Hälsostationen Centrum, Åbo
Nyckelord:Öppettider och kontaktuppgifter
Besöksadress
TelefonBedömning av vårdbehovet och rådgivning vid Åbo hälsostationer
Telefon, Telefon<span class="subheading">Bedömning av vårdbehovet och rådgivning vid Åbo hälsostationer</span>: 02 266 1130TelefonSMS-tjänst vid Åbo hälsocentraler för särskilda grupper, till exempel hörsel- och talskadade personer
Telefon, Telefon<span class="subheading">SMS-tjänst vid Åbo hälsocentraler för särskilda grupper, till exempel hörsel- och talskadade personer</span>: 0457 396 5882Öppettider
Avvikande öppettider
Hälsostationen Centrum ligger i Åbo centrum. Till hälsostationen kommer man direkt via byggnadens huvudingång på Hantverkaregatan. Hälsostationens mottagningsutrymmen finns i byggnadens alla tre våningar. I byggnaden finns en hiss. I samma byggnad finns också tandvårdscentral, fysioterapitjänster och näringsterapi för vuxna.
Ta kontakt med hälsostationen om du är orolig över din hälsa eller om du behöver vård eller vårdanvisningar. Skötaren bedömer din situation och ditt behov av vård samt hänvisar dig vid behov till en mottagning eller ett multidisciplinärt team för vård.
Bedömning av vårdbehovet och rådgivning
Telefonnumret till Åbo hälsostationers mottagningstjänster för bedömning av vårdbehov och rådgivning betjänar vardagar. Återuppringningstjänst är i bruk. Lyssna noggrant på inspelningen och lämna begäran om uppringning. Vi ringer tillbaka till dig under samma dag. Du kan också uträtta dina ärenden på hälsostationens rådgivningsställe under hälsostationens öppettider.
Avboka tid
Du kan avboka tider genom att ringa numret för bedömning av vårdbehovet och rådgivning när som helst under dygnet. På inspelningen berättas om hur avbokning av tid görs. Avbokningar ska göras senast klockan 24.00 föregående natt. En avgift tas ut för mottagningstider som inte avbokats eller som avbokas för sent.
Elektronisk ärendehantering
I icke brådskande ärenden (t.ex. laboratorieresultat, blankettärenden osv.) kan du ta kontakt elektroniskt via eHälsoservice. Vi behandlar nödvändigtvis inte kontakter som tas via den här kontaktkanalen under samma dag. Om du behöver bedömning av vårdbehovet under samma dag, ta kontakt via en annan kontaktkanal.
Du har också möjlighet att göra direkt tidsbokning till hälsostationen via eHälsoservice i följande situationer:
• du kan boka tid till skötare, om det är fråga om borttagning av agraffer eller stygn, att få en injektion, vaccinering eller öronspolning.
• du kan boka tid till läkare för att visa en leverfläck, om du är orolig över leverfläcken
Det finns varierande mycket lediga tider i tjänsten. Ta kontakt med numret för bedömning av vårdbehovet och rådgivning om du inte hittar lämplig tid i tjänsten.
Även tjänsten Omaolo (omaolo.fi) betjänar som elektronisk ärendekanal.