Hoppa till huvudinnehåll

Nyhet Publicerad 31.3.2023 16.09

Störning i mobilapplikation vid hemvården för äldre i Åbo har nu åtgärdats

Nyckelord:

Det fanns en tillfällig störning i Kotihoito Mukana-systemet som används för organisering av hemvårdens arbete. Under störningen var planeringen av besök hos klienter långsammare än normalt.

Vanhan ihmisen käsissä on kynä, jolla hän piirtää punaisia sydämiä valkoiselle paperille. Paperin alle on levitelty avoin sanomalehti.

Kotihoito Mukana-mobilapplikationen är åter i bruk i hemvården för äldre i Åbo.

Den tillfälliga störning som uppkom i mobilapplikationen Kotihoito Mukana vid hemvården för äldre i Åbo har nu åtgärdats. Personalen vid hemvården kan åter använda applikationen som stöd för organiseringen av arbetet.

Kotihoito Mukana är ett system som används bland annat för att planera besök hos klienter och skapa tidtabeller. Systemet har varit i bruk i hemvården i Åbo i flera år.

Tidigare under våren uppkom en tillfällig störning i Kotihoito Mukana-mobilapplikationen och användningen av applikationen måste avbrytas. Under avbrottet var arbetet med att planera och skapa tidtabeller vid hemvården långsammare än normalt.

– Det här orsakade tilläggsarbete för vår personal och försvårade vår verksamhet, vilket kan ha synts som förseningar i besöken hos klienter. Vi beklagar den möda som detta medfört för våra klienter. Vi beklagar också det extra arbete som detta medfört för vår personal och tackar personalen för det tålamod man visat under störningen, säger serviceområdeschef Sari Ahonen.

Den tillfälliga störningen i Kotihoito Mukana-mobilapplikationen gällde endast hemvården för äldre i Åbo. Motsvarande störningar har inte framkommit i andra delar av Egentliga Finlands välfärdsområde.

En tidigare nyhet om den tillfälliga störningen i Kotihoito Mukana-mobilapplikationen (3.3.2023): Det kan förekomma förseningar i hemvården för äldre i Åbo