Länkstig Hem Information om Varha Strategi och värderingar Strategi och värderingar Välfärdsområdesfullmäktige godkände strategin för Egentliga Finlands välfärdsområde 21.9.2022. Välfärdsområdesstrategin är ett viktigt styrmedel för välfärdsområdesfullmäktige i den långsiktiga ledningen och styrningen av välfärdsområdets verksamhet. Mission ”Vi tryggar, vi botar, vi räddar – välfärd tillsammans, varje dag.” Värderingar Uppskattande och jämlikt Vi tar hand om alla. Vi erbjuder högklassiga och jämlika tjänster i enlighet med kundens behov och med vår servicestrategi. Ansvarsfullt och effektivt Vi kan vår sak. Vi utför resultatrikt arbete och resultatrik forskning. Vi förnyar modigt. Vi verkar ansvarfullt när vi ordnar tjänster och som arbetsgivare. Vi verkar på ett hållbart sätt. Vänligt med yrkeskunnighet Vi möter människor på ett vänligt och uppskattande sätt. Vi lyssnar och vi tar olika synpunkter i beaktande i vår verksamhet. Vi gör våra invånare och intressentgrupper delaktiga. Vision Vi är det vänligaste och effektivaste akademiska välfärdsområdet, uppskattat av de professionella. Vi tryggar tillsammans med våra partners hälsa och välfärd för alla som bor i Egentliga Finland, tvåspråkigt. Hur ser framgång ut 2026? Vänligaste Vi är kända för vänlighet i alla möten. Vi garanterar kvalitet på servicen och säkerhet dygnet runt, alla dagar, jämlikt enligt behov. Invånare och våra kunder deltar i utvecklingen av vårdoch servicestigar (kundråd och erfarenhetsexperter). Vi gör konstruktivt samarbete med kommuner med alla våra intressentgrupper i en anda av förtroende. Vi betjänar tryggt och högklassigt också sådana personer som har något annat modersmål än finska eller svenska. Våra partners delar i sin verksamhet de värderingar som är centrala för oss. Effektivaste Vi erbjuder service i rätt tid, på rätt plats och genom att göra rätta saker Vi säkerställer tjänsterna och ändamålsenlig tillgång till dem genom smidiga processer Vi bygger kontinuitet i vården för kundgrupper som behöver det. Med inflytelserika tjänster säkerställer vi en hållbar ekonomi Kundhandledning fortsätter med början från den första kontakten som en obruten servicestig under hela den tid som kunden behöver service. Vi känner till den genomslagskraft som alla tjänster och servicestigar har Infrastrukturen för mätande och informationshantering är enhetlig. Vi mäter effekten och vi utvecklar indikatorer för effektivitet ytterligare. Effektivitet används som grund för penningutdelning i budgeten. Vi säkrar att kostnader och kvalité är genomskinliga och att de kan jämföras. Vi tar hållbar utveckling vid planering av verksamheten i beaktande ur ekonomisk och social synvinkel samt med tanke på miljön Vi för in alternativ för kunderna och effektivitet i processerna genom teknologi, digitala lösningar och flerkanalstjänster. Vi skapar frimodigt nya tillvägagångssätt. Vi främjar aktivt och effektivt befolkningens välfärd och hälsa i samarbete med andra aktörer. Vi påverkar lagstiftningen om hälsa och välfärd nationellt och deltar i nationella projekt. Det nationella centret för genomslagskraft är en del av vårt välfärdsområde. Vi minskar hälso- och välfärdsskillnader i befolkningen genom att förebygga. Uppskattat av de professionella Vår personal rekommenderar Egentliga Finlands välfärdsområde som arbetsplats Vi erbjuder de professionella en uppmuntrande arbetsplats, där det är en glädje att arbeta Samarbete mellan yrkesgrupper och en anda av förtroende är vår resurs Flexibla arbetsarrangemang i enlighet med livssituationer och möjligheter, åldersledarskap Vi utvecklar kompetens och yrkeskunskap Vi satsar i stor utsträckning på utbildning och kontinuerligt lärande Vi möjliggör lockande arbetskarriärer och studiestigar (kliniskt arbete, forskning, ledarskap) Ledarskap av hög kvalité är en väsentlig del av framgång Ledarskapet är coachande, motiverande och uppskattande Makten och ansvaret är nära verksamheten; ledningssystemet möjliggör effektivt beslutsfattande som baserar sig på information Personalen deltar i stor utsträckning i planeringen av verksamheten Vi satsar på personalens arbetshälsa. Vi är en kunnig aktör när det gäller offentliga upphandlingar Vi förstår livscykelkostnader och kvalitetsfaktorer i upphandlingsbesluten Nätverk och partnerskap (kommuner, tredje sektorn, de frivilliga, företag, avtalsbrandkårer) är en oskiljaktig del av vår verksamhet. Akademiskt Forskning och utveckling är en del av vår normala vardag Vi utvecklar primärhälsovård och socialvård, forskning och modeller för service enligt god praxis i universitetssocial- och hälsocentralen Vi förstärker och utnyttjar effektivitetsforskning Vid sidan av statens forskningsfinansiering söker vi aktivt extern finansiering Vi förstärker ett systematiskt tillvägagångssätt för utvecklandet av gemensamma innovativa tjänster med högskolorna, företagen och den tredje sektorn. Vi är Finlands bästa utbildningsplats för studeranden inom hälsooch socialvården. Vi är en jämlik utbildningsplats. Ständig förbättring och ständigt lärande är vårt sätt att verka (planera, agera, kontrollera, korrigera) Vi stöder smidig utprövning av nya tillvägagångssätt Vi drar nytta av forskningsbaserad kunskap i vårt arbete Innovationscentrum verkar som testplattform för nya verksamhetsmodeller Vi koordinerar verksamhet för forskning, utveckling, innovation och kompetens (s.k. TKIO på finska) och beredskapsplanering i samarbetsområdet (s.k. YTA på finska). Tvåspråkigt Vi erbjuder jämlik service på finska och svenska Ledningen kommunicerar med personalen på båda språken Vi samarbetar med och lär oss av de ledande nordiska partners Vi tar tvåspråkigheten i beaktande i allt beslutsfattande Vi koordinerar samarbete mellan tvåspråkiga välfärdsområden. Tyngdpunkterna 2022 ”Tjänsterna fortsätter, alltsammans fungerar” Invånaren märker ingen skillnad jämfört med nuläget: Det lyckas lika bra som nu att ta kontakt och det uppstår inga avbrott i tjänsterna I förändringen uppstår det inga avbrott eller störningar i löneutbetalningen i betalningen av sociala förmåner i betalningen av räkningar och inte heller i insamlandet av klientavgifter. Personalen använder för dem nya IT-system och processer smidigt Informationen cirkulerar lika bra som nuförtiden + Olika program i välfärdsområdet (ägarstyrning, personal, delaktighet). Forskning, utveckling, innovationer, kompetens (s.k. TKIO på finska) ses som framtidens tyngdpunkt. Tyngdpunkterna 2023 Tjänsterna tar form, uppskattningen för de professionella blir bättre, IT konkretiseras. Servicestrategin har skapats och planen för genomförandet av den är gjord. Serviceutbudet har bedömts utgående från genomslagskraft, planen om att göra tjänsterna likvärdiga har gjorts för år 2024 och servicenätet har planerats. Projektet Uppskattat av de professionella (gäller vittgående hela social- och hälsovårdsbranschen) har planerats och åtgärder har vidtagits. Planen om IT-helheten har gjorts (som innehåller konsolidering av kund- och patientdatasystemen + digitala lösningar) De första nya digitala tjänsterna för medborgare har införts Kundhandledning? Distanslösningar för äldre? Varje resultatområde har dessutom 3 huvudmålsättningar för år 2023. Strategi Välfärdsområdesstrategin (pdf 1.17 MB) (Öppnas i nytt fönster, länkar till en annan webbplats) Strategiskt verksamhetsprogram och verkställandet av vårdarbetet Tyks.fi Det strategiska verksamhetsprogrammet och verkställandet av vårdarbetet i Egentliga Finlands område anger riktlinjer för utvecklingen, ledningen, undervisningen/utbildningen och forskningen i anslutning till vårdpraxisen i olika verksamhetsmiljöer. Läs mer om strategiskt verksamhetsprogram och verkställandet av vårdarbetet (Öppnas i nytt fönster, länkar till en annan webbplats) Skriv ut den här sidan