Kundavgifter 2024
Kundavgifter i Egentliga Finlands välfärdsområde år 2024. Kundavgifterna för 2025 kommer att uppdateras på webbplatsen så snart som möjligt i början av januari.
Varha uppskattar att lagförslaget om en reform av sjukhusnätet ökar finansieringsunderskottet med mer än en miljon euro istället för att inbringa besparingar
Enligt Varhas bedömning skulle ändringarna i verksamheten vid ÅUCS Salo sjukhus med anledning av lagförslaget om en reform av sjukhusnätet istället för att inbringa besparingar orsaka ett behov av ytterligare besparingar på cirka 1,4 miljoner euro.
Sex alternativa modeller för ÅUCS Salo sjukhus
Vid sitt möte den 7 februari 2024 diskuterade sektionen för organisering i välfärdsområdesstyrelsen fem alternativa modeller för verksamheten på Salo sjukhus. Sektionen beslutade att tillägga en sjätte modell på listan och att anteckna för kännedom att en mer detaljerad utredning kommer…
Ett forum för effektivitet har inletts i samarbete mellan Varha och Åbo universitetet
Målet är att effektivitet ska vara en röd tråd i allt som görs i Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha). Välfärdsområdet och universitetets medicinska fakultet har startat ett gemensamt forum för att förverkliga detta mål.
Verksamhet vid Kundhandledningen Fackla utvidgades till nya områden i början av juni
Det inrättades en ny multiprofessionell enhet inom social- och hälsovården Kundhandledningen Fackla, i vilken man ger kundhandledning. Enheten har som uppgift att hitta lösningar till kundens situation tillsammans med kunden och vid behov handleda kunden till den rätta tjänsten…
Nya sjukhuset i Salo börjar byggas på hösten
Jordbyggnaden för den nya sjukhusbyggnaden inleds vid Sairaalantie i Salo under sommaren. Det förestår fem byggnadsår och som resultat av det utformas det första sjukhuset i välfärdsområdet, vilket är planerat så att det är gemensamt för primärsjukvården och den specialiserade sjukvården.
Karriärberättelse för Kirsi Koponen, ansvarig handledare
Nu ska vi få höra Kirsi Koponens karriärberättelse. Kirsi är ansvarig handledare på Tähtelä-enheten vid Lillheikkilä familjestödcenter. Kirsi fick näst flest röster i tävlingen #ViGörEttGottJobb (#Hyvintekijät) som ordnades i våras.
Principerna för servicenätet
När vi planerar servicenätet beaktar vi följande: befolkningens servicebehov, servicens tillgänglighet, fastigheternas skick, säkerhet och partnerskap när det gäller användningen av lokalerna, ekologisk hållbarhet, tillgång på personal, effektiv användning av personalresurser, minskning av…
Karriärberättelse: Anniina, sjukskötare
Anniina Peltola är utbildad sjukskötare (högre YH) och arbetar som kundansvarig vid socialförvaltningen i Masku, Mynämäki hälsostation.
Karriärberättelse: Sirkku, sjukskötare
Sirkku är fortfarande ganska ny vid enheten för effektiverat serviceboende Campuskoti Merihelmi i Salo – hon har varit sjukskötare vid enheten sedan november ifjol. Det är viktigt för Sirkku att arbeta uttryckligen som sjukskötare.