Vårdgarantin inom primärvården och mun- och tandvården
De maximala väntetiderna för att få icke-brådskande vård inom primärvården och mun- och tandvården skärptes i hela Finland den 1 september 2023. I fortsättningen ska det vara möjligt att träffa en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården inom 14 dagar, om bedömningen av vårdbehovet…
Planeringen av servicenätet i Varha framskrider – lägesrapport över placeringen av välfärdsområdets tjänster
Planeringen av servicenätet för Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) framskrider. Den 10 maj presenterade Varha tjänsteinnehavarnas senaste planer för var verksamhetsställena och serviceenheterna ska placeras i välfärdsområdet.
Under sommaren är det bäst att i första hand kontrollera resultaten från laboratorie- och röntgenundersökningar i tjänsten Mitt Kanta
Under sommaren är det bäst att i första hand kontrollera resultaten från laboratorie- och röntgenundersökningar i tjänsten Mitt Kanta i stället för att ringa hälsostationen. Resultaten av regelbundna tester visas i Mitt Kanta redan inom några dagar från testet.
Varha anställer mer personal och utökar sina digitala tjänster när vårdgarantin skärps
Maximitiderna för att få vård inom primärvården kommer att skärpas i hela Finland från och med den 1 september 2023. Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) förbereder sig på skärpningen av vårdgarantin bland annat genom att anställa mer personal, utöka utbudet av egenvård och…
Jourer
Kundavgifter 2024
Kundavgifter i Egentliga Finlands välfärdsområde år 2024. Kundavgifterna för 2025 kommer att uppdateras på webbplatsen så snart som möjligt i början av januari.
Kundavgifter inom hälsovården
Kundavgifter inom hälsovården fr.o.m. 1.1.2025. Kundavgifterna är enhetliga i hela välfärdsområdet.
Varhas mobilapplikation tar sina första steg under hösten 2024
Egentliga Finlands välfärdsområde kommer att inom de närmaste åren börja använda en enhetlig Varha-mobilapplikation för medborgare som sköter ärenden elektroniskt. Applikationen byggs upp vartefter och är helt klar först om några år, men de första tjänsterna för medborgare öppnas redan…
Kundfakturering och anvisningar
Här kan du hitta information och anvisningar om kundfakturering.
De tre första helheterna av online-familjecoachning har publicerats på Varhas onlinetjänst
De tre första helheterna av online-familjecoachning har nu publicerats. Coachningshelheten kompletteras under hösten och färdigställs före utgången av november. Coachningen erbjuder det alternativ till fysisk coachning som familjerna önskat.