Kundhandledningen Fackla hjälper om du behöver krisstöd
Via servicenumren vid Egentliga Finlands välfärdsområde får man samtalshjälp och krisstöd.
Närståendes perspektiv inom tjänster inom mental- och missbrukarvård
Även de närstående behöver stöd och information om hur de kan hjälpa en person som kämpar med psykisk ohälsa och/eller beroendeproblematik. En närstående kan också behöva hjälp för sitt eget välmående, eftersom psykisk ohälsa och beroendeproblematik ofta belastar även familjemedlemmar. Det…
Fler och fler uppdrag för social- och krisjouren varje år, förmedlade av larmcentralen
Antalet uppdrag som räddningstjänsten vidarebefordrar till social- och krisjouren har ökat varje år och under år 2023 ökade antalet till exempel med så mycket som 34 procent jämfört med föregående år – för första gången förekom det fler uppdrag än uppdrag som vidarebefordrades till…
Varha testar artificiell intelligens som stöd för dokumentation inom socialservicen
Varha utvecklar en lösning med artificiell intelligens (AI) som ska underlätta dokumenteringen av klientuppgifter för personalen inom socialservicen. Varha är en av de första i Finland med att testa tjänsten, som utvecklas i samarbete med Gosta Labs Oy. Syftet är att minska den tid som går…