Varha-applikationen
Nyckelord:Varha-applikationen är Egentliga Finlands välfärdsområdes digitala tjänst, där du hittar Varhas digitala tjänster på ett och samma ställe.
Applikationen tas i bruk hösten 2024 och varje månad öppnar vi nya digitala tjänster i den. Varha-applikationen kommer att införas gradvis i Varhas tjänster under 2024–2026.
Med hjälp av Varha-applikationen kan du:
- kontakta vårdpersonalen för att uträtta ärenden via chatten,
- ansluta dig till en distansmottagning som har bokats för dig,
- skicka icke-brådskande meddelanden eller ta emot meddelanden och frågeformulär från vårdpersonalen.
Applikationen fungerar både på telefonen och datorn. Den är gratis och enkel att använda. Det tar cirka 2 minuter att ladda ner appen.
De chattar som för närvarande är aktiverade i applikationen
- chatten för insjuknande och hälsovård
- chatten för mun- och tandvården
- laboratoriets rådgivningschatt
- chatten för mödra- och barnrådgivning
- chatten med rådgivning för äldre
- chatten för socialservice
- chatten för frågor som gäller mentalvård, missbruk och beroende
Gör så här
Ladda ner applikationen till din smarttelefon eller surfplatta från App Store eller Google Play-butiken. Applikationen kan också användas på datorn.
Inloggning till tjänsten kräver stark autentisering antingen med personliga bankkoder eller mobilcertifikat.
Om du har bokat tid för en distanskonsultation kan du ansluta till distanskonsultationen direkt från Varha-applikationens startsida när du har loggat in med en stark autentisering.