök i social- och hälsovårdtjänster. 

Hälso- och sjukvårdspersonal är människor, patienter är också människor och när två människor möter varandra med äkta närvaro och respektfull sätt betjänar det mål och avsikt under sosial- och hälsovårdtjänster. Tillsammans kan vi göra mycket. En framgångsrik mötande mellan patienten och social- och hälsovårdspersonalen ges de bästa möjliga förutsättningen till god sjukvård samt främjande av patientens hälsa och ges ofta en positiv sinne till båda.  

Patienträttsdagen firas 18.4. Patientombudsmän arbetar för att skydda och förbättra patientens rättigheter. 

För Egentliga Finlands välfärdsområdes patientombudsmän teamet, 
Maria Giers, Patientombudsman