Strategi och värderingar
Välfärdsområdesfullmäktige godkände strategin för Egentliga Finlands välfärdsområde 21.9.2022. Välfärdsområdesstrategin är ett viktigt styrmedel för välfärdsområdesfullmäktige i den långsiktiga ledningen och styrningen av välfärdsområdets verksamhet.

Mission
”Vi tryggar, vi botar, vi räddar – välfärd tillsammans, varje dag.”
Värderingar
- Uppskattande och jämlikt
- Vi tar hand om alla. Vi erbjuder högklassiga och jämlika tjänster i enlighet med kundens behov och med vår servicestrategi.
- Ansvarsfullt och effektivt
- Vi kan vår sak. Vi utför resultatrikt arbete och resultatrik forskning. Vi förnyar modigt. Vi verkar ansvarfullt när vi ordnar tjänster och som arbetsgivare. Vi verkar på ett hållbart sätt.
- Vänligt med yrkeskunnighet
- Vi möter människor på ett vänligt och uppskattande sätt. Vi lyssnar och vi tar olika synpunkter i beaktande i vår verksamhet. Vi gör våra invånare och intressentgrupper delaktiga.
Vision
- Vi är det vänligaste och effektivaste akademiska välfärdsområdet, uppskattat av de professionella.
- Vi tryggar tillsammans med våra partners hälsa och välfärd för alla som bor i Egentliga Finland, tvåspråkigt.
Hur ser framgång ut 2026?
- Vi är kända för vänlighet i alla möten.
- Vi garanterar kvalitet på servicen och säkerhet dygnet runt, alla dagar, jämlikt enligt behov.
- Invånare och våra kunder deltar i utvecklingen av vårdoch servicestigar (kundråd och erfarenhetsexperter).
- Vi gör konstruktivt samarbete med kommuner med alla våra intressentgrupper i en anda av förtroende.
- Vi betjänar tryggt och högklassigt också sådana personer som har något annat modersmål än finska eller svenska.
- Våra partners delar i sin verksamhet de värderingar som är centrala för oss.
- Vi erbjuder service i rätt tid, på rätt plats och genom att göra rätta saker
- Vi säkerställer tjänsterna och ändamålsenlig tillgång till dem genom smidiga processer
- Vi bygger kontinuitet i vården för kundgrupper som behöver det.
- Med inflytelserika tjänster säkerställer vi en hållbar ekonomi
- Kundhandledning fortsätter med början från den första kontakten som en obruten servicestig under hela den tid som kunden behöver service.
- Vi känner till den genomslagskraft som alla tjänster och servicestigar har
- Infrastrukturen för mätande och informationshantering är enhetlig. Vi mäter effekten och vi utvecklar indikatorer för effektivitet ytterligare.
- Effektivitet används som grund för penningutdelning i budgeten.
- Vi säkrar att kostnader och kvalité är genomskinliga och att de kan jämföras.
- Vi tar hållbar utveckling vid planering av verksamheten i beaktande ur ekonomisk och social synvinkel samt med tanke på miljön
- Vi för in alternativ för kunderna och effektivitet i processerna genom teknologi, digitala lösningar och flerkanalstjänster.
- Vi skapar frimodigt nya tillvägagångssätt.
- Vi främjar aktivt och effektivt befolkningens välfärd och hälsa i samarbete med andra aktörer.
- Vi påverkar lagstiftningen om hälsa och välfärd nationellt och deltar i nationella projekt. Det nationella centret för genomslagskraft är en del av vårt välfärdsområde.
- Vi minskar hälso- och välfärdsskillnader i befolkningen genom att förebygga.
- Vår personal rekommenderar Egentliga Finlands välfärdsområde som arbetsplats
- Vi erbjuder de professionella en uppmuntrande arbetsplats, där det är en glädje att arbeta
- Samarbete mellan yrkesgrupper och en anda av förtroende är vår resurs
- Flexibla arbetsarrangemang i enlighet med livssituationer och möjligheter, åldersledarskap
- Vi utvecklar kompetens och yrkeskunskap
- Vi satsar i stor utsträckning på utbildning och kontinuerligt lärande
- Vi möjliggör lockande arbetskarriärer och studiestigar (kliniskt arbete, forskning, ledarskap)
- Ledarskap av hög kvalité är en väsentlig del av framgång
- Ledarskapet är coachande, motiverande och uppskattande
- Makten och ansvaret är nära verksamheten; ledningssystemet möjliggör effektivt beslutsfattande som baserar sig på information
- Personalen deltar i stor utsträckning i planeringen av verksamheten
- Vi satsar på personalens arbetshälsa.
- Vi är en kunnig aktör när det gäller offentliga upphandlingar
- Vi förstår livscykelkostnader och kvalitetsfaktorer i upphandlingsbesluten
- Nätverk och partnerskap (kommuner, tredje sektorn, de frivilliga, företag, avtalsbrandkårer) är en oskiljaktig del av vår verksamhet.
- Forskning och utveckling är en del av vår normala vardag
- Vi utvecklar primärhälsovård och socialvård, forskning och modeller för service enligt god praxis i universitetssocial- och hälsocentralen
- Vi förstärker och utnyttjar effektivitetsforskning
- Vid sidan av statens forskningsfinansiering söker vi aktivt extern finansiering
- Vi förstärker ett systematiskt tillvägagångssätt för utvecklandet av gemensamma innovativa tjänster med högskolorna, företagen och den tredje sektorn.
- Vi är Finlands bästa utbildningsplats för studeranden inom hälsooch socialvården. Vi är en jämlik utbildningsplats.
- Ständig förbättring och ständigt lärande är vårt sätt att verka (planera, agera, kontrollera, korrigera)
- Vi stöder smidig utprövning av nya tillvägagångssätt
- Vi drar nytta av forskningsbaserad kunskap i vårt arbete
- Innovationscentrum verkar som testplattform för nya verksamhetsmodeller
- Vi koordinerar verksamhet för forskning, utveckling, innovation och kompetens (s.k. TKIO på finska) och beredskapsplanering i samarbetsområdet (s.k. YTA på finska).
- Vi erbjuder jämlik service på finska och svenska
- Ledningen kommunicerar med personalen på båda språken
- Vi samarbetar med och lär oss av de ledande nordiska partners
- Vi tar tvåspråkigheten i beaktande i allt beslutsfattande
- Vi koordinerar samarbete mellan tvåspråkiga välfärdsområden.
Tyngdpunkterna 2022
- ”Tjänsterna fortsätter, alltsammans fungerar”
- Invånaren märker ingen skillnad jämfört med nuläget: Det lyckas lika bra som nu att ta kontakt och det uppstår inga avbrott i tjänsterna
- I förändringen uppstår det inga avbrott eller störningar
- i löneutbetalningen
- i betalningen av sociala förmåner
- i betalningen av räkningar och inte heller
- i insamlandet av klientavgifter.
- Personalen använder för dem nya IT-system och processer smidigt
- Informationen cirkulerar lika bra som nuförtiden
- + Olika program i välfärdsområdet (ägarstyrning, personal, delaktighet).
- Forskning, utveckling, innovationer, kompetens (s.k. TKIO på finska) ses som framtidens tyngdpunkt.
Tyngdpunkterna 2023
Tjänsterna tar form, uppskattningen för de professionella blir bättre, IT konkretiseras.
- Servicestrategin har skapats och planen för genomförandet av den är gjord. Serviceutbudet har bedömts utgående från genomslagskraft, planen om att göra tjänsterna likvärdiga har gjorts för år 2024 och servicenätet har planerats.
- Projektet Uppskattat av de professionella (gäller vittgående hela social- och hälsovårdsbranschen) har planerats och åtgärder har vidtagits.
- Planen om IT-helheten har gjorts (som innehåller konsolidering av kund- och patientdatasystemen + digitala lösningar) De första nya digitala tjänsterna för medborgare har införts
- Kundhandledning? Distanslösningar för äldre?
- Varje resultatområde har dessutom 3 huvudmålsättningar för år 2023.
Strategi
Välfärdsområdesstrategin (pdf 1.17 MB) (Öppnas i nytt fönster, länkar till en annan webbplats)Strategiskt verksamhetsprogram och verkställandet av vårdarbetet (Öppnas i nytt fönster, länkar till en annan webbplats)
Tyks.fi
Det strategiska verksamhetsprogrammet och verkställandet av vårdarbetet i Egentliga Finlands område anger riktlinjer för utvecklingen, ledningen, undervisningen/utbildningen och forskningen i anslutning till vårdpraxisen i olika verksamhetsmiljöer.
