Länkstig
- Hem
- Information om oss
- Som kund inom välfärdsområde
- Dataskydd
-
Potilasasiakirjat
Patientjournaler
Vi antecknar uppgifter om din vård i journalhandlingar. Som patient har du rätt att se dina egna patientuppgifter och be om information om vem som har behandlat dina uppgifter och varför. Du kan också begära rättelse av en felaktig anteckning. Du kan också sköta ärenden som gäller journalhandlingar elektroniskt.
Suomi.fi-meddelanden är en e-tjänst mellan Egentliga Finlands välfärdsområde och medborgarna. Via den kan du skicka administrativa dokument på ett datasäkert sätt, såsom begäran om granskning av uppgifter i patientregistret, begäran om uppgifter i patientregistrets användningslogg eller en anmärkning. För att kunna skicka och ta emot Suomi.fi-meddelanden måste du aktivera den personliga meddelandetjänsten. Därtill måste du identifiera dig i tjänsten. Det sker till exempel med nätbankskoder eller mobilcertifikat.
Så här skickar du ett Suomi.fi-meddelande
- Gå till adressen Suomi.fi och identifiera dig i tjänsten genom att klicka på den blåa Identifiera dig-knappen.
- Välj ”Meddelanden” i mellanbladen uppe på sidan.
- Du får ett meddelande om du ännu inte har aktiverat Suomi.fi-meddelandetjänsten. Klicka på ”Aktivera Suomi.fi-meddelanden”.
- Härefter kan du skriva in din egen e-postadress. Skriv in den i båda e-postfälten. Efter att du har sparat, får du en bekräftelselänk till din e-post. Gå in i e-posten och klicka på länken.
- Du kan nu skicka oss ett meddelande med hjälp av Skriv meddelande-knappen. Välj ”Egentliga Finlands välfärdsområde” som meddelandets mottagare och välj den tjänst i tjänstemenyn som ditt ärende gäller.
- Skriv meddelandets ämne (t.ex. ”Kopior på journalhandlingar”) och under det ditt egentliga meddelande. Ifall du begär en kopia på en handling av oss, ange också om du vill ha kopiorna elektroniskt till meddelandena i Suomi.fi-tjänsten eller hem per post. Ifall du väljer post, ska du skriva din hemadress i meddelandet.
- Ifall du vill skicka bilagor, kan du lägga till bilagedokumenten innan du skickar meddelandet. Du kan antingen dra bilagorna till lådan eller klicka på lådan och välja rätt bilaga genom att bläddra i dokumenten.
- När allt är färdigt skickar du ditt meddelande genom att klicka på Skicka meddelande-knappen. Ifall du trots allt inte vill skicka meddelandet ska du välja ”Avbryt skrivning”.
Patientjournaler och överlåtande av uppgifter
Vi antecknar uppgifter om din vård i journalhandlingar, som också innehåller dina personuppgifter. Alla våra anställda som deltar i förberedelserna av din vård och i vården av dig har tillgång till dina patientuppgifter utan särskilt samtycke.
Efter vården överförs dina centrala journalhandlingar till det elektroniska patientuppgiftsarkivet Kanta, där MittKanta är din personliga vy. Varha och de kommuner som hör till Varha har fört patientjournaluppgifter till Kanta stegvis fr.o.m. 2014.
De uppgifter som antecknas i journalhandlingarna är känsliga och sekretessbelagda.
Varhas anställda har rätt att behandla dina patientuppgifter i samband med din vård utan särskilt samtycke. Åtkomsträttigheterna grundar sig på vårdrelationen mellan en yrkesutbildad person och patienten. Dina journalhandlingar kan även behandlas av sådana yrkesutbildade personer som du inte träffar under ditt besök eller din vårdperiod. De har en viktig roll i att främja de ärenden som rör din vård. Till exempel en tidsbokning och ett brev om detta kan upprättas av en avdelningssekreterare som du inte träffar personligen. Vid behov kan även anställda som sköter olika administrativa patientärenden behandla dina patientuppgifter för att främja uppdrag som gäller dig.
Följande lagar och förordningar innehåller bestämmelser om dina rättigheter gällande journalhandlingar:
- Social- och hälsovårdsministeriets förordning om journalhandlingar (94/2022)(Länken för bort från sidan och öppnas i ett nytt fönster)
- Lag om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (703/2023) (Länken för bort från sidan och öppnas i ett nytt fönster)
- Lag om patientens ställning och rättigheter (785/1992) (Länken för bort från sidan och öppnas i ett nytt fönster)
Du kan läsa och skriva ut uppgifter i dina journalhandlingar i MittKanta. I MittKanta finns Varhas patientjournaluppgifter fr.o.m. hösten 2014.
MittKanta (Länken för bort från sidan och öppnas i ett nytt fönster)
Du kan begära att få dina patientjournaluppgifter på följande sätt:
- Elektroniskt med stark autentisering (Suomi.fi) med nätbankskoder eller mobilcertifikat.
- I den elektroniska tjänsten kan du endast beställa dina egna patientjournaluppgifter.
- Med en pappersblankett som du ska skriva ut, underteckna och posta till adressen som anges på blanketten.
- Med ett fritt formulerat brev som ska innehålla samma uppgifter som efterfrågas på blanketten. Brevet ska skickas per post till den adress som anges på blanketten.
Elektroniskt uträttande av ärenden och blanketter
Observera:
- Fyll i blanketten omsorgsfullt, eftersom behandlingen av ärendet inte kan inledas med bristfälliga uppgifter och handläggningen fördröjs.
- Patientuppgifter kan av datasäkerhetsskäl inte beställas per telefon.
- Leveranstiderna för de beställda handlingarna beror på hur krävande och omfattande din begäran är. Oftast kan vi leverera handlingarna till beställaren inom 5-30 dagar.
Rätt till tillgång till uppgifter
Du har lagstadgad rätt att få tillgång till dina uppgifter.
Uppdraget Rätt till tillgång till uppgifter kan göras på följande sätt:
- Kontrollera instruktionerna registraturen / dataskyddet + elektronisk blankett
- Med en pappersblankett som du ska skriva ut, underteckna och posta till adressen som anges på blanketten.
- Med ett fritt formulerat brev som ska innehålla samma uppgifter som efterfrågas på blanketten. Brevet ska skickas per post till den adress som anges på blanketten.
Elektroniskt uträttande av ärenden och blanketter
Ange i blankettens fält för tilläggsinformation om du har haft flera personbeteckningar under den tidsperiod som begäran om utredning gäller.
Svaret levereras i regel på samma sätt som begäran har lämnats, såvida du inte uttrycker önskemål om en annan leveransmetod. Beroende på den valda tidsperioden kan svaret innehålla hundratals, till och med tusentals sidor.
Ifall du gör en begäran om en journalhandling på en annan persons vägnar, se anvisningarna om uträttande av ärenden för en annan person i punkten ”Ärenden och uträttande av ärenden för en annan person”.
Vårdnadshavaren har endast rätt att få se sådana av barnets patientuppgifter som har markerats att de får lämnas ut till vårdnadshavaren. Oftast kan vårdnadshavaren se alla uppgifter om små barn, men i ungdomsåren minskar informationens synlighet. Om den minderåriga bedöms vara förmögen att utnyttja sin självbestämmanderätt, beslutar hen huruvida uppgifter lämnas ut till vårdnadshavaren. Det kan vara svårt för en minderårig att ge sitt samtycke, eftersom hen inte känner till alla hälsouppgifter som registreras i samband med vården. Beslutsförmågan kan bedömas endast i samband med vård där den minderåriga personen träffar vårdpersonalen personligen, till exempel på en mottagning. Om beslutsförmågan inte kan bedömas, lämnas uppgifterna inte ut till vårdnadshavaren.
Korrigering av fel i journalhandlingar
Journalhandlingarna upprättas i form av en kontinuerlig och kronologisk patientjournal. En yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården ska anteckna sådana uppgifter i journalhandlingarna som är nödvändiga för att ordna, planera, genomföra och följa upp vården för patienten. Uppgifternas riktighet bedöms enligt tidpunkten i fråga och de bedömningar som gjorts då.
Om en anteckning i journalhandlingarna inte uppfyller det ovan beskrivna kravet på nödvändighet, eller om uppgiften var felaktig redan vid tidpunkten för anteckningen, kan korrigering eller radering av en sådan uppgift begäras. Den yrkesutbildade person inom hälso- och sjukvården som behandlar begäran bedömer om dessa kriterier uppfylls och gör ändringar eller radering av uppgifter på basis av dem. Enbart patientens begäran är inte en tillräcklig grund för radering, om ovannämnda kriterier inte uppfylls.
Förvaringstiden för patientuppgifter är i regel 12 år efter dödsfall.
Du kan lämna begäran om rättelse av fel enligt följande:
- Elektroniskt med stark autentisering (Suomi.fi) med nätbankskoder eller mobilcertifikat.
- Med en pappersblankett som du ska skriva ut, underteckna och posta till adressen som anges på blanketten.
- Med ett fritt formulerat brev som ska innehålla samma uppgifter som efterfrågas på blanketten. Brevet ska skickas per post till den adress som anges på blanketten.
Elektroniskt uträttande av ärenden och blanketter
Observera:
- Fyll i blanketten omsorgsfullt, eftersom behandlingen av ärendet inte kan inledas med bristfälliga uppgifter och handläggningen fördröjs.
- Om din begäran om utredning gäller uppgifter som syns i MittKanta eller utlämnande av dina patientuppgifter kan du bifoga bilder eller skärmdumpar på de punkter i MittKanta som du begär att ska utredas. MittKanta är patientens personliga vy som vår personal inte har tillgång till.
- Ange i blankettens fält för tilläggsinformation om du har haft flera personbeteckningar under den tidsperiod som begäran om utredning gäller.
Begäran om utredning och uppgifterna i anknytning till den sparas i Egentliga Finlands välfärdsområdes register för förvaltningsärenden.
Svaret på begäran om rättelse levereras i regel på samma sätt som begäran har lämnats, såvida du inte uttrycker önskemål om en annan leveransmetod.
Ifall du gör en begäran om rättelse på en annan persons vägnar, läs anvisningarna gällande uträttande av ärenden för en annan person i punkten ”Ärenden och uträttande av ärenden för en annan person”.
Vi kan lämna ut patientuppgifter till anhöriga endast med patientens samtycke.
Enligt lagen om patientens ställning och rättigheter får vårdstället dock lämna ut uppgifter om patientens hälsotillstånd till de anhöriga om patienten är intagen för vård på sjukhus på grund av medvetslöshet eller av någon annan därmed jämförbar orsak och det inte finns skäl att anta att patienten skulle förbjuda utlämnande av uppgifter. Patienten kan be att en primär kontaktperson för nödsituationer antecknas i hens uppgifter.
Uppgifterna i journalhandlingarna är sekretessbelagda även efter patientens död. Den avlidnas patientuppgifter kan utlämnas endast i den utsträckning det är nödvändigt för att utreda eller tillgodose viktiga intressen eller rättigheter hos den person som ber om dem. Ändamålet, det vill säga grunden för att lämna ut uppgifter, ska alltid anges i begäran. Den som ber om uppgifterna har inte rätt att få se den avlidnas journalhandlingar utan begränsning.
Logguppgifter
Som patient hos oss har du enligt lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården rätt att avgiftsfritt få information om vem som har behandlat dina patientuppgifter. Patienten har rätt att få logguppgifter i patientregistret för de senaste två åren men logguppgifter som är äldre än två år kan endast fås av särskilda skäl.
Om du behöver få logguppgifter för en längre period än två år, se närmare anvisningar i punkten ”Logguppgifter som är äldre än två år”.
Observera:
- Vi kan endast leverera rapporter med logguppgifter från våra egna register. Till exempel begäranden om logguppgifter från hälsocentraler eller sjukhus i ett annat välfärdsområde ska skickas till välfärdsområdet i fråga.
- Dina patientuppgifter behandlas också av sådana anställda i Varha som du inte träffar under ditt besök eller din vistelse på sjukhuset. De har en viktig roll i att främja de ärenden som rör din vård.
- Ange i blankettens fält för tilläggsinformation om du har haft flera personbeteckningar under den tidsperiod som begäran om utredning gäller.
Begäran om logguppgifter från Egentliga Finlands välfärdsområdes patientregister kan göras enligt följande:
- Elektroniskt med stark autentisering (Suomi.fi) med nätbankskoder eller mobilcertifikat. Länken finns i slutet av textavsnittet.
- Med en pappersblankett som du skriver ut, undertecknar och postar till adressen som anges på blanketten. Länken finns i slutet av textavsnittet.
- Med ett fritt formulerat brev som ska innehålla samma uppgifter som efterfrågas på blanketten. Brevet ska skickas per post till den adress som anges på blanketten.
Begäran om logguppgifter och de uppgifter som anknyter till den sparas i vårt register för förvaltningsärenden.
Rapporterna om logguppgifter levereras i regel på samma sätt som begäran har lämnats, såvida du inte uttrycker önskemål om en annan leveransmetod. Beroende på den valda tidsperioden kan rapporten om logguppgifter innehålla hundratals, till och med tusentals sidor.
Ifall du gör en begäran om logguppgifter på en annan persons vägnar, läs anvisningarna gällande uträttande av ärenden för en annan person i punkten ”Ärenden och uträttande av ärenden för en annan person”.
Suomi.fi-meddelanden (Länken för bort från sidan och öppnas i ett nytt fönster)
Man har inte rätt att få logguppgifter som är äldre än två år utan särskilda skäl. Sådana är till exempel:
- begäran från en myndighet, till exempel polisen, åklagaren eller dataombudsmannens byrå.
- den som begär visar att hen behöver logguppgifterna för att kunna försvara sitt ärende i en pågående rättegång eller motsvarande myndighetsprocess.
Vi överlåter inte logguppgifter som är äldre än två år enbart på grund av misstanke om missbruk.
Om du emellertid misstänker att dina journalhandlingar har behandlats av en person som inte har någon laglig grund att behandla uppgifterna, har du rätt att begära en skriftlig utredning av saken. Läs mer i punkten ”begäran om utredning av behandling av patientuppgifter”.
Om du är minderårig och är patient hos oss, se anvisningar för begäran om egna logguppgifter i punkten ”Begäran om logguppgifter i Varhas patientregister”.
Om du är myndig och ber om logguppgifter på en minderårig patients vägnar, se anvisningarna i punkten ”Vårdnadshavaren uträttar ärenden på en minderårigs vägnar”.
Vi överlåter inte logguppgifter ur en avliden persons patientregister.
Enligt lagen kan endast en levande person vara användare av hälso- och sjukvårdstjänster och därmed ha rätt att få logguppgifter om behandlingen av sina patientuppgifter. Begäran om logguppgifter kan inte behandlas efter patientens död.
Om du har frågor om innehållet i rapporten om logguppgifter i Varhas patientregister eller om du misstänker att dina patientuppgifter har behandlats av en person som inte har någon laglig grund att behandla uppgifterna, har du rätt att begära en skriftlig utredning av saken.
Läs först de vanligaste frågorna och svaren nedan.
Om du misstänker att dina patientuppgifter har behandlats av en person som inte har någon laglig grund att behandla uppgifterna, har du rätt att begära en skriftlig utredning av saken.
Du kan lämna en begäran om utredning av behandlingen av patientuppgifter enligt följande:
- Elektroniskt med stark autentisering (Suomi.fi) med nätbankskoder eller mobilcertifikat. Länken finns i slutet av textavsnittet.
- Med en pappersblankett som du ska skriva ut, underteckna och posta till adressen som anges på blanketten. Blanketten finns i slutet av textavsnittet.
- Med ett fritt formulerat brev som ska innehålla samma uppgifter som efterfrågas på blanketten. Brevet ska skickas per post till den adress som anges på blanketten.
Observera:
- Fyll i blanketten noggrant, eftersom behandlingen av ärendet inte kan inledas med bristfälliga uppgifter och handläggningen fördröjs.
- Om din begäran om utredning gäller uppgifter som syns i MittKanta eller utlämnande av dina patientuppgifter, kan du bifoga bilder eller skärmdumpar på de punkter i MittKanta som du begär ska utredas. MittKanta är patientens personliga vy som vår personal inte har tillgång till.
- Ange i blankettens fält för tilläggsinformation om du har haft flera personbeteckningar under den tidsperiod som begäran om utredning gäller.
- Begäran om utredning och tillhörande uppgifter lagras i Varhas register för förvaltningsärenden.
- Svaret på begäran om utredning levereras i regel på samma sätt som begäran har lämnats, såvida du inte uttrycker önskemål om en annan leveransmetod.
- Om du gör en begäran om utredning på en annan persons vägnar, läs anvisningarna för uträttande av ärenden för en annan person i punkten ”Ärenden och uträttande av ärenden för en annan person”.
Suomi.fi-meddelanden (Länken för bort från sidan och öppnas i ett nytt fönster)
Uträttande av egna ärenden och uträttande av ärenden för en annan person
Ifall du sköter ärenden på en annan persons vägnar är det fråga om uträttande av ärenden för en annan person. Uträttande av ärenden för en annan person inom social- och hälsovården grundar sig på vårdnad, rätt till information, fullmakt eller intressebevakning.
Minderåriga patienter använder hälso- och sjukvårdstjänster både ensamma och tillsammans med en vårdnadshavare. Enligt lagen om patientens ställning och rättigheter ska en minderårig patient vårdas i samråd med vårdnadshavaren, om den minderåriga med beaktande av ålder och utveckling inte själv kan fatta beslut om sin vård.
Vid behov kontaktar vårdstället vårdnadshavaren, ifall en minderårig som ensam besöker mottagningen inte själv kan fatta beslut. Vi försöker alltid utreda den minderårigas åsikt om vården, även om hen inte kan fatta beslut om sin vård.
I samband med varje vårdhändelse ska en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården bedöma den minderårigas beslutsförmåga i den aktuella situationen.
En minderårig kan söka sig exempelvis till preventivrådgivningen där hen kan fatta beslut om sin vård tillsammans med en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvård.
Om en minderårig själv kan fatta beslut om sin vård, får hen också besluta huruvida uppgifter får lämnas ut till vårdnadshavaren.
En minderårig kan komma till jouren berusad eller på grund av allvarliga psykiska symtom och då kan hen i allmänhet inte fatta beslut om sin vård, varvid hälso- och sjukvården måste tillkalla vårdnadshavaren för att delta i beslutsfattandet.
Samarbete med vårdnadshavaren till en minderårig patient
Vårdnadshavaren måste trygga barnets utveckling och välbefinnande, vilket även omfattar den vård som barnet behöver. För detta ändamål har vårdnadshavaren också rätt att med vissa begränsningar få tillgång till den minderårigas patientuppgifter.
Om en minderårig är mogen att själv besluta om sin vård, har hen också rätt att besluta om utlämnande av sina sekretessbelagda uppgifter. För att utreda den minderårigas åsikt och beslutsförmåga kan det krävas ett enskilt möte med hen inom hälso- och sjukvården och då ombeds vårdnadshavaren vänta i väntrummet.
Vårdnadshavaren har alltid rätt att kontakta hälso- och sjukvården för att ordna vården av en minderårig. Vårdnadshavaren har rätt att berätta om orsakerna till kontakten, till exempel symtom som kommit fram i samtal samt vårdnadshavarens egna observationer om den minderårigas tillstånd. På basis av kontakten kan man i den minderårigas patientuppgifter göra en anteckning om vårdnadshavarens beskrivning och om anvisningar från hälso- och sjukvården till exempel om egenvård eller om att söka vård.
Vårdnadshavaren ska vid behov följa med den minderåriga till hälso- och sjukvårdens jour eller en icke-brådskande mottagning för att utreda hälsotillståndet och ordna vård. Vårdnadshavaren kan sköta ärenden för en minderårig i normala tidsbokningsärenden, såsom ombokning eller avbokning på grund av förhinder. Om vårdnadshavaren inte har tillräckliga uppgifter för att sköta ärenden för en minderårig, kan vi beroende på situationen be om en utredning av hur vårdnaden om barnet ordnas eller kontakta patienten själv.
En minderårig kan inte förbjuda kontakt med vårdnadshavaren eller de sociala myndigheterna i en allvarlig situation, till exempel om man inom hälso- och sjukvården känner oro för barnets egen eller andras säkerhet. Den minderåriga patienten informeras alltid om kontakten och orsaken till den. Yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården är också skyldiga att vid behov göra en barnskyddsanmälan för att utreda behovet av tjänster inom socialvård.
Som minderårig kan du själv göra följande genom att använda stark autentisering i Suomi.fi-tjänsten eller genom att fylla i en pappersblankett:
- Begäran om logguppgifter från Egentliga Finlands välfärdsområdes patientregister
- begäran om utredning av behandlingen av patientuppgifter
- begäran om journalhandlingar
- begäran om rättelse av fel
- begäran om utlämnande av uppgifter om en avliden person
- anmärkning
- skadeståndsansökan.
Suomi.fi-meddelanden (Länken för bort från sidan och öppnas i ett nytt fönster)
En officiell vårdnadshavare kan sköta en minderårig patients ärenden via Suomi.fi-tjänsten. Det rekommenderas att man med beaktande av barnets ålder och utvecklingsnivå diskuterar ärendet med den minderåriga själv och om möjligt beskriver patientens egen uppfattning om begäran. I samband med uppdrag kan patientuppgifter lämnas ut till vårdnadshavaren med vissa begränsningar.
Observera att logguppgifter endast kan lämnas ut om alla servicehändelser i sin helhet har markerats för att lämnas ut till vårdnadshavaren för den aktuella perioden.
Vid behov kan vi kräva bevis på vårdnad innan vi lämnar ut uppgifter. Till begäran kan bifogas till exempel ett domstolsbeslut om vårdnad av barnet eller ett beslut om brådskande placering som utfärdats av socialmyndigheten i välfärdsområdet.
Observera att vi skickar svaret antingen till beställaren via Suomi.fi-tjänsten eller till en minderårig patient själv till dennes stadigvarande adress, om hen på basis av uppgifter om ålder, utvecklingsnivå och beslutsförmåga åtminstone delvis bedöms kunna utöva sin självbestämmanderätt.
Uträttande av administrativa patientärenden för en minderårig
Elektroniskt med stark autentisering (Suomi.fi) med nätbankskoder eller mobilcertifikat. Barnets officiella vårdnadshavare får utföra uppdraget utan fullmakt. En annan laglig företrädare ska foga en fullmakt som gäller ärendet till blanketten.
Svaret levereras i regel på samma sätt som begäran har kommit till Egentliga Finlands välfärdsområde, såvida du inte uttrycker önskemål om ett annat leveranssätt eller om svaret levereras till patienten själv i stället för till beställaren.
Observera:
- Fyll i blanketten noggrant, eftersom behandlingen av ärendet inte kan påbörjas med bristfälliga uppgifter och handläggningen fördröjs.
- Uppdraget och tillhörande uppgifter lagras i vårt register för förvaltningsärenden.
- Om uppdraget gäller uppgifter som syns i MittKanta eller utlämnande av patientuppgifter kan du till uppdraget bifoga bilder eller skärmdumpar av de punkter i MittKanta som du begär ska åtgärdas. MittKanta är patientens personliga vy som vår personal inte har tillgång till.
Suomi.fi-meddelanden (Länken för bort från sidan och öppnas i ett nytt fönster)
MittKanta-tjänsten (Länken för bort från sidan och öppnas i ett nytt fönster)
Uträttande av ärenden för en annan myndig person
En myndig patient kan ge en annan person fullmakt att sköta sina ärenden. Man kan aldrig göra ett donationskort eller ett livstestamente för en annan person.
Fullmakt att uträtta ärenden för en annan person
- Med en fullmakt att uträtta ärenden kan du befullmäktiga en annan myndig person att uträtta ärenden på dina vägnar i alla ärenden som involverar oss, dvs. göra tidsbokningar, ta emot resultat, begära förnyelse av recept och utföra patientadministrativa uppdrag eller uträtta ärenden som rör vår fakturering.
- Du kan ange att fullmakten att uträtta ärenden för en annan person antingen gäller tills vidare eller för en viss tid. Du kan när som helst säga upp fullmaktens giltighet. Återkallande av fullmakt att uträtta ärenden för en annan person
Uppgifterna i fullmakten att uträtta ärenden för en annan person sparas i Varhas patientregister.
En fullmakt att uträtta ärenden för en annan person kan göras på följande sätt:
- Elektroniskt med stark autentisering (Suomi.fi) med nätbankskoder eller mobilcertifikat. I detta fall måste fullmaktsgivaren, det vill säga du, använda stark autentisering.
- Med en pappersblankett som du skriver ut, undertecknar och postar till adressen som anges på blanketten.
- Genom att ta upp frågan med personalen under ditt besök.
Suomi.fi-meddelanden (Länken för bort från sidan och öppnas i ett nytt fönster)
Elektroniskt uträttande av ärenden och blanketter
Observera:
- I uppdrag som görs via Suomi.fi-tjänsten använder den person som uträttar ärenden för en annan person stark autentisering i tjänsten och fogar fullmakten för att uträtta ärenden till det administrativa uppdraget, om inte fullmakten att uträtta ärenden för en annan person redan tidigare har tillställts oss.
- Uppgifterna i fullmakten att uträtta ärenden för en annan person sparas i Varhas patientregister.
Om hälsotillståndet för din anhöriga eller för en annan närstående person har försämrats så mycket att hen inte längre kan upprätta en fullmakt, kan frågan tas upp vid besöket tillsammans med en yrkesutbildad person som ansvarar för vården. Då kan den yrkesutbildade personen, Varhas kund och kundens företrädare i samråd komma överens om att upprätta en fullmakt för uträttande av ärenden för en annan person.
Behovet att uträtta ärenden för en annan person bör beaktas till exempel vid progredierande sjukdomar eller vid sjukdomar och skador av kronisk natur. Det är bra att upprätta en fullmakt för att uträtta ärenden för en annan person eller en fullmakt för intressebevakning när personen i fråga ännu har tillräcklig funktionsförmåga för att ge en fullmakt.
Även en intressebevakare som har en officiell intressebevakningsfullmakt kan uträtta ärenden för en annan person. Av intressebevakningsfullmakten ska det framgå vilka intresseområden intressebevakningen gäller (t.ex. ekonomiska ärenden, frågor om hälsa), giltighetstiden samt fullmaktsgivarens och den befullmäktigades uppgifter.
Intressebevakningsfullmakten ska vara undertecknad av fullmaktsgivaren. Vid besök hos oss på plats ska intressebevakaren styrka sin identitet och visa upp fullmakten. Uppgifterna i intressebevakningsfullmakten förs i enlighet med uppdraget antingen in i Varhas patientregister och/eller i registret för förvaltningsärenden.
Behovet av intressebevakning bör beaktas till exempel vid progredierande sjukdomar eller vid sjukdomar och skador av kronisk natur. Det är bra att upprätta en fullmakt för att uträtta ärenden för en annan person eller en intressebevakningsfullmakt medan fullmaktsgivaren ännu har förmåga att ge fullmakt åt en annan person.
Ytterligare information om intressebevakning finns på webbplatsen för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Du har rätt att avsluta giltighetstiden för uträttande av ärenden för dig om du så önskar eller om situationen förändras.
Du kan återkalla en fullmakt för uträttande av ärenden på följande sätt:
- Elektroniskt med stark autentisering (Suomi.fi) med nätbankskoder eller mobilcertifikat.
- Med en pappersblankett som du skriver ut, undertecknar och postar till adressen som anges på blanketten.
- Muntligt i samband med besöket, varvid återkallandet av fullmakten registreras i Varhas patientregister.