Länkstig
- Hem
- Information om oss
- För välfärdsområdets personal
-
Information om servicesedlar, serviceproducenter
Information om servicesedlar, serviceproducenter
På den här sidan hittar serviceproducenter information om servicesedlar.
Tjänster med servicesedel
En serviceproducent som producerar tjänster som tillhandahålls med servicesedel förutsätts läsa den allmänna och den servicespecifika delen i regelboken, samt förbinda sig till villkoren i båda delarna. Serviceproducentens verksamhet ska följa villkoren i regelböckerna.
Servicesedlarnas regelböcker är tjänstespecifika. Det är viktigt att kontrollera villkoren för olika serviceproducenter och vilka bilagor som krävs för ansökan i servicesedelns regelböcker eftersom de varierar beroende på tjänsten som tillhandahålls.
Innan man ansöker om att bli servicesedelproducent ska serviceproducenten säkerställa att tjänsten produceras enligt regelböckerna och att de bilagor som krävs ingår i ansökan, samt att producenten är förberedd på att fungera som servicesedelproducent med hänsyn till av de rapporteringskrav som finns i regelböckerna.
Alla serviceproducenter förutsätts vara med i tjänsten Pålitlig Partner, som tillhandahålls av Vastuu Group. Gå till webbisdan för Vastuugroup för att läsa mer om tjänsten Pålitlig Partner.
Servicesedlar hanteras i PSOP-systemet i webbtjänsten Parasta palvelua. Ansökan om att bli servicesedelproducent görs i webbtjänsten.
Serviceproducenten fakturerar även välfärdsområdet för sina tjänster via PSOP-systemet.
Ansökan om att bli servicesedelproducent handläggs när alla bilagor som krävs enligt regelboken finns i PSOP. När ansökan behandlas kontrolleras innehållet i alla bilagor med beaktande av de relevanta reglerböckerna samt lagstiftningen.
Efter att handlingarna har kontrollerats informeras serviceproducentens kontaktperson om hur ansökan framskrider. Ett besök till företagets lokaler för handledning och rådgivning kan också ingå i behandlingsprocessen. När ansökan kontrolleras kan producenten bli ombedd att komplettera och korrigera eventuella ofullständiga uppgifter.
Ansökningarna behandlas i regel av övervakningskoordinatorerna vid övervakningscentralen i Egentliga Finlands välfärdsområde. Beslutet fattas av en tjänsteinnehavare senast tre månader efter att ansökan skickats in, och en promemoria om behandlingen upprättas.
- Regelbok för arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte (pdf 1,39 Mb)
- Regelbok för fotvårdservice (pdf 1,41 Mb)
- Regelbok för gemenskapsboende (pdf 703,68 Kb)
- Regelbok för hemservice för barnfamiljer (pdf 610,24 Kb)
- Regelbok för hemvård (pdf 1,45 Mb)
- Regelbok för maskinell dosdispensering av läkemedel (pdf 636,51 Kb)
- Regelbok för mottagningsservice av allmänläkare (pdf 584,25 Kb)
- Regelbok för munhälsovård (pdf 677,84 Kb)
- Regelbok för närståendevård (pdf 613,99 Kb)
- Regelbok för personlig assistans (pdf 687,25 Kb)
- Regelbok för serviceboende med heldygnsomsorg (pdf 1,17 Mb)
- Regelbok för städtjänster (pdf 572,19 Kb)
Tjänster inom ramen för auktorisationssystemet
Auktorisationssystemet gör det möjligt att tillhandahålla tjänster där minimikravet är att serviceproducenten uppfyller sina skyldigheter enligt lag samt har tillräcklig yrkeskompetens. Därutöver kan ett begränsat antal andra krav och villkor ställas (t.ex. service på svenska och finska).
Tjänster som tillhandahålls enligt auktorisationssystemet regleras inte med regelböcker såsom vid servicesedeltjänster, utan för varje tjänst fastställs skriftligen de krav och skyldigheter som serviceproducenten måste uppfylla för att godkännas.
Auktorisationssystemet hanteras i PSOP-systemet i webbtjänsten Parasta palvelua. Du ansöker om att bli servicesedelproducent via webbtjänsten.
För vissa tjänster fakturerar serviceproducenten välfärdsområdet via PSOP-systemet och för vissa med nätfaktura.
Kunden kan själv välja mellan välfärdsområdets godkända serviceproducenter, precis som med servicesedlar.
Användningen av tjänster via auktorisationssystem utvidgas i Egentliga Finlands välfärdsområde under 2024.
Villkor för att bli serviceproducent enligt auktorisationssystemet:
- Verksamheten är medicinskt ändamålsenlig och beaktar patientsäkerheten.
- Serviceproducenten ska vara en fotvårdare som är registrerad hos Valvira, har avlagt yrkesexamen i fotvård eller en närvårdare som har avlagt kompetensområdet fotvård.
- Serviceproducenten ska ha en giltig patientförsäkring.
- Serviceproducenten ska ha en giltig och tillräcklig ansvarsförsäkring.
- Serviceproducenten ska vara inskriven i PSOP-systemet, där producenten registrerar de tjänster som tillhandahålls samt prislista. Uppföljning och utbetalning för fotvårdstjänster (betalningsvillkor 30 dagar netto) görs i systemet. Faktureringen ska grunda sig på riktiga och genomförda besök.
- Tjänsten tillhandahålls antingen via hembesök eller i serviceproducentens lokaler.
- Tillgång till en tjänst baserar sig alltid på ett servicebeslut.
- Tjänsten ska erbjudas på antingen svenska eller finska.
Serviceproducenten ansvarar för att
- säkerställa att kraven på personalens yrkeskompetens uppfylls under hela avtalsperioden
- personalens utbildning och kompetens motsvarar bestämmelserna i lagen om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården
- personalens anställningsförhållanden följer åtminstone de anställningsvillkor som bör följas enligt finsk lag samt kollektivavtalsbestämmelser för arbete av samma slag.
Villkor för att bli serviceproducent enligt auktorisationssystemet:
- Serviceproducenten måste vara registrerad i PSOP-systemet, och ladda upp sin prislista i systemet. Uppföljningen av tvättservicen och utbetalningen, som ska grunda sig på riktiga och genomföra tjänster (betalningsvillkor 30 dagar netto) görs i systemet.
- Serviceproducenten ska ha en giltig och tillräcklig ansvarsförsäkring.
- Personalens anställningsförhållanden följer åtminstone de anställningsvillkor som bör följas enligt finsk lag samt kollektivavtalsbestämmelser.
- Serviceproducenten ska ta hänsyn till målgruppens ålder och funktionsförmåga.
Villkor för att bli serviceproducent enligt auktorisationssystemet:
- Serviceproducenten ska ha det tillstånd som behövs för att tillhandahålla tjänsten under auktorisationssystemets giltighetstid.
- Serviceproducenten ska ha en optiker som ansvarar för synvårdstjänsterna i optikerbutiken.
- En legitimerad optiker som har begränsad förskrivningsrätt gör synundersökningen och skriver ut glasögonrecept.
- Serviceproducenten ansvarar för att säkerställa att kraven på personalens yrkeskompetens uppfylls under hela avtalsperioden.
- Serviceproducenten ansvarar för att personalens anställningsförhållanden följer åtminstone de anställningsvillkor som bör följas enligt finsk lag samt kollektivavtalbestämmelser.
- För att få tillgång till tjänsten krävs en remiss från skolhälsovårdaren (THL/SHM Näönseulonta kouluterveydenhuollossa Tiedä ja toimi -ohje [Synundersökning inom skolhälsovården, anvisningar] 05/2019). Undersökningens resultat skickas till skolhälsovården som skickat remissen ber brev eller som bilaga i ett krypterat e-postmeddelande.
- Synundersökning och glasögonrecept kostar ingenting för skolelever och anställda inom Varha. Eleven får undersökningens resultat oavsett i vilken optikerbutik glasögonen skaffas. Glasögonen bekostas av familjen.
- Vid behov skickas eleven till undersökning hos en ögonläkare som antingen arbetar i Varha eller har ett avtal med Varha. Undersökningen är avgiftsfri genom en betalningsförbindelse till skolhälsovården.
- Serviceproducenten ska erbjuda tjänsten på finska och svenska. Om en person med ett annat språk behöver tolk står beställaren för kostnaderna. Personen som är ansvarig för beställarens tolktjänst och serviceproducenten fattar beslutet om behov av tolktjänst tillsammans.
- Serviceproducenten ska vara registrerad i PSOP-systemet.
- Serviceproducenten ska ha en tillräcklig ansvarsförsäkring.
- Enligt grunderna för utlämnande av hjälpmedel för medicinsk rehabilitering kan en peruk utlämnas som ett hjälpmedel för medicinsk rehabilitering till en hud- och/eller cancersjuk patient som har omfattande håravfall på grund av sjukdom eller behandling.
- Det utlämnas vanligen en peruk per år.
- Erhållandet av servicen grundar sig alltid på ett servicebeslut.
- Perukerna ska vara lämpliga som medicinska hjälpmedel och materialen ska vara giftfria.
- Perukerna ska vara CE-märkta och de ska uppfylla EU:s direkt förpliktande rättsakter, Finlands lagar och förordningar och myndigheternas bestämmelser.
- Lämplighetsgarantin är minst tre månader och garantiperioden börjar när peruken överlämnas till patienten.
- Det ska finnas peruker i olika modeller, storlekar, färger, längder och en del av perukerna ska ha en monofilamentdel i hjässområdet.
- Perukservicen innehåller bedömning, mätning, provning, behövliga ändringar, klippning/formning av peruken samt handledning i användning och underhåll av peruken. Peruken ska alltid provas. Kunden får både muntliga och skriftliga anvisningar för användning och underhåll.
- Den person som tar hand om kundservicen i anknytning till bedömningen och provningen av peruker ska ha en grundexamen inom hårbranschen och/eller en yrkesexamen som frisör och utbildning med introduktion i perukbranschen samt minst ett (1) års arbetserfarenhet av perukservice, med vilken man avser bedömning, mätning, provning, ändringar, klippning/formning av en peruk och handledning av kunden i användning av en peruk. Serviceproducenten ansvarar för att den yrkeskompetens som krävs av personalen uppfylls.
- I personalens arbetsförhållanden följer man minst de villkor för arbetsförhållanden som Finlands lag och bestämmelserna i kollektivavtalen förutsätter.
- Det rekommenderas att serviceproducenten tar en adekvat ansvarsförsäkring.
- Serviceproducenten ska logga in i PSOP-systemet, där serviceproducenten skriver in sin prislista och de tjänster hen erbjuder.
- I den här servicen fungerar systemet enligt modellen för leverantörskontroll.
- Faktureringen ska grunda sig på faktiska och genomförda tjänster.
- Serviceproducenten är skyldig att meddela huruvida företaget erbjuder service på finska, svenska eller på båda språken.
- Enligt grunderna för utlämnande av hjälpmedel för medicinsk rehabilitering kan en bröstprotes utlämnas som ett hjälpmedel för medicinsk rehabilitering till en patient som har genomgått antingen en partiell mastektomi eller en mastektomi.
- Protesen förnyas med 1,5–3 års mellanrum enligt behov.
- Erhållandet av servicen grundar sig alltid på ett servicebeslut.
- Bröstproteserna ska uppfylla EU:s direkt förpliktande rättsakter, Finlands lagar och förordningar och myndigheternas bestämmelser om medicintekniska produkter.
- Servicen innefattar en vanlig bröstprotes som placeras i protes-bh:ns ficka (hel- eller delprotes/skalprotes), individuell provning av protesen och handledning i hur produkten används.
- Serviceproducenten ska ha ett flertal olika protesmodeller, -storlekar och -färger i sitt sortiment.
- Minimikrav som ställs för bröstproteser:
- ersätter det borttagna bröstets form och vikt
- känns naturlig, mjuk och hudvänlig
- formen anpassar sig till användarens kroppsrörelser
- är i sin helhet tvättsäker med tvättmedel (handtvål och vatten)
- Produktgarantin ska vara minst ett (1) år och lämplighetsgarantin tre (3) månader.
- Garantiperioden börjar när produkten överlämnas till kunden. Serviceproducenten ansvarar inte för skador som beror på felaktig användning av produkten.
- Kunden ska få komma till hjälpmedelsprovning hos serviceproducenten inom tio (10) arbetsdagar efter att kunden har tagit kontakt.
- Serviceproducenten överlämnar bröstprotesen till kunden. Kunden får både skriftliga och muntliga anvisningar för användning och underhåll.
- De personer som ger bröstprotesservice ska vara utbildade yrkespersoner inom hälso- och sjukvården (Lag om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården 559/1994) och de ska uppvisa ett intyg över avlagd bröstprotesutbildning. Personerna i fråga ska ha minst ett (1) års arbetserfarenhet av provning av bröstprotesprodukter. Också andra än en serviceproducent inom hälso- och sjukvården kan godkännas som serviceproducent, förutsatt att personalen har den bröstprotesutbildning som krävs och ett (1) års arbetserfarenhet. Serviceproducenten ansvarar för att kraven på personalens yrkeskompetens uppfylls.
- I personalens arbetsförhållanden följs minst de villkor för arbetsförhållanden som ska följas enligt Finlands lag och bestämmelserna i kollektivavtalet.
- Det rekommenderas att serviceproducenten tar en adekvat ansvarsförsäkring.
- Serviceproducenten ska logga in i PSOP-systemet, där serviceproducenten skriver in sin prislista och de tjänster hen erbjuder. I den här servicen fungerar systemet enligt modellen för leverantörskontroll.
- Faktureringen ska grunda sig på faktiska och genomförda tjänster.
- Serviceproducenten är skyldig att meddela huruvida företaget erbjuder service på finska, svenska eller på båda språken.
Kontaktuppgifter
Om du har tekniska problem, eller problem som gäller ansökan till serviceproducent kan du kontakta psop@varha.fi
Frågor gällande bilagorna till ansökan besvaras av Övervakningscentralen: valvontakeskus@varha.fi
Kunder som har frågor som gäller servicesedeln ska alltid kontakta den som beviljat servicesedeln.
Registret över tjänsteproducenter Soteri
Det nya registret över tjänsteproducenter Soteri infördes den 1 januari 2024. Valveri-registret upphörde i december 2023. Registreringarna i Valveri-registret har överförts oförändrade till det nya registret. Serviceproducenter kan fortsätta sin verksamhet som vanligt.
Nya privata tjänsteproducenter inom social- och hälsovården registreras i Soteri. Egenföretagare inom hälso- och sjukvården som arbetar under ett företagsnamn blir privata tjänsteproducenter enligt den nya lagen.
I Soteri kan du göra registreringsansökningar, -anmälningar och -ändringar inom socialvården, hälso- och sjukvården eller småbarnspedagogiken. Soteri är Valviras och regionförvaltningsverkens gemensamma register. Läs mer om Soteri.