Hoppa till huvudinnehåll

Nyhet Publicerad 5.1.2023 16.51

Servicen för kunder har fortsatt utan betydande avbrott

Nyckelord:

Egentliga Finlands välfärdsområde inledde sin verksamhet vid årsskiftet. Under den första verksamhetsveckan observerades det inga betydande problem som inverkade på kundernas uträttande av ärenden. Det observerades interna störningar som orsakades av ändringar i datasystemen och dessa löstes.

Två ljusa turkosa hjärtan på en turkos bakgrund.

Vi har kunnat säkerställa servicen för kunder under välfärdsområdets första vecka. Vi är nöjda med det att det inte har uppstått omfattande serviceavbrott, säger välfärdsområdesdirektör Tarmo Martikainen.

Det sammanträder dagligen en ledningsgrupp för störningssituationer som följer situationen i Egentliga Finlands välfärdsområde och vid behov görs det ändringar snabbt.

Under de närmaste veckorna koncentrerar vi oss på att etablera verksamheten. Vi prioriterar lösandet av störningar så att förändringen skulle vara så smidig som möjligt för kunderna. I en så här stor administrativ förändring har datasystemen en mycket stor roll. Ändringarna i koder, apparater och datasystem har försvårat vardagen under de första dagarna, vilket vi även förutsåg. Våra professionella har löst problem väl, berättar Martikainen. 

Elektronisk tidbeställningsservice eHälsoservice har varit ur bruk under den första veckan i Åbo, Loimaa, Nådendal, Oripää och Pargas. Situationen har korrigerats i brådskande ordning och eHälsoservice fungerar nu delvis. Man strävar efter att servicen införs i full omfattning genast i början av nästa vecka (vecka 2). Under driftavbrottet i eHälsoservice ber man kunderna om att vänta över veckoslutet i tidsbeställningar som inte är brådskande. Ifall ärendet kräver att man tar kontakt snabbare ska man ringa till tidbeställningsnumret i den egna hälsocentralen.

  • Problemen i datasystemet som behandlar patienternas medicineringsuppgifter blev mestadels lösta under onsdagen. Som reservåtgärd används tillsvidare läkemedelslistor på papper i enheterna.
  • Den tekniska störningen som påverkade det centraliserade kundhandledningsnumret för tjänster för äldre och andra telefontjänster i Egentliga Finland i tisdags blev korrigerad under onsdagen.
  • Systemet för personalens arbetsskiftsplanering har krävt mycket arbete under så att arbetsskiften i den nya organisationen kan föras in i systemet. För tillfället utreds det uppdateringsbehov i systemet och utvecklas det användarnas tillgång till systemet.
  • Det har dagligen kommit flera hundra kontaktbegäranden till personalens stöd för datasystemen under den första veckan. Stödet har stockat sig, och arbeten organiseras så att de störningar som berör omfattande personal- eller kundgrupper behandlas först.
  • I Egentliga Finlands välfärdsområde har man under slutet av året 2022 inom en kort tid överfört uppgifter om cirka 23 000 anställda, alla anställda har tagit nya användarkoder i användning och det har skapats nya rättigheter till flera system samt datasystem och -nät har sammanslagits. Arbetet fortsätter under början av året 2023.