Hoppa till huvudinnehåll

Funktionshinderservicens rådgivning och handledning

Nyckelord:

Funktionshinderservicens rådgivning och handledning hjälper personer med funktionsnedsättning samt deras närstående med frågor som rör funktionshinderservicen. Du får rådgivning, handledning och information om funktionshinderservicen, samt hjälp med att ansöka om service, till exempel gällande vilka bilagor du ska bifoga till ansökan.

En servicehandledare vid funktionshinderservicen hjälper dig eller dina närstående med att ansöka om service, och ger vid behov råd i frågor som gäller inlämnande av dina uppgifter från hälso- och sjukvården. Börja med att ringa det område som ansvarar för funktionshinderservice i din kommun. Vår uppgift är att hitta sådana tjänster för dig som hjälper dig att leva ett självständigt liv.

Funktionshinderservice tillhandahålls på grundval av en individuell bedömning av dina behov på grund av funktionsnedsättning. Nya kunder hänvisas till handikappservicen via Soihtu kundrådgivning eller kundrådgivningen för äldre personer. Vid bedömningen av servicebehovet bedöms först om tjänsterna enligt socialvårdslagen är lämpliga och tillräckliga, och därefter bedöms behovet av tjänster enligft funktionshinderservice lagen

Vad kostar det?

Särskild service enligt lagen om funktionshinderservice och lagen angående specialomsorger om utvecklingsstörda är kostnadsfri. Vissa kundavgifter enligt klientavgiftslagen som fastställts av välfärdsområdet kan ändå tas ut av dig, såsom måltidsavgift, självriskandel för färdtjänst eller kostnader i anslutning till normalt boende, såsom hyra, el- och vattenavgift samt avgift för livsmedelsråvaror.

För vem?

Funktionshinderservicen är avsedd för personer som har långvarig och bestående sjukdom, funktionsnedsättning eller funktionshinder och som därför behöver stöd och hjälp i vardagen. Funktionshinderservicen kompletterar andra social- och hälsovårdstjänster när de inte räcker till eller lämpar sig för behoven hos en person med funktionsnedsättning.  

Rådgivning och handledning för funktionshinderservice tillhandahålls alla invånare och yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården i välfärdsområdet.

Gör så här

Ring det funktionshinderserviceområde som ansvarar för funktionshinderservice i din kommun.

Om du ansöker om funktionshinderservice för första gången och är under 65 år kan du kontakta Soihtu-teamet i din kommun per telefon, via Varha App eller fylla i blanketten: anmälan/kontakt till socialtjänsten för bedömning av stödbehov.

Om du är över 65 år, kan du kontakta den centraliserade kundhandledningen för äldre i Egentliga Finland. Kundhandledningstelefonen betjänar under vardagar

på svenska tfn 02 262 6174 (kl. 9-12)

på finska tfn 02 262 6164 (kl. 9-15)

Om du redan är klient hos funktionshinderservicen i Varha och vill ansöka om en ny tjänst eller ändring i en redan beviljad tjänst ska du kontakta din egen kontaktperson vid funktionshinderservicen.

Servicekanaler

Salutorgets Monitor, Åbo

Servicebyrå för handikapp, Salo

Servicebyrå för handikapp, Somero