Länkstig
- Hem
- Tjänster
- Funktionshinderservice
-
Ändringar i beställningen av resor för uträttande av ärenden och fritidsresor enligt lagen om funktionshinderservice och socialvårdslagen från och med den 1 september 2024
Ändringar i beställningen av resor för uträttande av ärenden och fritidsresor enligt lagen om funktionshinderservice och socialvårdslagen
Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) har konkurrensutsatt de resor för uträttande av ärenden och fritidsresor enligt lagen om funktionshinderservice och socialvårdslagen som anskaffas som köpta tjänster. Tjänsten anskaffas från Lounais-Suomen Taxidata Oy (Taxidata), som tillhandahåller tjänsterna i sin helhet. Tjänsterna omfattar såväl färdtjänst som beställnings- och förmedlingstjänst för resor.
Inom områdena Lundo, Masku, Mynämäki, Nousis, Sagu, Pargas, Kimitoöns kommun och Somero har man övergått till det nya verksamhetssättet den 1 september 2024.
Åbo har omfattats av det nya avtalet den 1 september 2024, men på grund av utmaningarna med kundöverföringarna förblir beställningspraxisen för färdtjänsten för kunderna som den är nu ända fram till slutet av året tills kundöverföringarna har gjorts. Den enda ändringen för kunderna i Åbo gäller tjänsten Önsketaxi, Toivetaksi som börjar den 1 september 2024 som ny tjänst.
Övriga områden kommer att ansluta sig stegvis före den 1 februari 2025:
- Den 1 december 2024 Salo, Nystad, Letala, Vemo, Pyhäranta, Gustavs och Tövsala
- Den 1 januari 2025 Pöytyä/Pöytis, Aura, Koskis, S:t Mårtens, Oripää, S:t Karins, Pemar, Nådendal, Reso och Rusko, Åbo
- Den 1 februari 2025 Loimaa
Ändringen gäller i första hand att beställa resor via beställningstjänsten, som i fortsättningen förmedlar resetransporterna till bilförarna. Antalet resor, deras periodiseringar, ett reseområde, självriskandelar och kundfakturering som baserar sig på det för kunderna fattade beslutet om färdtjänst förblir oförändrade.
Ändringen gäller i första hand att beställa resor via beställningstjänsten, som i fortsättningen förmedlar resetransporterna till bilförarna.
Självriskandelen och dess fakturering ändras inte. Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) fakturerar dig fortfarande direkt för självriskandelen, det vill säga att självriskandelen inte betalas i samband med transporten. Antalet resor, deras periodiseringar och ett reseområde som baserar sig på beslutet om färdtjänst förblir oförändrade.
Övergången till den nya verksamhetsmodellen sker stegvis enligt följande:
- Den 1 september 2024 Lundo, Masku, Mynämäki, Nousis, Sagu, Pargas, Kimitoöns kommun och Somero
- Den 1 december 2024 Salo, Nystad, Letala, Vemo, Pyhäranta, Gustavs och Tövsala
- Den 1 januari 2025 Pöytyä/Pöytis, Aura, Koskis, S:t Mårtens, Oripää, S:t Karins, Pemar, Nådendal, Reso och Rusko, Åbo
- Den 1 februari 2025 Loimaa
Du får eller har fått ett kundmeddelande hem per brev innan ändringen äger rum.
Beställ transporten via centralen för transportförmedling. Det blir möjligt att senare beställa även via appen.
- På finska: tfn 02 260 2610
- På svenska: tfn 02 260 2625
- Via textmeddelande (sms): tfn 040 533 6483
- Per e-post: [email protected]
Vänligen beställ alltid transporten i förväg, när det är möjligt för dig, minst 12 timmar före tidpunkten för transporten.
Vänligen observera att övergången till den nya verksamhetsmodellen inom Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) sker stegvis före den 1 februari 2025. Du hittar ditt eget områdes övergångsperiod ovanför.
Vänligen beställ transporten via centralen för transportförmedling.
Vänligen beställ alltid transporten i förväg, när det är möjligt för dig, minst 12 timmar före tidpunkten för transporten. Det blir möjligt att senare beställa även via appen.
- På finska: tfn 02 260 2610
- På svenska: tfn 02 260 2625
- Via textmeddelande (sms): tfn 040 533 6483
- Per e-post: [email protected]
Vänligen berätta följande uppgifter till centralen, när du beställer resan:
- Namn
- Födelsedatum (identifiering)
- Telefonnummer
- Önskad avgångstid eller ankomsttid till destinationsadressen
- Avreseadress och destination
- Färdstopp och reseavvikelser
- Medföljande personliga hjälpmedel (till exempel en rollator, en rullstol)
- Andra särskilda behov (att avhämta från inomhusutrymmen, att följa i destinationsadressen)
- Antal personer, ledsagare
Förhandsbeställning
Det lönar sig alltid att beställa transporten i förväg, om det är möjligt. En förhandsbeställning ska göras minst 12 timmar före tidpunkten för transporten. Du kan beställa en hemtransport från samma bilförare, om tur- och returresan äger rum under samma dygn. Bilföraren anmäler hemtransporten till centralen för transportförmedling för dig.
När det gäller annat än att beställa i förväg, ska beställningen inom stadsområdet göras minst 30 minuter, inom glesbygdsområdet minst 1 timme och bakom färjförbindelserna minst 2 timmar före den transport du behöver.
Dessa svarstider gäller inte förhandsbeställningar, bekant taxi eller verksamhetsmodellen enligt beteckningen önsketaxi (toivetaksi). Om Serviceproducenten inte kan ordna resan enligt kundens beställning, ska Serviceproducenten betala kunden för de kostnader som kunden ådragit sig gällande den resa som hen själv ordnat och beställt någon annanstans.
När man stiger om på taxi, sker identifieringen med ett identitetsbevis (bland annat ett FPA-kort, ett FPA-kort med foto, ett identitetskort).
I en exceptionell situation förbättrar önsketaxi (toivetaksi) tillgången på taxi. Önsketaxi innebär att du kan komma överens direkt med en lokal bilförare som tillhandahåller färdtjänst om tidtabellen för skjutsen och använda den ifrågavarande bilföraren för att genomföra tjänsten.
Att använda önsketaxi är begränsat till vissa användningsfall och den kan endast användas per en resa och en beställning åt gången.
Att använda önsketaxi är möjligt under följande tidsperioder:
- På natten på vardagar klockan 21–06
- Under veckosluten (lördag–söndag)
- Under söckenhelger
Du kan använda önsketaxi även under andra tider än de som nämnts ovan, om:
- Du måste vara på en järnvägsstation, en flygplats, i en hamn eller på en busstation vid en viss tidpunkt.
- Du har redan köpt en biljett till ett evenemang.
Till den sedvanliga taxitjänsten hör bland annat att
- hämta kunden vid behov från inomhusutrymmen
- assistera kunden med att ta sig till fordonet, under resan och vid behov att ta sig från fordonet in i inomhusutrymmen efter resan
- transportera kundens bagage, hjälpmedel samt inköp.
Bilföraren får ta ut ett assistanstillägg från Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) endast om kunden har rätt till en rullstolstaxi. Bilföraren ska i dessa situationer försäkra sig om att du har rätt till en rullstolstaxi. Om du inte har rätt till en rullstolstaxi och du vill själv beställa en större taxi, betalar du själv skillnaden mellan priset på en basutrustad och tillgänglig taxi.
Självriskandelen och faktureringen ändras inte. Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) fakturerar dig fortfarande direkt för självriskandelen, det vill säga att självriskandelen inte betalas i samband med transporten.
Beslutet om din färdtjänst förblir detsamma, det vill säga att antalet resor, deras periodiseringar och ett reseområde som baserar sig på beslutet förblir oförändrade.
Du får ett meddelande om saken hem per brev innan ändringen äger rum. Om du fortfarande har frågor efter att ha läst meddelandet, ta vänligen kontakt med din egen kontaktperson inom ditt område.