Hoppa till huvudinnehåll

Klienthandlingar

Vi antecknar de uppgifter som rör dina ärenden i klienthandlingar. Som klient har du rätt att se dina egna klientuppgifter och be om information om vem som har behandlat dina uppgifter och varför. Du kan också begära rättelse av en felaktig anteckning. Du kan också sköta ärenden som gäller klienthandlingar elektroniskt.

Anvisning för användning av den elektroniska Suomi.fi-tjänsten

Klienthandlingar och utlämnande av uppgifter

Vi antecknar uppgifter om dina ärenden i klienthandlingar, som också innehåller dina personuppgifter. Alla våra anställda som deltar i förberedelserna och skötande av dina ärenden har tillgång till dina klientuppgifter utan särskilt samtycke.

Efter ditt ärende överförs dina centrala klienthandlingar till det elektroniska klientuppgiftsarkivet Kanta, där MittKanta är din personliga vy.

Uträttande av egna ärenden och uträttande av ärenden för en annan person

Ifall du sköter ärenden på en annan persons vägnar är det fråga om uträttande av ärenden för en annan person. Uträttande av ärenden för en annan person inom social- och hälsovården grundar sig på vårdnad, rätt till information, fullmakt eller intressebevakning.