Hoppa till huvudinnehåll

Bedömning av behovet av och hur brådskande vården är

Nyckelord:

Vad innebär bedömning av vårdbehov och brådska?

Din vårdstig börjar när du kontaktar hälsovården. En vårdpersonal kommer att bedöma din behov av behandling och hur brådskande din behandling är. Bedömningen kan göras per telefon, i ett social- och hälsocentral, på en social- och hälsostation eller via e-tjänster. Bedömningen som görs av en professionell baseras på din hälsostatus, symtom, deras varaktighet och din allmänna situation. Utifrån bedömningen får du vägledning och råd som lämpar sig för din situation eller hänvisas till rätt yrkesperson. Behandlingen kan ske på mottagningen, per telefon eller på distans.

Du kommer att få en bedömning av dina vårdbehov samma dag som du har kontaktat sjukvården. Brådskande ärenden hanteras inom 1-3 dagar. Icke-brådskande vård ges i enlighet med vårdgarantilagen:

  • För personer i åldern 0–22 år ordnas behandling inom 14 dagar
  • För personer som är 23 år och äldre kommer behandling att ordnas inom 3 månader

Undantag är hälsoproblem som inte omfattas av vårdgarantin, till exempel

  • behandlings- eller rehabiliteringshändelser i enlighet med din behandlings- eller rehabiliteringsplan
  • utlåtanden eller intyg
  • konsultationer med specialister inom primärvården
  • hälsorådgivning
  • hälsokontroller eller andra förebyggande tjänster

Gör så här

Du kan få hjälp med både akuta och icke-akuta hälsoproblem från din egen hälsocentral. Vid plötslig allvarlig sjukdom eller skada kommer du vid behov att hänvisas till akutmottagningen. I en livshotande situation bör du alltid ringa nödnumret 112.

Servicekanaler

Bjärnå hälsostation, Salo

Halikko hälsostation, Salo

Houtskär hälsostation, Pargas

Hälsocentral, Alastaro

Hälsocentral, Koski Tl

Hälsocentral, Letala

Hälsocentral, Marttila

Hälsocentral, Masko

Hälsocentral, Tarvasjoki

Hälsocentral, Virmo