Tjänster för äldre
Målet med tjänster för äldre är att varje ålderstigen person i Egentliga Finland kan bo kvar i det egna hemmet möjligast länge med stöd av hemvården och stödtjänsterna.
Du som är äldre, behöver du hjälp?
Om du inte redan får tjänster för äldre kan du kontakta den centraliserade kundhandledningen för äldre i Egentliga Finland. De äldres kundhandledning erbjuder äldre och deras anhöriga rådgivning om olika servicealternativ som stöder boendet i det egna hemmet.
Vid kundhandledningen kan man också boka en tid för en bedömning av servicebehovet. Bedömningen av servicebehovet görs som ett hembesök.
Kundhandledningstelefonen betjänar vardagar
på svenska tfn 02 262 6174 (kl. 9-12)
på finska tfn 02 262 6164 (kl. 9-15)
Väntetiderna till tjänster för äldre
Välfärdsområdet ska minst en gång i halvåret offentliggöra uppgifter om den tid inom vilken en äldre person kan få den socialservice som hen ansökt om. Väntetiderna presenteras som ett medeltal, där väntetiden beräknas från den dag som ärendet kommer till handläggning. I beräkningen presenteras den genomsnittliga helhetsväntetiden.
Nyheter som gäller tjänster för äldre
I Kimitoön övergår man till att använda det nya patientdatasystemet
Egentliga Finlands välfärdsområde har börjat ta i bruk ett gemensamt patientdatasystem för hela området på Kimitoön. För personal som använder…
Varhas äldreråd besöker Lundo den 21 augusti
Välkommen och träffa äldrerådets medlemmar och anställda på välfärdsområdet vid Lundo stadshus!
Problemen på grund av Loimaa-områdets störningar i elförsörjningen huvudsakligen lösta för Varhas del
I Loimaa-området förekom tidigare idag störningar i elförsörjningen. Alla telefonoperatörer upplever störningar i telekommunikationen och eventuella…
Varha inför klientråd vid enheterna för serviceboende för äldre
Egentliga Finlands välfärdsområdes värden och delaktighetsplan betonar att invånarna ska kunna delta och påverka. Det är viktigt att klienternas röst blir…