Hoppa till huvudinnehåll

Tekoälyavusteinen sosiaalipalvelujen kirjaaminen

Kokeilemme Varhassa tekoälyn käyttämistä sosiaalipalvelujen kirjaamisen apuna.

Sosiaalipalveluissa kuluu runsaasti työaikaa asiakastapaamisten tietojen kirjaamiseen asiakastietojärjestelmiin. Tekoälyn avulla ammattilaisemme voivat vapauttaa työaikaa mekaanisesta kirjaamisesta ja paperityöstä aiempaa enemmän asiakkaiden kohtaamiseen.

Tältä sivulta löydät lisätietoa tekoälyratkaisun toimintaperiaatteesta ja käytöstä.

Kehittämme Varhassa yhdessä Gosta Labs Oy:n kanssa sosiaalipalveluiden ammattilaisten asiakastietojen kirjaamista helpottavaa tekoälyratkaisua. Tavoitteenamme on ohjata ammattilaisten työaikaa osin mekaanisestakin kirjaamisesta enemmän asiakaskohtaamisiin.

Gosta Labs on kehittänyt tekoälyä hyödyntävän sanelutyökalun, joka käyttää puheen tunnistusta asiakastapaamisten kirjauksissa. Se muuntaa tapaamisessa keskustellut asiat tekstiksi ja tekee sen pohjalta kirjausluonnoksen, jossa huomioidaan jo muun muassa tarvittavat ja yhteisesti sovitut valtakunnalliset rakenteet.

Gosta Aide -niminen tekoälytyökalu tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia vapauttaa työntekijöiden työaikaa tietokoneella vietetystä ajasta asiakastyöhön ja kehittää samalla sote-palveluita vielä enemmän asiakkaita palveleviksi.

Vuoden kestävä pilotti on käynnistynyt Varhassa maaliskuun 2025 lopulla. Pilotissa ovat mukana Varhan sosiaalipalveluista Asiakasohjaus Soihtu, työikäisten palvelut ja lastensuojelun jälkihuolto sekä ikääntyneiden palveluista gerontologinen sosiaalityö.

Tulosten myötä tulemme tekemään suunnitelmat toimintamallin laajentamisesta Varhassa.

Lisätietoja: 

Kalle Hjerppe
Kehittämispäällikkö
kalle.hjerppe@varha.fi 

Usein kysyttyjä kysymyksiä