Länkstig
- Hem
- Information om oss
- Utveckling
-
Tekoälyavusteinen sosiaalipalvelujen kirjaaminen
Tekoälyavusteinen sosiaalipalvelujen kirjaaminen
Kokeilemme Varhassa tekoälyn käyttämistä sosiaalipalvelujen kirjaamisen apuna.
Sosiaalipalveluissa kuluu runsaasti työaikaa asiakastapaamisten tietojen kirjaamiseen asiakastietojärjestelmiin. Tekoälyn avulla ammattilaisemme voivat vapauttaa työaikaa mekaanisesta kirjaamisesta ja paperityöstä aiempaa enemmän asiakkaiden kohtaamiseen.
Tältä sivulta löydät lisätietoa tekoälyratkaisun toimintaperiaatteesta ja käytöstä.
Kehittämme Varhassa yhdessä Gosta Labs Oy:n kanssa sosiaalipalveluiden ammattilaisten asiakastietojen kirjaamista helpottavaa tekoälyratkaisua. Tavoitteenamme on ohjata ammattilaisten työaikaa osin mekaanisestakin kirjaamisesta enemmän asiakaskohtaamisiin.
Gosta Labs on kehittänyt tekoälyä hyödyntävän sanelutyökalun, joka käyttää puheen tunnistusta asiakastapaamisten kirjauksissa. Se muuntaa tapaamisessa keskustellut asiat tekstiksi ja tekee sen pohjalta kirjausluonnoksen, jossa huomioidaan jo muun muassa tarvittavat ja yhteisesti sovitut valtakunnalliset rakenteet.
Gosta Aide -niminen tekoälytyökalu tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia vapauttaa työntekijöiden työaikaa tietokoneella vietetystä ajasta asiakastyöhön ja kehittää samalla sote-palveluita vielä enemmän asiakkaita palveleviksi.
Vuoden kestävä pilotti on käynnistynyt Varhassa maaliskuun 2025 lopulla. Pilotissa ovat mukana Varhan sosiaalipalveluista Asiakasohjaus Soihtu, työikäisten palvelut ja lastensuojelun jälkihuolto sekä ikääntyneiden palveluista gerontologinen sosiaalityö.
Tulosten myötä tulemme tekemään suunnitelmat toimintamallin laajentamisesta Varhassa.
Lisätietoja:
Kalle Hjerppe
Kehittämispäällikkö
kalle.hjerppe@varha.fi
Usein kysyttyjä kysymyksiä
Ammattilainen käynnistää tekoälyassistentin asiakastapaamisen aluksi. Tekoäly kuuntelee keskustelun ja muodostaa sen perusteella rakenteellisen luonnoksen asiakastiedon kirjaustekstistä.
Työkalu luo luonnoksen, mutta ammattilainen päättää kirjauksen lopullisen sisällön ja kirjaa sen asiakastietojärjestelmään. Gosta Aide on apuväline – viimeinen sana on aina ammattilaisella.
Sosiaalipalveluissa kuluu paljon aikaa tietojen kirjaamisessa asiakastietojärjestelmään. Vapautamme aikaa enemmän asiakkaiden kohtaamiseen.
Tekoälyn kehitys on viime vuosina ollut nopeaa ja on tärkeää, että Varhassa pysymme kehityksessä mukana ja tunnistamme vaikuttavimmat sovellutuskohteet.
Tekoäly kuuntelee tapaamista, muuttaa puheen tekstiksi ja tiivistää siitä kirjausluonnoksen. Nauhoitetta ei synny ja tekstimuotoiset tapaamisen tiedot ovat ammattilaisen sovelluksessa vain siihen asti, että ammattilainen merkitsee kirjauksen asiakastietojärjestelmään.
Tieto on sovelluksessa vain luonnostelun ajan, joten mitään myöhemmin saatavaa tallennetta ei synny. Rekisterimerkinnät voit tarkastaa samalla tavalla, kuten muutkin oikeutesi.
Luonnoksen näkee vain tapaamisen nauhoittanut sote-ammattilainen.
Tiedot eivät mene suoraan tekoälysovelluksesta asiakas- ja potilastietojärjestelmään, vaan ammattilainen vastaa aina tehdyistä kirjauksista. Ammattilainen tarkistaa saamansa kirjausluonnoksen huolellisesti ja tekee siihen tarvittavat korjaukset, ennen kuin tallentaa tiedot järjestelmään.
Tietojasi ei käytetä tekoälyn kouluttamiseen.
Tekoäly käsittelee tapaamisen aikana henkilötietoja, mutta ei tallenna niitä taustajärjestelmään. Asiakastietomerkinnät tehdään asianmukaisesti asiakastietojärjestelmään sote-ammattilaisen toimesta.
Kuvaus henkilötietojen käsittelystä Varhan palveluissa löytyy tietosuojasivultamme.