Länkstig
- Hem
- Information om Varha
-
Strategi och värderingar
Strategi och värderingar
Varhas strategi innehåller en övergripande vision för hur vi ska arbeta för att leverera högkvalitativ välfärdsservice till invånarna i området. Vårt mål är att vara det vänligaste och mest imponerande tvåspråkiga, universitetsbaserade välfärdsområde, respekterat av yrkesverksamma. Denna definition styr allt vi gör, och det är viktigt att regelbundet övervaka genomförandet av strategin.
Välfärdsområdesfullmäktige godkände strategin för Egentliga Finlands välfärdsområde 21.9.2022. Välfärdsområdesstrategin är ett viktigt styrmedel för välfärdsområdesfullmäktige i den långsiktiga ledningen och styrningen av välfärdsområdets verksamhet.
Mission
”Vi tryggar, vi botar, vi räddar – välfärd tillsammans, varje dag.”
Värderingar
- Uppskattande och jämlikt
- Vi tar hand om alla. Vi erbjuder högklassiga och jämlika tjänster i enlighet med kundens behov och med vår servicestrategi.
- Ansvarsfullt och effektivt
- Vi kan vår sak. Vi utför resultatrikt arbete och resultatrik forskning. Vi förnyar modigt. Vi verkar ansvarfullt när vi ordnar tjänster och som arbetsgivare. Vi verkar på ett hållbart sätt.
- Vänligt med yrkeskunnighet
- Vi möter människor på ett vänligt och uppskattande sätt. Vi lyssnar och vi tar olika synpunkter i beaktande i vår verksamhet. Vi gör våra invånare och intressentgrupper delaktiga.
Vision
- Vi är det vänligaste och effektivaste akademiska välfärdsområdet, uppskattat av de professionella.
- Vi tryggar tillsammans med våra partners hälsa och välfärd för alla som bor i Egentliga Finland, tvåspråkigt.
Hur ser framgång ut 2026?
Genomförande av strategin
För att uppnå vårt mål genomför vi fem spetsprogram i Varha:
- Vi är kända för vänlighet i alla möten.
- Vi garanterar kvalitet på servicen och säkerhet dygnet runt, alla dagar, jämlikt enligt behov.
- Invånare och våra kunder deltar i utvecklingen av vårdoch servicestigar (kundråd och erfarenhetsexperter).
- Vi gör konstruktivt samarbete med kommuner med alla våra intressentgrupper i en anda av förtroende.
- Vi betjänar tryggt och högklassigt också sådana personer som har något annat modersmål än finska eller svenska.
- Våra partners delar i sin verksamhet de värderingar som är centrala för oss.
- Vi erbjuder service i rätt tid, på rätt plats och genom att göra rätta saker
- Vi säkerställer tjänsterna och ändamålsenlig tillgång till dem genom smidiga processer
- Vi bygger kontinuitet i vården för kundgrupper som behöver det.
- Med inflytelserika tjänster säkerställer vi en hållbar ekonomi
- Kundhandledning fortsätter med början från den första kontakten som en obruten servicestig under hela den tid som kunden behöver service.
- Vi känner till den genomslagskraft som alla tjänster och servicestigar har
- Infrastrukturen för mätande och informationshantering är enhetlig. Vi mäter effekten och vi utvecklar indikatorer för effektivitet ytterligare.
- Effektivitet används som grund för penningutdelning i budgeten.
- Vi säkrar att kostnader och kvalité är genomskinliga och att de kan jämföras.
- Vi tar hållbar utveckling vid planering av verksamheten i beaktande ur ekonomisk och social synvinkel samt med tanke på miljön
- Vi för in alternativ för kunderna och effektivitet i processerna genom teknologi, digitala lösningar och flerkanalstjänster.
- Vi skapar frimodigt nya tillvägagångssätt.
- Vi främjar aktivt och effektivt befolkningens välfärd och hälsa i samarbete med andra aktörer.
- Vi påverkar lagstiftningen om hälsa och välfärd nationellt och deltar i nationella projekt. Det nationella centret för genomslagskraft är en del av vårt välfärdsområde.
- Vi minskar hälso- och välfärdsskillnader i befolkningen genom att förebygga.
- Vår personal rekommenderar Egentliga Finlands välfärdsområde som arbetsplats
- Vi erbjuder de professionella en uppmuntrande arbetsplats, där det är en glädje att arbeta
- Samarbete mellan yrkesgrupper och en anda av förtroende är vår resurs
- Flexibla arbetsarrangemang i enlighet med livssituationer och möjligheter, åldersledarskap
- Vi utvecklar kompetens och yrkeskunskap
- Vi satsar i stor utsträckning på utbildning och kontinuerligt lärande
- Vi möjliggör lockande arbetskarriärer och studiestigar (kliniskt arbete, forskning, ledarskap)
- Ledarskap av hög kvalité är en väsentlig del av framgång
- Ledarskapet är coachande, motiverande och uppskattande
- Makten och ansvaret är nära verksamheten; ledningssystemet möjliggör effektivt beslutsfattande som baserar sig på information
- Personalen deltar i stor utsträckning i planeringen av verksamheten
- Vi satsar på personalens arbetshälsa.
- Vi är en kunnig aktör när det gäller offentliga upphandlingar
- Vi förstår livscykelkostnader och kvalitetsfaktorer i upphandlingsbesluten
- Nätverk och partnerskap (kommuner, tredje sektorn, de frivilliga, företag, avtalsbrandkårer) är en oskiljaktig del av vår verksamhet.
- Forskning och utveckling är en del av vår normala vardag
- Vi utvecklar primärhälsovård och socialvård, forskning och modeller för service enligt god praxis i universitetssocial- och hälsocentralen
- Vi förstärker och utnyttjar effektivitetsforskning
- Vid sidan av statens forskningsfinansiering söker vi aktivt extern finansiering
- Vi förstärker ett systematiskt tillvägagångssätt för utvecklandet av gemensamma innovativa tjänster med högskolorna, företagen och den tredje sektorn.
- Vi är Finlands bästa utbildningsplats för studeranden inom hälsooch socialvården. Vi är en jämlik utbildningsplats.
- Ständig förbättring och ständigt lärande är vårt sätt att verka (planera, agera, kontrollera, korrigera)
- Vi stöder smidig utprövning av nya tillvägagångssätt
- Vi drar nytta av forskningsbaserad kunskap i vårt arbete
- Innovationscentrum verkar som testplattform för nya verksamhetsmodeller
- Vi koordinerar verksamhet för forskning, utveckling, innovation och kompetens (s.k. TKIO på finska) och beredskapsplanering i samarbetsområdet (s.k. YTA på finska).
- Vi erbjuder jämlik service på finska och svenska
- Ledningen kommunicerar med personalen på båda språken
- Vi samarbetar med och lär oss av de ledande nordiska partners
- Vi tar tvåspråkigheten i beaktande i allt beslutsfattande
- Vi koordinerar samarbete mellan tvåspråkiga välfärdsområden.
Varha övervakar hur strategin framskrider och rapporterar regelbundet till regionstyrelsen och -fullmäktige. Framstegen i produktivitets- och ekonomiprogrammet rapporteras också till finansministeriet två gånger om året. Naturligtvis tar vårt arbete också hänsyn till de nationella målen för organisering av social- och hälsovården och räddningstjänsterna för år 2023 - 2026.
14 strategiska projekt
- Tillgång till och kontinuitet i service och vård – öppenvård, munhälsa och aktivitetsstödjande service
- Tillgången till mentalvårds- och missbrukartjänster förbättras och behandlingsnivåerna fungerar
- Strukturförändring i servicen för barn, unga och familjer
- En fungerande servicekedja och effektivisering av service för äldre
- Plan för servicenätverk
- Hyte- dvs. programmet för främjande av välfärd och hälsa.
- Grundläggande service av bäddavdelningar och hemsjukhus
- Utveckling av ett diagnostiskt servicenät
- Minskandet av köerna till kirurgisk vård
- Utveckling av strategisk upphandling
- Utveckling av digital service
- Tryggande av tillräcklig personal inom räddningsverket
- Program för produktivitet och ekonomisk effektivitet
- Mobilservice
Servicestrategin
Varha har en separat servicestrategi där vi definierar våra långsiktiga mål för social- och hälsovården. Den godkändes av regionfullmäktige i november 2023.
Servicestrategin fastställer servicelöften som är avsedda att vägleda arbetet inom Varha.
Varhas servicelöften:
- Din välfärd är viktigt för oss. Vi stöder dig att ta hand om din egen välfärd och hälsa.
- Vi erbjuder högklassig vård, service och trygghet i vardagen.
- Våra kunniga professionella säkerställer god service. Det akademiska och utnyttjandet av forskningsbaserad information samt kundorientering utgör grunden för effektivitet i vår verksamhet.
- Vi bemöter dig vänligt och uppriktigt.Vi erbjuder service på finska och svenska.
- Du får kontakt med oss smidigt, vid behov dygnet runt.
- Vi erbjuder tjänster på olika sätt – även som digitala och mobila.
- Vi säkerställer att man får tjänster och vård i rätt tid samt att det finns kontinuitet i dem. Du kan påverka den kontinuerliga utvecklingen av våra tjänster. Vi bedömer regelbundet hur våra servicelöften förverkligas.
Servicenätet är Varhas plan för hur social- och hälsovårdstjänsterna ska produceras och var serviceställena ska finnas i fortsättningen i Egentliga Finlands välfärdsområde.